رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: بیش از ۳۵۰ هزار تن انواع خاک صنعتی از معادن این استان در سال جاری برداشت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

 عباس جرجانی افزود: ۹۴ معدن در حوزه خاک‌های صنعتی در خراسان جنوبی وجود دارد که ظرفیت استخراج سالانه از آنها یک میلیون تن است و این مقدار در هفت ماه امسال برداشت شد.

وی بیان کرد: ۳۲ میلیون تن ذخیره قطعی انواع خاک صنعتی در معادن خراسان جنوبی وجود دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی سرمایه‌گذاری اولیه در این معادن را بیش از یک هزار و ۹۰۶ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: ۵۲۵ نفر در این معادن به‌صورت مستقیم مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد معادن خاک صنعتی خراسان جنوبی در شهرستان طبس قرار دارد افزود: معادن خاک استان شامل خاک‌های صنعتی، خاک نسوز، خاک سرخ و کائولن است.

جرجانی با اشاره به اینکه خاک‌های صنعتی بیشتر در داخل استان فرآوری و خوراک کارخانه‌های کاشی و سرامیک می‌شود گفت: مازاد خاک‌های صنعتی نیز به استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

وی خراسان جنوبی را در صنعت کاشی و سرامیک کشور پیشرو دانست و تصریح کرد: اولویت سازمان صمت در این حوزه ایجاد و توسعه واحدهای فرآوری از جمله کاشی و سرامیک است که قدم‌های مثبتی نیز در این خصوص برداشته شده است.

براساس آخرین آمار رسمی از مجموع مواد معدنی شناخته شده در ایران، خراسان جنوبی با توجه به ساختار زمین‌شناسی از ذخایر غنی با حدود ۵۰ نوع ماده معدنی برخوردار است.

این استان با دارا بودن ۶۹۸ معدن و ذخیره قطعی حدود هفت میلیارد تن و اشتغال بیش از ۱۳ هزار نفر در این بخش یکی از پنج استان معدنی کشور محسوب می‌شود.