مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی گفت: شناسایی و جذب سرمایه‌گذاران از اولویت‌های این استان بوده و هدف ستاد توسعه خاوران نیز تسریع در روند سرمایه‌گذاری برای افزایش رفاه مردم است.

علی اکبر اکبری راد روز پنجشنبه در اولین نشست ستاد توسعه شهرستان بیرجند ذیل ستاد استانی توسعه خاوران افزود: اشتغال یکی از دغدغه‌های اصلی ما در سند توسعه خاوران است که امیدواریم با شناسایی ظرفیت‌ها و جذب سرمایه‌گذار بتوانیم این هدف مهم را در استان محقق کنیم.

وی گفت: مهمترین و اساسی‌ترین سندی که در استان‌ها تدوین می‌شود، به عنوان طرح آمایش سرزمینی است که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: استاندار خراسان جنوبی بدو حضور در استان با شعار «تدبیر، تلاش و توسعه» تلاش خود و مجموعه مدیریت استان را بر توسعه‌ای گذشته است که رفاه اجتماعی را به دنبال داشته باشد.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی افزود: نگاه استاندار توسعه‌ای است و باید با تقویت و ترویج فرهنگ توسعه‌ای تلاش کنیم که به این مهم برسیم.

وی گفت: ستاد توسعه خاوران در همین راستا تشکیل شد که ذیل این ستاد پنج کمیته فعال هستند.

اکبری راد افزود: شناسایی ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها از مهمترین اهدافی است که در سال‌های گذشته ظرفیت‌ها شناسایی شده و الان باید سرمایه‌گذاران را شناسایی و جذب کنیم.

وی تصریح کرد: باید در راستای شناسایی فعالان سرمایه‌گذاری در سراسر کشور اقدام و انگیزه را برای ورود آنها به استان فراهم کنیم.

فرماندار بیرجند هم در این نشست گفت: با توجه به اهمیت توسعه همه‌جانبه نیازمند بازپیرایی فرصت‌ها در ستاد توسعه خاوران هستیم تا بتوان ظرفیت‌ها را اجرایی کرد.

علی ناصری افزود: هدف اصلی ستاد این است که نامزدهای سرمایه‌گذاری در استان مشخص شوند.

وی گفت: انتظار می‌رود شهرستان بیرجند براساس جمعیت و تمرکز بر نیروی انسانی، فناوری و اقتصادی بتواند در بسیاری از حوزه‌ها پیشران باشد.

فناوری اطلاعات از ظرفیت‌های توسعه‌ای بیرجند است

فرماندار بیرجند اظهار داشت: فناوری اطلاعات یکی از ظرفیت‌های توسعه‌ای مرکز استان است که در این زمینه نیروی انسانی تحصیلکرده و مجرب داریم و هدفمان این است که ناحیه صنعتی با تمرکز بر IT را راه‌اندازی کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از زمینه‌های توسعه شهرستان بیرجند که متناسب با محدودیت‌هایی نظیر کمبود آب است، ورود به ظرفیت‌هایی همچون آی.تی است.

ناصری گفت: باید به دنبال تولید محتوا در حوزه فناوری باشیم و آن را در آینده نزدیک به سرمایه تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: در مورد روستا هم باید مردم روستا را در داخل روستا مشغول کنیم که شهرستان بیرجند بیشترین آمار جذب مشاغل روستایی را دارد.

فرماندار بیرجند گفت: ما در بیرجند روستای جهانی خراشاد را به ثبت رساندیم که بیش از سه هزار نفر در حوزه صنایع دستی آموزش دیده‌اند.

وی اظهار داشت: یکی از اهداف ستاد توسعه می‌تواند این باشد که در روستاها در حوزه‌های صنایع دستی همچون حوله‌بافی اقدام شود و طرح‌های زودبازده مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: استاندار خراسان جنوبی از ابتدای حضور با توجه به وضعیت خاص استان در حوزه سرمایه‌گذاری نقشه راه را با عنوان سند و ستاد توسعه خاوران ایجاد و ابلاغ کردند.

ناصری افزود: با هدایت استاندار دبیرخانه‌ای در معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری تشکیل شده و کمیته‌های تخصصی برای ستاد راه‌اندازی شده است.

وی بیان کرد: فرماندار مرکز استان جزو اعضای اصلی ستاد توسعه خاوران است و قرار شده در شهرستان‌ها هم ستاد شکل بگیرد و فرمانداران روسای ستادها خواهند بود.

فرماندار بیرجند گفت: منطقه ویژه اقتصادی بیرجند یکی از ظرفیت‌های اقتصادی مرکز استان است که در حوزه‌های مختلف می‌توان از این ظرفیت بهره برد.

وی افزود: ماحصل جلسات شهرستان‌ها در ستاد توسعه خاوران باید شناسایی ظرفیت‌ها به ستاد استانی و جذب سرمایه‌گذار باشد.

استاندار خراسان جنوبی پس از حضور در این استان آبان امسال شعار «خراسان جنوبی؛ تدبیر، تلاش و توسعه» را سرلوحه امور اعلام کرد و متعاقب آن از راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران خبر داد.

تشکیل «ستاد توسعه خاوران» از برنامه‌های مدیریت عالی استان با هدف به‌کارگیری همه ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی در فضایی هم‌افزا برای دستیابی به توسعه پایدار، همه‌جانبه و متوازن در خراسان جنوبی است که ۱۷ دی ماه با حضور استاندار خراسان جنوبی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استان در محل استانداری به طور رسمی راه‌اندازی و از سند توسعه خاوران هم رونمایی شد.

حمید ملانوری هشتم بهمن امسال در دومین نشست ستاد توسعه خاوران که در استانداری خراسان جنوبی برگزار شد، گفت: در جلسه بعد ستاد همه کمیته‌ها باید فرصت‌های به‌روز را که قابلیت اجرایی دارد، اعلام کنند و ستادهای شهرستانی هم ذیل ستاد توسعه خاوران تشکیل شود.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد.