استاندار خراسان جنوبی گفت: برای رفع مشکلات مربوط به محصولات استراتژیک خراسان جنوبی و ایجاد ارزش افزوده برای آنها باید به سمت تشکیل تعاونی در شان این محصولات برویم.

“حمید ملانوری”  در آیین تجلیل از تعاونی‌های برتر استان خراسان جنوبی افزود: پیشنهاد دادیم برای محصولات استراتژیک استان از جمله عناب، زرشک و زعفران در استان تعاونی تشکیل ‌شود که توانایی و استعداد مدیریت این محصولات را داشته باشد.

وی گفت: سال‌هاست که استان ما از چالش‌های تولید، برداشت و مدیریت بازار محصولات شاخص خود رنج می‌برد و هر سال در فروش بازار یا اینکه محصولات به ارزش واقعی خود برسد، مشکل داریم.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: هر سال شاهد افزایش سطح زیرکشت زرشک، عناب، زعفران، پسته و سایر محصولات در استان هستیم اما در زمینه ارزش افزوده مشکل داریم لذا بخشی که حاصل کار کشاورز است خوب بوده اما در کنار توسعه، ایجاد ارزش افزوده بخش مهمی از کار است.

وی افزود: بین زحمت یکساله کشاورز از برداشت محصول تا فروش، سود محصول به جیب دلال می‌رود که اگر در این زمینه مدیریت شود و بخش خصوصی مداخله کند، شاهد ایجاد ارزش افزوده خواهیم بود.

ملانوری با بیان اینکه برخی تعاونی‌ها انگیزه را از مردم و اعضا می‌گیرند گفت: تعاونی‌هایی که مشکل مدیریتی دارد و مبنا و سرمایه‌گذاری آن بر سهامداران اصلی نباشد، با مشکل مواجه می‌شوند.

وی گفت: اگر معتقدیم زعفران کالای استراتژیک، گران‌قیمت یا صادراتی است، عناب که داروخانه گیاهی بوده، کارکردهای فراوانی در حوزه دارویی دارد و مقاله‌ها و پژوهش‌های زیادی در دانشگاه‌های استان در این خصوص منتشر شده، چرا نباید ارزش افزوده ایجاد کند چون ارزش واقعی آن معرفی نشده است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: وقتی محصولات ارزشمندی مانند زرشک را داریم چرا نباید با نگاه ملی به این محصول نگاه کنیم لذا باید تعاونی فاخر و در شان این محصولات تشکیل شود.

وی با بیان اینکه اتاق تعاون یا تعاونی نیاز به مدیران فعال، باانگیزه و با فکر دارد افزود: یکی از ثمرات اتاق تعاون به عنوان مهمترین اثر آن، خرد جمعی است.

ملانوری گفت: اگر می‌خواهیم مشکل کالاهای استراتژیک را حل کنیم و کشاورز اثرات آن را در زندگی، رفاه و توسعه استان ببیند یا اینکه معادن استان فعال شوند، نیاز به تشکل تعاونی داریم.

وی با بیان اینکه ۲۳۰ معدن دارای پروانه در استان تعطیل است افزود: یکی از دلایل تعطیلی این معادن شکل نگرفتن تعاونی برای استحصال، فرآوری و برداشت معادن است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در کارهای مدیریتی اگر دستگاه‌های اجرایی جزیره‌ای عمل کنند به نتیجه نمی‌رسند و در ادارات تعاونی نداریم اما شوراها و کارگروه‌های متعدد برگزار می‌شود تا جزیره‌ای عمل نکنیم و با همفکری دستگاه‌های اجرایی موضوعات را حل و فصل کنیم.

وی گفت: تعاون یکی از بزرگترین زمینه‌های توسعه است که خداوند بزرگترین منشور زندگی را برای ما گذاشته و اگر می‌خواهیم به رشد، رفاه، توسعه و کمال برسیم، بزرگترین راه تعاونی است.

ملانوری عنوان کرد: بهترین نسخه موجز و شفابخش درمان دردهای معیشتی و اقتصادی مردم را سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی می‌دانم چون خیلی هوشمندانه نوشته شده تا بتواند تمامی استعدادهای کشور را تجمیع و مشکلات را حل کند وگرنه با توان دولت نمی‌توان همه مشکلات را حل کرد.

وی با اشاره به خشکسالی و کمبود بارندگی‌ها در استان یادآور شد: در حال حاضر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار راس دام در استان وجود دارد که نیاز به علوفه دارند لذا کشت علوفه هیدروپونیک را مورد توجه قرار داده‌ایم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: از طریق تولید علوفه هیدروپونیک خشکسالی، کشاورزی، صنعت، علوفه دام و منابع آب مدیریت می‌شود.

وی اضافه کرد: در بدو ورود به استان شعار “تدبیر، تلاش و توسعه” را مطرح کردیم که برای تحقق آن یکی از بهترین کانون‌ها، تشکیل تعاونی‌ها است و می‌توان در قالب جلسات، تفکر و اندیشه و خرد جمعی تدبیر مناسب داشته باشیم و با تلاش مستمر، توسعه را رقم بزنیم.

