معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان ‌جنوبی گفت: مقرر شد فرمانداران به عنوان ناظران ویژه بر روند اجرای طرح‌های اشتغال در شهرستان‌ها و موارد اعلام شده توسط دستگاه‌های اجرایی نظارت کنند.

مشیرالحق عابدی روز چهارشنبه در نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان خراسان جنوبی اظهار داشت: بنا به تاکیدات استاندار در مورد نظارت بر نحوه تحقق اشتغالزایی دستگاه‌های اجرایی مقرر شد فرمانداران به عنوان نماینده عالی دولت بر انجام و صحت موارد اعلام شده توسط دستگاه‌های اجرایی نظارت کنند.

وی تصریح کرد: نباید از نظارت بر روند طرح‌های اشتغال اجرا شده در استان برای جلوگیری از هدررفت منابع غافل شویم از این رو باید نظارت‌ها با جدیت دنبال شود و دستگاه‌های اجرایی استان بعد از اطمینان از اشتغال ایجاد شده آن را در سامانه رصد ثبت کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: براساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خراسان جنوبی در اجرای طرح مشاغل خانگی جزو استان‌های برتر معرفی شد که جای تشکر دارد و در زمینه اجرای طرح‌های اشتغال پایدار روستایی و عشایری هم در خراسان جنوبی کار بزرگی انجام شده است.

وی افزود: سهمیه استان خراسان جنوبی از محل تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری ۳۷۱ میلیارد تومان بوده که با پرداخت ۴۱۱ میلیارد تومان تسهیلات از این محل تحقق ۱۱۰ درصدی داشته است.

عابدی عنوان کرد: اگر در سال جاری از محل تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری، اعتباری به استان اختصاص یابد بنا به درخواست مدیران دستگاه‌های پیشران اقتصادی در زمینه اتمام طرح‌های نیمه‌تمام هزینه خواهد شد، یعنی ابتدا طرح‌ها به اتمام برسند بعد پروژه‌ها و طرح های جدید برقرار خواهد شد.

وی گفت: تعهد اشتغال سال گذشته دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۱۵۷ نفر بوده که ۸۷.۲ درصد آن محقق شده و نشان‌دهنده تلاش بی‌وقفه دستگاه‌های اجرایی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در سال جاری تعهد اشتغال دستگاه‌های اجرایی استان ۱۱ هزار و ۳۶۱ نفر است که نسبت به تعهد سال گذشته که ۱۷ هزار و ۱۵۷ بود، کاهش چشمگیری دارد و علت باید ریشه‌یابی شود.

وی درخصوص دستور کار دوم این نشست که گزارش عملکرد کارگروه سرمایه‌گذاری و اقتصادی خراسان جنوبی بود، گفت: در ستاد توسعه خاوران یکی از کمیته‌های فعال کمیته فرصت‌ها و پتانسیل‌ها است و در این کمیته به دستاوردهای خوبی رسیدیم.

عابدی تاکید کرد: این کمیته باید مانند گذشته نسبت به نگهداشت حالت آنلاین و به‌روز طرح‌ها و پروژه‌ها اقدام کند؛ یعنی با صدور مجوز بی‌نام، درخصوص موارد زیرساختی به طور ویژه رصد شود.

وی با اشاره به شناسایی ۱۰۲ طرح سرمایه‌گذاری که به صورت کتابچه آماده شده است افزود: این طرح‌ها باید توسط کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد توسعه خاوران، در سطح استان و کشور اطلاع‌رسانی شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی در امور اقتصادی گفت: اطلس سرمایه‌گذاری استان آماده شده و تدوین آن برای تک تک شهرستان‌های خراسان جنوبی نقش موثری در جذب سرمایه‌گذاران خواهد داشت.

وی از اجرای ۲۳ پروژه اقتصاد مقاومتی در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: ۱۴۰ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه‌ها نیاز است که دستگاه‌های اجرایی باید با جذب اعتبارات به خصوص اعتبارات ملی اهتمام جدی در تکمیل آنها داشته باشند و مقرر شد دستگاه‌های موفق و غیرموفق در این زمینه در شورای برنامه‌ریزی استان معرفی شوند.

عابدی گفت: دستگاه‌های اجرایی اطلاعات مورد نیاز را برای درج در اطلس سرمایه‌گذاری خراسان جنوبی در اختیار اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان قرار دهند و دستگاه‌های اجرایی اگر به مدت ۱۰ روز اطلاعات لازم را برای انعکاس در اطلس سرمایه‌گذاری استان ارائه ندهند، از اطلاعات قبلی ارائه شده توسط دستگاه‌ها استفاده شود و این اطلاعات مورد تایید است.

وی همچنین با اشاره به اینکه ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا تا پایان شهریور ماه تمدید شد اضافه کرد: پرداخت این تسهیلات تا آبان ماه تمدید شد و در این خصوص اطلاع‌رسانی لازم صورت بگیرد.

وی گفت: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در زمینه طرح مشوق بیمه‌ای ۴۴.۵ درصد و در زمینه طرح مهارت‌آموزی نیز ۷۲ درصد به تعهد خود در سال جاری عمل کرده که قابل تقدیر است.