#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۸۰۰ محوطه و تپه تاریخی در  خراسان جنوبی شناسایی شده و در این مناطق آثار ارزشمندی از فرهنگ و تمدن در شرق فلات ایران به دست آمده است.

علی شریعتی‌منش  افزود: از این تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی تاکنون آثار باستانی منقول همچون ابزارهای سنگی، بقایای ظروف سفالی و آثار باستانی غیرمنقول نظیر بقایای معماری، کارگاه‌های صنعتی و تدفین شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه قدیمی‌ترین کشفیات ابزارهای سنگی مربوط به دوران پارینه سنگی میانی است گفت: این آثار از بررسی‌شناسی صورت گرفته در سطح استان به دست آمده و از لحاظ مطالعات عصر سنگ و پیش از تاریخ در شرق ایران بسیار حایز اهمیت است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار داشت: سال گذشته برای فعالیت‌های باستان‌شناسی اعم از مستندنگاری و حفاظت و ساماندهی نه صرفا اکتشاف از محل اعتبارات ملی و استانی حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی گفت: امسال نیز حدود ۷۰ میلیون تومان از محل استانی تاکنون هزینه شده و ۱۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی در دست اقدام است تا صرفا برای حفاظت و ساماندهی نه اکتشاف هزینه شود.

تکمیل کاوش در کله‌کوب نیازمند اعتبار

شریعتی‌منش ادامه داد: محوطه کله‌کوب در شرق ایران و استان خراسان‌ جنوبی یکی از معدود محوطه‌های پیش‌ از تاریخ است که شواهد باستان‌شناختی و توالی فرهنگ‌های مختلف از هزاره پنجم تا دوم پیش ‌از میلاد را در خود جای داده است.

وی گفت: براساس مطالعات صورت گرفته، وسعت این محوطه بیش از هفت هکتار تعیین شده و فصول گذشته کاوش در این منطقه که به ثبت ملی نیز رسیده با هدف شناخت توالی فرهنگی و لایه‌نگاری محوطه انجام شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی افزود: امسال سومین فصل کاوش‌های این محوطه انجام شد که دستاوردهای خوبی داشت و علاوه بر انتشار گزارشات، مقالات و مستندسازی، توسط پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی کتاب و نتایج داده‌ها در سال‌ جاری منتشر خواهد شد.

وی اظهار داشت: این محوطه دارای توالی لایه‌نگاری مناسبی است ولی مهم‌ترین دوره فرهنگی شناسایی‌ شده در آن شواهدی از آثار فرهنگی آغاز شهرنشینی و هزاره چهارم پیش ‌از میلاد است.

شریعتی‌منش گفت: تاکنون سه فصل کاوش در این محوطه صورت‌ گرفته ولی به دلیل کمبود اعتبار و تامین نشدن منابع کافی مالی، امکان کاوش گسترده در آن وجود نداشته است.

شروع مطالعات تاریخی در محوطه پارینه سنگی شتران – پسکوه

وی با اشاره به آغاز بررسی و شناسایی محوطه‌های پارینه‌ سنگی کریدور شتران – پسکوه خراسان جنوبی گفت: شرق فلات ایران با برخورداری از قابلیت‌های زیست‌محیطی و زمین‌شناسی از دیرباز مورد توجه پژوهشگران و باستان‌شناسان بوده است به‌نحوی‌ که می‌توان این بخش از فلات ایران را یکی از مناطق پیشگام در حیطه مطالعات پارینه‌ سنگی دانست.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی ادامه داد: بررسی‌های هدفمند پارینه‌ سنگی در کریدور شتران – پسکوه و در امتداد مطالعات پیشین دشت فردوس در اولویت قرار گرفته که با اخذ مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی از دوم اردیبهشت‌ امسال این بررسی‌ها آغاز شد و مرحله میدانی این مطالعات تا دهم خرداد ادامه دارد.

کشف ۲ سنگ‌نگاره باستانی در خوسف

شریعتی‌منش از کشف ۲ سنگ‌نگاره باستانی جدید در شهرستان خوسف نیز خبر داد و گفت: به دلیل نزولات جوی و وقوع سیل در منطقه، لایه‌های جدیدی از مجموعه سنگ‌نگاره‌ها در ناحیه هردنگ یافت شده است.

وی افزود: این نقوش صخره‌ای روی سنگ‌های آتشفشانی حکاکی شده و شامل اشکالی از بزکوهی، اسب، سوارکاران، صحنه شکار و گل مانند است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد: قدمت این سنگ‌نگاره‌ها به دوره ساگارتی بین ۲۵۰۰ تا سه هزار سال پیش برمی‌گردد و مجموعه سنگ‌نگاره‌های ناحیه هردنگ یکی از مناطق باارزش باستانی است.