ملانوری با اشاره به جایگاه تعاون در قرآن کریم گفت: کار مشارکتی، تعاون و همکاری‌های جمعی در قالب مباحث تعاونی یکی از تاکیدات جدی خداوند است که در فرهنگ دینی و اسلامی ما جایگاه ارزشمندی دارد.

وی افزود: یکی از پدیده‌های بدی که در برخی جاها در قالب یکسری بداخلاقی‌ها شاهد هستیم و باعث بی‌انگیزگی در کار و تلاش به ویژه کارهای مشارکتی و جمعی می‌شود، همکاری در امور زشت است که در قرآن نیز بر آن تاکید شده است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: باید دقت کنیم به جای اینکه انرژی خود را در راستای کاهش سطح توسعه و بی‌انگیزگی و انفعال بشری صرف کنیم، در مسیر تعاون، همکاری و مشارکت بگذاریم تا جامعه را آنطور که علاقمند هستیم با دست خود بسازیم.

وی گفت: موضوع کار تعاونی و تعاون به معنای تشکیلات ثبت آن نیست بلکه کار بسیار ارزشمندی در راستای فعالیت‌هایی است که جامعه بشری باید انجام دهد که در هر کشوری براساس قانون وضع می‌شود.

ملانوری عنوان کرد: در کشور خیلی کارهای بزرگی را تجربه کرده‌ایم که شاید در قالب تعاونی تشکیلات رسمی نداشته‌اند و آنچه باعث پیروزی انقلاب اسلامی شد جز یک حرکت جمعی و تعاونی نبوده است که اکثریت جمعیت ایران عضو آن بودند.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس نیز یک کار تعاونی انجام شد و با تشکیلاتی که شاید به اسم شرکت تعاونی شناخته نشد اما با برنامه، هدف، تعاون، همکاری و مشارکت جمعی اتفاق بزرگی در کشور رقم خورد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: اثربخشی کار تعاون اگر در مسیر یک هدف مشخص باشد که بتوانند سبب توسعه شده، سعادت، کیفیت و رفاه زندگی را تامین کند اثرات بسیار خوبی در مسیر زندگی و کار می‌تواند داشته باشد.

وی افزود: بر پایه فرهنگ دینی، ایرانی و انقلابی ما که قوانین تعاونی‌ها را داریم  امروز در استان حدود هزار تعاونی در حوزه‌های متعدد تولیدی، توزیعی، خدماتی از قبیل روستایی، عشایی، مسکن و مصرف شکل گرفته است.

ملانوری بیان کرد: در هر تعاونی تعدادی از فعالان آن حوزه و مخاطبانش عضویت دارند که اگر هر تعاونی فقط ۱۰۰ عضو فعال داشته باشد باید ۱۰۰ هزار تعاونگر فعال در استان داشته باشیم که جمعیت بزرگی است و می‌تواند تاثیرات جدی بر مباحث توسعه استان داشته باشد.

وی اظهار داشت: توان دولت و فعالان بخش خصوصی را اگر روی کاغذ بیاورید، متوجه می‌شوید اگر به این بخش و تعاونی‌ها توجه بیشتر داشته باشیم شاهد توسعه خواهیم بود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه باید به سمت مردمی کردن اقتصاد و سیستم مدیریتی برای توسعه پیش برویم گفت: کار دولت باید نظارتی و حاکمیتی و اجرای قانون باشد، قانون و دستورالعمل و نظم کشور در مسیر خود طی شود تا بی‌نظمی ایجاد نشود.

وی ادامه داد: در مسیر اجرای قانون و دستورالعمل‌ها مهم این است که بخش خصوصی را فعال کنیم چراکه هیچکس دلسوزتر از مردم برای داشته‌ها، املاک و اموالشان نیست و نیروی فنی، تخصصی و کارشناسی در مردم به مراتب سطح بالاتری از دولت دارد.

ملانوری گفت: تمکن مالی و امکاناتی مردم به مراتب بیشتر، بهتر و قانونمندتر از دولت است در حالی که منابع مالی دولت می‌تواند تحت تاثیر شرایط کشور تغییر کند اما در بخش خصوصی اینگونه نیست لذا در بخش خصوصی خیلی هدفمندتر می‌توان منابع را جمع‌آوری و مدیریت کرد.

وی افزود: بخش تعاونی به دلیل اینکه می‌تواند جمعی از انسان‌های باانگیزه در یک حوزه کاری را دور خود جمع کند اثرگذاری به مراتب بالاتر دارد حالا اگر این قابلیت بخش خصوصی در کنار توانمندی‌های دولت قرار بگیرد اثربخشی خیلی بالایی خواهد داشت.

در این آیین به مناسبت هفته تعاون ۱۵ تعاونی برتر استان خراسان جنوبی با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان استانی در شانزدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر، معرفی و از تعاونگران تجلیل شد.