مشکلات چهار واحد تولیدی در نشست ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با حضور رییس کل دادگستری خراسان جنوبی بررسی و تصمیماتی برای ادامه فعالیت اقتصادی آنها اتخاذ شد.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی روز یکشنبه در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسات به دنبال این هستیم که سهم قوه قضاییه در اشتغال، تولید و رونق تولید که مورد تاکید مقام معظم رهبری و ریاست قوه قضائیه است، ایفا شود.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی بیان کرد: در جلساتی که به منظور پیگیری و رفع مشکلات واحدهای تولیدی استان برگزار می‌شود، شاهد نتایج خوبی بوده‌ایم و سال آینده نیز این راه با قوت ادامه خواهد یافت.

وی گفت: امروز در جلسه ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مشکلات چند واحد تولیدی مطرح و تصمیمات خوبی برای ادامه فعالیت اقتصادی این واحدهای تولیدی اتخاذ شد.

وی درخصوص کارخانه قند قهستان اظهار داشت: حدود یک سال قبل در بازدیدی که از این واحد تولیدی انجام شد، کارخانه تقریبا تعطیل بود و مطالبات فراوانی به کارگران همچنین مشکلات زیادی با دستگاه‌های دولتی داشت.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی عنوان کرد: پیگیری مشکلات این کارخانه از همان زمان در سطح شهرستان درمیان و استان در دستور کار قرار گرفت و با پیگیری‌هایی که به عمل آمد، امروز خبرهای خوبی در مورد راه‌اندازی مجدد آن مطرح شد.

وی با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد ماشین‌آلات این کارخانه آماده و بهسازی شده است گفت: همچنین مجموع بدهی‌های این کارخانه به سازمان‌های دولتی و کارگران با حمایت‌های به عمل آمده پرداخت و تسویه شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

حجت‌ الاسلام حمیدی گفت: به قول مدیرعامل کارخانه قند قهستان، اول مهر سال ۱۴۰۰ که فصل برداشت چغندر قند است فعالیت کارخانه به صورت رسمی آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه این کارخانه در ابتدای فعالیت نیازمند ۴۰ هزار تن چغندر قند است افزود: ظرفیت فعالیت کارخانه در فصل برداشت چغندر قند تا ۱۰۰ هزار تن است.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی بیان کرد: مصوب شد جهاد کشاورزی خراسان جنوبی و هیات مدیره کارخانه قند قهستان با برگزاری نشست‌هایی با شرکت‌های سهامی زراعی استان، زمینه افزایش مساحت سطح زیر کشت چغندر قند را فراهم کنند.

وی گفت: در حال حاضر حدود ۱۷۰ هکتار زمین به منظور کشت چغندر قند آماده است که در صورت توافق برای کشت می‌تواند حدود ۱۰۰ هزار تن چغندر قند مورد نیاز را استحصال کند و در اختیار کارخانه قرار دهد.

حجت‌ الاسلام حمیدی اضافه کرد: همچنین مقرر شد در طول سال که چغندر قند در استان تولید نمی‌شود کارخانه مذکور از شکر خام که ۱۰۰ هزار تن نیاز است استفاده کند تا کارخانه فعالیت لازم را داشته باشد.

وی اظهار داشت: می‌توان این نوید را به مردم استان داد که سال ۱۴۰۰ شاهد فعالیت این کارخانه با ظرفیت خوب باشیم و این کارخانه به چرخه تولید بازخواهد گشت.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به دستور کار دیگر این نشست درباره کشتارگاه صنعتی دام و طیور شهرستان خوسف گفت: این کشتارگاه یکی از ظرفیت‌های خوب استان است که اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

وی افزود: یکی از مشکلات این کشتارگاه موضوع تامین آب شرب به میزان روزانه ۴۰ متر مکعب بود که با هماهنگی‌های صورت گرفته با شرکت آب و فاضلاب استان قرار شد در وهله نخست ۲۵ متر مکعب آب در اختیار این واحد تولیدی قرار بگیرد.

حمیدی اظهار داشت: مدیرعامل این کشتارگاه نیز در این جلسه نوید آغاز به کار کشتارگاه در اردیبهشت سال آینده را داد.

وی یکی دیگر از مشکلات این کارخانه را استرداد مالیات بر ارزش افزوده ذکر کرد و گفت: در این خصوص نیز تصمیمات خوبی اتخاذ و مقرر شد کارگروهی متشکل از امور مالیاتی، سازمان بازرسی و سایر نهادهایی که در این خصوص دخیل هستند در استان تشکیل شود تا این شرکت بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی افزود: درخصوص مشکلات دو کارخانه سفال نیلوی شرق و فرآوری پسته و زرشک کارگر نیز مشکلاتی مطرح و تصمیمات خوبی برای رفع مشکلات گرفته شد.

وی بیان کرد: در سه ماه آینده مصوبات این جلسه پیگیری و گزارش عملکرد مصوبات اعلام خواهد شد که امید است شاهد رونق و ادامه تولید و اشتغال در استان باشیم.

وی با اشاره مشکلات برخی واحدهای تولیدی استان با بانک‌ها گفت: بانک‌های استان باید همراهی لازم را با تولیدکنندگان داشته باشند به گونه‌ای که اقدامات آنها منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی نشود.

نشست ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در دادگستری خراسان جنوبی امروز با دستور کار بررسی مشکلات کارخانه قند قهستان، کشتارگاه آرک آریا شرق، کارخانه سفال نیلوی شرق و ایستگاه فرآوری زرشک و پسته با حضور مدیران استانی برگزار شد.