#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabarvahonar

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#خبر_و_هنر   #  خبر_هنر  #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

 

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه اقتصادی در مرز باید همه‌جانبه باشد و هرچند رشد اقتصادی خوبی در منطقه داشتیم اما هنوز رشد همه‌جانبه در مرز ماهیرود به‌درستی شکل نگرفته است.

مصطفی نخعی در نشست استاندار خراسان جنوبی با جمعی از تجار ایران و افغانستان در محل مرز ماهیرود افزود: با وجود همه تلاش‌های انجام شده اما توسعه مبادلات مرزی نتوانسته رضایت مردم بومی منطقه را فراهم کند که باید فکری کرد چرا که بدون شک فعالیت اقتصادی عالی است اما باید پیوست‌های فرهنگی را هم دید.

وی گفت: در مدیریت کسب و کارهای معمول مشکل داریم چرا که بیش از یک سال است غرفه‌داران در بازارچه مرزی گلایه دارند و مردم منطقه هم می‌گویند سهم ما از رشد اقتصادی تصادفات، گرد و خاک و مشکلات دیگر است که باید این موضوع مدیریت شود در غیر این صورت به توسعه همه‌جانبه دست نخواهیم یافت.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ۱۲ سال از فعالیت مرز ماهیرود می‌گذرد اما هنوز در بدیهیات گرفتار هستیم و کارگران غرفه‌دار مشکلاتی دارند.

وی افزود: فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران پهن است و اگر از بروکراسی‌ها عبور کنیم، شرایط بهتر و مناسب‌تری در منطقه خواهیم داشت.

نخعی گفت: مرز ماهیرود هم در بازارچه، پایانه و هم در منطقه ویژه اقتصادی و سایر مجموعه‌ها پیشرفت خوبی داشته است که باید خدا را از این بابت شاکر باشیم.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه تجار افغان هم در جلسه حضور دارند به‌طور حتم اگر همت لازم را داشته باشیم زمینه برای کار بیشتر و افزایش مبادلات تجاری با افغانستان فراهم است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی خطاب به استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: اینکه در همین ماه‌های ابتدایی مسوولیت خود در خراسان جنوبی از این منطقه و مرز ماهیرود بازدید داشتید، جای خرسندی است.

وی با بیان اینکه مسوولان در خراسان  جنوبی در تمامی رده‌‎ها برای توسعه مبادلات تجاری با افغانستان پای کار هستند گفت: تلاش می‌کنیم زمینه مناسب‌تری برای کار بیشتر و مراودات تجاری بیشتر فراهم شود.

نخعی گفت: باید تلاش کنیم توسعه ظرفیت اقتصادی هم برای خراسان جنوبی و هم استان فراه افغانستان فراهم شود و باید از مدیریت منطقه ویژه اقتصادی بیرجند که زیرساخت‌های خوبی را در مرز برای توسعه تجارت فراهم کرده است، قدردانی کنیم.

وی ادامه داد: زیرساخت‌ها خوبی در مرز شکل گرفته که یک نمونه آن راه‌اندازی دستگاه ایکس‌ری در آینده نزدیک است و این اقدام در تسهیل و روان‌سازی فرایند صادرات تاثیر بسزایی خواهد داشت و راه‌اندازی دستگاه ایکس‌ری در مرز ماهیرود نشان از فعالیت و تلاش زیاد مسوولان متولی است.

استاندار خراسان جنوبی امروز برای بررسی میدانی زیرساخت‌ها و وضعیت مبادلات تجاری در مرز رسمی ماهیرود به شهرستان سربیشه رفت و از قطعه سوم محور سربیشه – درح – میل ۷۸، پایانه مرزی ماهیرود (میل ۷۸)، عملیات اجرایی پروژه نصب و راه‌اندازی دستگاه ایکس‌ری در مرز ماهیرود و درب خروج واحد صادرات در گمرک ماهیرود بازدید کرد.

همچنین با حضور استاندار خراسان جنوبی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مدیران کل ستادی و استانی، امام جمعه، فرماندار و جمعی از مسوولان شهرستان سربیشه ساختمان اداری مرزبانی و ساختمان انبار تحت کلید گمرک در مرز ماهیرود به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی پروژه مجتمع اقامتی آغاز شد.

جواد قناعت علاوه بر این نشست، با کارگران بازارچه مرزی ماهیرود نیز دیدار چهره به چهره داشت و نشست مشترک شورای ساماندهی مبادلات مرزی و کارگروه توسعه صادرات استان هم با حضور استاندار خراسان جنوبی در منطقه مرزی ماهیرود برگزار شد.

استاندار خراسان جنوبی در اولین سفر شهرستانی خود به شهرستان مرزی نهبندان و سپس به شهرستان‌های قاینات و فردوس سفر کرد و امروز به مرز رسمی ماهیرود در شهرستان سربیشه رفت.

خراسان‌ جنوبی ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و ولایت فراه و گمرک ابونصر فراهی در افغانستان هم‌مرز با شهرستان سربیشه در خراسان‌ جنوبی است. این استان چهار شهرستان مرزی دارد و گمرک و پایانه مرزی ماهیرود به عنوان سومین معبر رسمی ایران با افغانستان در شرق کشور شناخته می‌شود.

فعال‌سازی سه بازارچه‌ مرزی دیگر خراسان جنوبی نیز در دستور کار دولت سیزدهم و مدیریت استان است به‌طوری که بازارچه مرزی یزدان در شهرستان زیرکوه شهریور امسال به‌صورت خرده‌فروشی بازگشایی شد و روند توسعه فعالیت‌ها در این بازارچه نیز ادامه دارد.