#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

– معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون ۱۰ هزار کیت آزمایشگاهی تشخیص سریع ویروس کرونا در مراکز بهداشتی و نمونه‌گیری استان توزیع شده است.

کامبیز مهدی زادهافزود: گام چهارم بسیج ملی مدیریت و کنترل کووید ۱۹ به شیوه محله و خانواده محور با عنوان طرح سردار شهید حاج قاسم سلیمانی همزمان با سراسر کشور از اول آذر ماه آغاز شد.

وی اظهار داشت: در این طرح مبتنی بر برنامه «هر خانه یک پایگاه سلامت» و با مشارکت بسیج نسبت به شناسایی بیماران و افراد در معرض خطر اقدام می‌شود.

رییس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی ادامه داد: هدف کلان طرح شهید سلیمانی، مدیریت و کنترل اپیدمی از طریق مشارکت مردمی، هماهنگی بین بخشی و بهره‌گیری از کمک نیروهای بسیج داوطلب مردمی است که بر این اساس ۲ راهبرد تست گسترده هدفمند و هوشمند مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: اهمیت انجام تست برای همکاران آزمایشگاه بهداشت در سطح استان و نیروهای داوطلب بسیجی همکار در اجرای برنامه از مهمترین اهداف این طرح است.

مهدی زاده بیان کرد: علاوه بر ۱۵ مرکز منتخب طبق دستورالعمل که باید توسط تیم‌های مراقبتی، تست سریع برای افراد انجام شود، ۱۴ مرکز نمونه‌گیری نیز در استان فعال شد و در حال حاضر این تست برای گروه هدف انجام می‌شود.

وی افزود: اولویت انجام آزمایش با افراد دارای علائم به صلاحدید پزشک، گروه در معرض خطر و دارای بیماری زمینه‌ای همچنین افراد مسن در تماس با فرد مبتلای قطعی به کرونا است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: بررسی همه‌گیری مشکوک در اجتماعات محدود مثل خانه سالمندان، پادگان، مدارس، محل کار و زندان‌ها و مناطق دوردست که دسترسی به آزمایش pcr راحت نیست و برای هر فردی که در روزهای پنجم تا هفتم علایم به سر می‌برد، از کاربردهای تست سریع کرونا است و در مرکز استان در مرکز بهداشت امیرآباد انجام می‌شود.

اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با وضعیت و روند بیماری در هر شهر مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا از روز شنبه اول آذر ماه همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی آغاز و همزمان طرح محله محور مبارزه با کرونا نیز در سراسر کشور اجرا شد.

به منظور مدیریت و کنترل اپیدمی کرونا به شیوه محله و خانواده محور با استفاده از ظرفیت “برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت” دستورالعمل گام چهارم بسیج ملی با عنوان “طرح شهید حاج قاسم سلیمانی” به امضای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس سازمان بسیج مستضعفین رسید.

خراسان جنوبی که اوایل شهریور امسال با افزایش بیماران تنفسی در این استان به وضعیت هشدار بازگشته بود، از ابتدای مهر ماه نمودار موارد ابتلا به کرونا و بستری در این استان روند صعودی گرفت و این روند افزایشی تا آبان ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه سه رقمی و فوتی‌های کرونا در عین ناباوری دورقمی شد.

به دنبال اجرای محدودیت‌های جامع از اول آذر ماه و طرح محله محور مبارزه با کرونا که همراهی مردم و اصناف را در پی داشت، به تدریج موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها، تست‌های مثبت، موارد بستری و فوتی در خراسان جنوبی کاهش یافت.

براساس آخرین وضعیت مخاطره شیوع کرونا در خراسان جنوبی که روز پنجشنبه چهارم دی اعلام شد، سه شهرستان این استان در وضعت نارنجی (پرخطر) و هشت شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) قرار دارند.