مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: سه میلیون و ۴۰۰ هکتار از مراتع خراسان جنوبی در اختیار جامعه عشایری است و امسال خشکسالی به ۸۰ درصد مراتع در اختیار عشایر خسارت زده است.

مهدی عصمتی‌پور” روز چهارشنبه در نشست شورای عشایر و توسعه روستایی استان که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: ۲۰ درصد باقیمانده مراتع استان به دلیل نشستن گرد و غبار روی علوفه‌‎ها، قابل استفاده مفید برای دام نیست و میزان خسارت خشکسالی به مراتع استان به دلیل نبود رویش گیاه، ۲۴۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.

وی گفت: در سال آبی جاری (از اول مهر ۹۹) کاهش شدید بارندگی‌ها در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه است و جامعه عشایری استان سال سختی را پیش‌رو دارد.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی بیان کرد: در مجموع خشکسالی‌ها از ابتدای سال آبی تاکنون ۳۵۷ میلیارد تومان به جامعه عشایری خراسان جنوبی خسارت زده است و ۱۰ درصد دام سبک عشایر به دلیل خشکسالی و ضعف بنیه، آبستن نشدند یا سقط جنین داشته‌اند.

وی افزود: عشایر استان سالانه ۲۰ هزار تن فرآورده‌های دامی و لبنی تولید می‌کردند که این ظرفیت امسال از دست عشایر رفته است.

عصمتی‌پور با اشاره به اینکه ۱۰ تعاونی عشایری استان برای کمک به جامعه عشایری نسبت به خرید علوفه در حال فعالیت هستند گفت: ۱۰ هزار تن علوفه در استان برای جامعه عشایری ذخیره‌سازی کردیم و در صورت حمل علوفه توسط تشکل‌های عشایری مشکلی در پرداخت تسهیلات نداریم.

وی ادامه داد: ماهانه ۷۵۰ تن علوفه برای دام جامعه عشایری توزیع می‌کنیم در حالی که نیاز علوفه‌ای دام عشایر ماهانه ۹ هزار و ۵۰۰ تن است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: امسال به دلیل ضعیف شدن بنیه دام، بیماری‌های واگیردار بین دام عشایر نیز تشدید شده و واکسیناسیون دام عشایر در سال جاری توسط دامپزشکی رایگان انجام شده که اقدام خوبی است.

وی افزود: امسال مرگ و میر دام عشایر استان به دلیل ضعف بنیه براثر خشکسالی افزایش یافته و تبدیل به موضوع نگران کننده‌ برای جامعه عشایری شده است.

وی عنوان کرد: همچنین در سال آبی جاری براثر خشکسالی ۱۴۰ حلقه چاه مالداری و چشمه در مناطق عشایری استان خشک شده که این موضوع نگرانی ما را در زمینه تامین آب عشایر زیاد کرده است.

عصمتی‌پور با اشاره به اینکه خشکسالی‌ها باعث شده که کوچ بهاره عشایر با یک ماه تاخیر انجام شود گفت: به دلیل خشک بودن مراتع بخشی از عشایر استان به استان‌های خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان کوچ کردند.

وی گفت: در سال جاری پیش‌بینی می‌شود حجم آبرسانی سیار به عشایر سه برابر افزایش یابد که در این خصوص با کمبود شدید اعتبار مواجه هستیم و درخواست داریم از محل اعتبارات ارزش افزوده در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها توجه ویژه‌ای به تامین اعتبار برای آبرسانی به جامعه عشایری شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی افزود: سال گذشته ۳۱۲ هزار متر مکعب آب برای عشایر و دام آنان به وسیله ۲۳ تانکر ارسال شده است.

وی گفت: علیرغم اینکه بانک کشاورزی همکاری‌های خوبی با مجموعه جامعه عشایری دارد اما درخواست داریم با توجه به تشدید خشکسالی‌ها در سال جاری دیرکرد تسهیلات عشایر بخشیده و زمان بازپرداخت تسهیلات تمدید شود.

عصمتی‌پور عنوان کرد: در زمینه تامین برق عشایر هم برنامه امسال ما توزیع هزار و ۲۰۰ پنل خورشیدی است که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیارد تومان سهم ۱۰ درصدی عشایر جمع‌آوری و به حساب شرکت برق واریز شده است.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان و جمعیت کمتر از ۸۰۰ هزار نفر، چهارمین استان عشایری کشور است و ۸۰ درصد عشایر استان در شهرستان‌های مرزی زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان سکونت دارند.