مدیر شرکت پشتیبانی امور دام خراسان جنوبی گفت: خرید حمایتی دام روستاییان استان از هفته گذشته آغاز شده و بدون محدودیت دام روستاییان خریداری می‌شود.

مهدی روشن ر اظهار داشت: خرید این دام‌ها برابر شرایط وزنی ابلاغی توسط وزارت جهاد کشاورزی و از طریق معرفی اتحادیه دامداران آریان خراسان جنوبی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در طرح خرید حمایتی، دام‌های غیرمولد و صرفا بره و گوساله نر از روستاییان خریداری می‌شود، بیان کرد: قیمت هر کیلوگرم بره زنده پرواری ۶۲ هزار تومان درب کشتارگاه خوسف خریدار می‌شود که از این مقدار ۵۳ هزار تومان نقدی و بقیه کنستانتره تحویل دامداران می‌شود.

روشن افزود: همچنین هر کیلوگرم گوساله زنده ۵۹ هزار تومان درب کشتارگاه از دامدار خریداری می‌شود که از این مقدار ۵۰ هزار تومان نقدی و بقیه کنسانتره تحویل دامداران می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این طرح تنها دام‌های هویت‌گذاری شده با دریافت مجوز حمل دامپزشکی از شهرستان مبدا خریداری می‌شوند، اضافه کرد: دامداران متقاضی می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به ادارات جهاد کشاورزی شهرستان‌ها، تشکل‌های دامداران شهرستان‌ها، اتحادیه دامداران استان و یا شرکت پشتیبانی امور دام مراجعه کنند.

مدیر شرکت پشتیبانی امور دام خراسان جنوبی گفت: شرکت پشتیبانی امور دام بر اساس معرفی نامه‌های صادره از طرف اتحادیه دامداران آریان استان نسبت به دریافت دام‌های دارای شرایط در محل کشتارگاه صنعتی خوسف اقدام می‌کند.

روشن عنوان کرد: هدف از خرید بر و گوساله نر این است که دام مولد استان حذف نشود و از طرفی هم دست دلالان از خرید دام روستاییان کوتاه شود.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری سهمیه خرید تضمینی ۱۰۰ هزار راس دام عشایر را داشتیم، اضافه کرد: تا قبل از فصل آبستن دام یعنی مهرماه از عشایر ۱۷ هزار راس دام خریداری کردیم که قیمت دام و نهاده‌ دامی به ازای هر دام خریداری شده سه کیلوگرم را به صورت کامل به عشایر پرداخت کردیم.

روشن عنوان کرد: از آنجایی که دوره آبستنی دام‌ها در آبان‌ فرا رسید و دام‌های مولد در ماه‌های اول آبستنی قرار داشتند، ممکن بود که تشخیص آبستنی برای آن‌ها داده نشود و آن‌ها روانه کشتارگاه شوند، اجرای طرح خرید تضمینی دام عشایر متوقف شد.

وی در ادامه از اجرای طرح نگهداری دام مولد عشایر در استان خبر داد و گفت: با اجرای این طرح، دام‌های عشایری زیر پوشش قرار گرفته و نهاده‌های دامی در اختیار عشایر برای نگهدای دام مولد تا پایان فصل آبستن قرار می‌گیرد.

مدیر شرکت پشتیبانی امور دام خراسان جنوبی گفت: برای نگهداری ۸۳ هزار دام باقی مانده سهمیه دام عشایر که نتوانسته‌ایم خریداری تضمینی کنیم هم اکنون شرکت پشتیبانی امور دام استان به هزار کیلوگرم دام مولد زنده، سه کیلوگرم جو مدت‌دار سه ماهه با قیمت دولتی تحویل می‌دهد.

روشن بیان کرد: بعد از ارائه لیست‌های مربوطه توسط اداره کل امور عشایری و تایید در کارگروه امور دام جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، جو را تحویل عشایر خواهیم داد و نهاده‌های مورد نیاز برای این طرح توسط شرکت پشتیبانی امور دام استان تامین شده است.

وی ادامه داد: این اقدام را شرکت پشتیبانی امور دام استان با این هدف انجام می‌دهد تا فصل آبستن دام عشایر به اتمام برسد و با دریافت این مقدار نهاده عشایر نسبت به نگهداری دام مولد خود اقدام کنند.