مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی از اجرای ۲۰۰ عنوان برنامه گرامیداشت سوم خرداد در این استان خبر داد و گفت: از ۲ هزار شهید خراسان جنوبی ۵۵ شهید مربوط به عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر هستند.

سرهنگ غلامرضا فلاحیا افزود: با توجه به فرارسیدن گرامیداشت سی‌ و نهمین سالگرد عملیات بیت‌المقدس و حماسه آزادسازی خرمشهر ۲۰۰ عنوان برنامه در خراسان جنوبی با مشارکت نهادها و دستگاه‌های مختلف برگزار می‌شود.

وی گفت: روزهای سوم و چهارم خرداد گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس به ‌ویژه شهدای عملیات بیت‌المقدس، اجرا و پخش برنامه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی از شبکه استانی خاوران، دیدار فرماندهان و مدیران دستگاه‌های اجرایی با خانواده معزز شهدا و پیشکسوتان عملیات بیت‌المقدس از مهمترین برنامه‌هایی است که برگزار می‌شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی برگزاری نشست‌های تبلیغ و تبیین دستاوردهای حماسه آزادسازی خرمشهر، یادواره شهدای عملیات بیت‌المقدس و رژه موتورسواران در تجلیل از شهدای خرمشهر را از دیگر برنامه‌های ستاد گرامیداشت سوم خرداد در خراسان جنوبی بیان کرد.

وی مراسم تجلیل از رزمندگان عملیات بیت‌المقدس، پخش فیلم‌های مناسبتی و روایت‌گری راویان دفاع مقدس در روزهای سوم و چهارم خرداد در صدا و سیمای استان و بانگ “مقاومت و پیروزی” همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر ساعت ۱۱ روز دوشنبه سوم خرداد از شبکه‌ خاوران را از دیگر برنامه‌ها برشمرد.

فلاحی گفت: چهاردهمین کنگره جانبازان و ایثارگران حماسه فتح خرمشهر فردا به صورت وبینار همزمان با سراسر کشور توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران استان برگزار خواهد شد و ۱۸ برنامه در گلزار شهدای شهرها و روستاهای استان نیز اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: برنامه‌های آموزش و پرورش نیز با توجه به تعطیلی مدارس در شبکه شاد برگزار می‌شود.

وی مراسم تجلیل از جهادگران دفاع مقدس، برگزاری شب‌های شعر و خاطره، اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری از جمله تئاتر خیابانی، فضاسازی مرتبط با آزادسازی خرمشهر در سطح شهرها و روستاها، برگزاری یادمان “عملیات بیت‌المقدس” و تکریم شهدای آزادسازی خرمشهر، هدایت پروژه‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های ارشد با موضوعات دفاع مقدس در دانشگاه‌ها، رونمایی کتاب و تولیدات هنری و فضای مجازی، برگزاری ۱۰ همایش با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضای مجازی و حضوری در استان، برگزاری یادواره شهدا، پخش چند نماهنگ جدید و موشن‌گرافی در فضای مجازی، مسابقات مختلف فرهنگی، ورزشی و هنری را از دیگر برنامه‌های سالروز حماسه سوم خرداد اعلام کرد.

دبیر ستاد گرامیداشت سوم خرداد در خراسان جنوبی از شکل‌گیری سامانه برخط معاونت روابط عمومی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس  در سال جدید خبر داد و افزود: ۲۵۰ برنامه تا امروز در این سامانه ثبت شده و پیش‌بینی می‌شود تا ۸۰۰ برنامه افزایش پیدا کند.

بنابر اسناد موجود ۷۰۰ رزمنده از خراسان جنوبی در قالب سه گردان ابوذر به فرماندهی شهید آهنی، گردان مالک اشتر به فرماندهی شهید فایده و گردان شهید بهشتی به فرماندهی شهید آخوندی در عملیات آزادسازی خرمشهر حضور داشتند و ۵۵ شهید و ۳۳ جانباز از این دیار تقدیم شده است.