نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: شهرسازی بدون نقشه جامع نظیر آنچه در مرکز استان شاهد بودیم، چهره شهر را نازیبا و برای مردم مزاحمت ایجاد می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی  در دیدار اعضای جدید هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان جنوبی افزود: امروز در هر سرمایه‌گذاری علم و تخصص حرف اول را می‌زند که مساله بسیار مهمی است و مسئولیت برعهده شما نیز از مصادیق همین اصل است.

وی گفت: مسکن در جامعه بشری ضمن اینکه اجتناب‌ناپذیر است، اهمیت ویژه‌ دارد و بخشی از آن تامین مسکن است که حالت کمی دارد و امیدواریم با همت مسوولان به جایی برسیم که فرد فاقد مسکن نداشته باشیم اما در مورد مساله کیفیت و در بعد فیزیکی عمر مفید ساختمان چقدر است زیرا مردم با خون دل و وام که همه اینها سرمایه ملی شمرده می‌شود، کشور را می‌سازند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: دقت در کیفیت نقش زیادی دارد که بعدها خود را نشان می‌دهد و در زلزله دیروز جنوب کشور خداوند آن را در صحرا قرار داد که ضایعات جانی نداشت و اگر داخل شهر بود چه می‌کرد؟

وی نظارت بر ساخت و ساز را دارای اهمیت بیشتری دانست و گفت: اشکال جزیی در هریک از مراحل ساخت می‌تواند ایمنی کل ساختمان را در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی با مشکل مواجه کند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: بیش از آن کیفیت معنوی و فرهنگی و اسلامی مطرح است زیرا ساختمان‌هایی که براساس فرهنگ اسلامی ساخته می‌شود ناخودآگاه غم‌زدایی دارد و انسان را خوشحال می‌کند.

وی گفت: کیفیت منازل در رعایت مسایل شرعی و محرم و نامحرم هم متفاوت است و ساخت این گونه بناها بعدها اثر خود را نمایان می‌کند که همه اینها دلیل بر اهمیت مسئولیت مهندسان است.

امام جمعه بیرجند ادامه داد: بعضی مسائل هم برای چهره عمومی شهر است از جمله شهرسازی، شهرداری و کیفیتی که در شهر ما انجام دادند و بخش قابل ملاحظه‌ای از ساختمان‌های مرکز استان بعد از انقلاب با این وسعت ساخته شده است.

وی گفت: تفاوت مردم عادی و متخصص این است که فرد دارای علم و تخصص ۵۰ سال بعد را می‌بیند و چه خوب بود این زمین ناساخته را که برای برج‌سازی، آپارتمان‌سازی یا ساختمان‌های دیگر اختصاص می‌دهند در هر محله‌ای مشخص باشد مردم چطور زندگی کنند و متاسفانه این کار نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی بیان کرد: برای مثال فرد براساس پول مجوز می‌گیرد، ۲ طبقه هم خلاف می‌سازد و جریمه آن را نیز به شهرداری پرداخت می‌کند که این شهرسازی نیست.

وی افزود: نتیجه این است وقتی تصاویر هوایی شهر ما را نشان می‌دهند، انسان خجالت می‌کشد ضمن اینکه مزاحمت برای مردم است و وقتی یک برج ساخته می‌شود امنیت منازل اطراف را به لحاظ فیزیکی، مخاطرات زلزله، نورگیری و مسائل اخلاقی به خطر می‌اندازد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: لازم بود یک نقشه جامع برای کل شهر طراحی می‌شد و در هر بخشی آنچه لازم بود را تثبیت می‌کردند که این کار انجام نشد.

وی اظهار داشت: تصاویر فضایی برخی شهرها که نگاه می‌شود، لذت‌بخش است اما وضعیت بیرجند از این جهت خوب نیست.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: امیدواریم در بخش‌هایی که ممکن است مهندسان چه مشاوره با شهرداری و شهرسازی و چه راه‌های دیگر دست به دست هم دهند و اگر بخش خاصی را به طبقات بالا اختصاص می‌دهند، طرح مهندسی ارایه شود که آن واحد هم در رفاه باشد و این الگو در برخی شهرها از جمله تهران وجود دارد.

وی گفت: امروز در جهت طراحی ساختمان، دانش مردم و متخصصان رشد کرده و هم از جهت ارتباطات می‌توان مشاوره و طرح گرفت اما از سرمایه‌های مادی و معنوی خود استفاده لازم را نمی‌کنیم و انگار خودمان را هنوز باور نداریم.

امام جمعه بیرجند تاکید کرد: استحکام شهرسازی باید به گونه‌ای باشد که دوام داشته و سرمایه عظیمی برای نسل‌های آینده محسوب شود تا اینکه معیوب و هر از گاهی نیاز به بازسازی داشته باشد.

وی درباره درخواست مسوولان سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی مبنی بر اطلاع‌رسانی ائمه جمعه و جماعت نسبت به بازدید از دودکش‌ها و تحقق ایمنی لازم استفاده از گاز طبیعی با توجه به فرارسیدن فصل سرما گفت: آمادگی داریم از همه ظرفیت‌ها در اطلاع‌رسانی محتواهای مرتبط و آگاهی‌بخشی به مردم استفاده شود.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: اینکه چنین ساده و ارزان جان مردم گرفته شود، نگران‌کننده است و از شما که با احساس مسئولیت این موضوع را دنبال می‌کنید، تشکر می‌کنم.