استاندار خراسان جنوبی گفت: حل مسایل و مشکلات استان به مدیریت در صحنه و عملیاتی نیاز دارد و با پشت میزنشینی نمی‌توان پاسخگوی مشکلات بود.

حمید ملانوری روز چهارشنبه در پنجمین نشست شورای اداری استان خراسان جنوبی در سال جاری که با حضور سرپرست سازمان تامین اجتماعی در محل استانداری برگزار شد، افزود: با توجه به محدودیت‌هایی که شیوع ویروس کرونا طی بیش از یک سال و نیم در ارائه خدمات ایجاد کرده لذا در شرایط فعلی که دورکاری‌ها لغو شده است مدیران باید کاستی‌ها را جبران کنند.

وی بر نظم و انضباط اداری و اجرایی استان تاکید کرد و گفت: ابتدای سال از همه مدیران برنامه عملیاتی خواستیم و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هم این برنامه‌ها را به شکل مجلد گردآوری کرده، انتظار ما از مدیران دستگاه‌های اجرایی این است که اجرای دقیق این برنامه‌ها را مدنظر داشته باشند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تاکید ما بر انجام کار عملیاتی و میدانی است یادآور شد: ارزیابی‌های پایان سال دستگاه‌ها بر اساس پیشرفت همین برنامه عملیاتی و اقدامات دستگاه‌ها در راستای تحقق شعار سال و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

وی گفت: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب برای خروج از اقتصاد نفتی توجه به بخش معدن در این استان شتاب بیشتری می‌گیرد و اولین طرح مطالعات معدنی در سال جاری با تفاهم‌نامه سازمان‌های صمت، ایمیدرو و زمین‌شناسی در خارسان جنوبی آغاز شد.

وی تاکید کرد: این طرح به صورت کاملا علمی اجرایی شده است و مجامع علمی و دانشگاهی استان می‌توانند از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کنند.

ملانوری گفت: طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی نخستین‌ بار در ۴۰ سال گذشته در قالب اعتبارات دولتی ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار را طی یکسال به استان تزریق می‌کند که امیدواریم با شناسایی ظرفیت‌ها و بررسی آن چشم‌انداز علمی قابل از معادن استان در دسترس قرار گیرد.

وی اظهار داشت: با توجه به وجود هفت پدر علم در خراسان جنوبی این طرح با عنوان پدران علم خراسان جنوبی نامگذاری شده که نتایج علمی این طرح در آیین اختتامیه گرامیداشت پدران علم اعلام خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: باید تلاش شود که معدن در خراسان جنوبی به جایگاه اصلی خود برسد و همه دستگاه‌ها باید در تحقق این مهم بکوشند.

وی ادامه داد: با توجه به قرارگیری در هفته پدافند غیرعامل و تاکیدات مقام معظم رهبری مسوولانی که متولی زیرساخت‌های مهم هستند آمادگی کامل در ارتباط با مخاطرات احتمالی را داشته باشند به‌ویژه مخاطرات زیستی که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

ملانوری گفت: مسایلی همچون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و امن‌سازی فضای سایبری بیشتر مورد توجه باشد.

وی اظهار داشت: کشور به سمت الکترونیکی شدن حرکت می‌کند و هرچه به این سمت برویم تهدیدات در حوزه سایبری هم بیشتر خواهد شد پس باید پدافند غیرعامل با جدیت مورد توجه باشد.

ملانوری افزود: مدیران شعار سال، اقتصاد مقاومتی، توسعه و اشتغال را در اولویت قرار دهند و ستاد توسعه خاوران هم می‌تواند مسیری برای فعالیت‌های جهادی باشد.

وی بیان کرد: با راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران بروکراسی اداری از سر راه سرمایه‌گذاران برداشته شد و تاکنون ۵۰ تفاهم‌نامه به ارزش پنج هزار میلیارد تومان منعقد شده که می‌تواند جزو پیشران‌های توسعه استان باشند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در بخش کشاورزی، ۲۷ استان کشور تولید کننده پسته هستند که خراسان جنوبی هم در این زمینه می‌تواند موفق و با ۱۵ هزار تن محصول بیش از ۲ هزار میلیارد تومان ارزآوری داشته باشد.

وی ادامه داد: ما در حوزه پسته آغاز راه هستیم و باید با حرکت جهشی به این حوزه ورود کنیم تا با امکانات موجود، افزایش تولید و کیفیت‌بخشی بتوانیم سهمی در بازار پسته داشته باشیم.

ملانوری با بیان اینکه درخصوص قیمت‌گذاری زعفران هزار میلیارد تومان از محل صندوق حمایت سرمایه‌گذاری برای خرید تضمینی محصول کشاورزان جذب شده است تصریح کرد: با این اقدام ارزش افزوده محصول به کشاورز خواهد رسید و دست دلالان کوتاه خواهد شد.

وی گفت: در همین فضای موجود به مساله مرز توجه ویژه‌ای شد و نه تنها مرزی بسته نشد بلکه یک بازارچه دیگر استان نیز فعال شده و در حوزه مرز باید مدیران هنر مدیریتی خود را نشان دهند.

وی با تاکید بر مساله گردشگری اظهار داشت: چند اثر تاریخی دیگر استان به‌زودی ثبت جهانی و ملی خواهد شد و مدیران از هیچ تلاشی در کمک به مساله گردشگری نباید چشم‌پوشی کنند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: از چندی پیش مسایل و آسیب‌های اجتماعی پساکرونا مورد توجه ستاد استانی مدیریت کرونا قرار گرفت و ۵۱ نوع آسیب احصا شد که هرچه زودتر در رفع این آسیب‌ها باید تلاش شود تا کمتر مورد آسیب قرار بگیریم و دستگاه‌های فرهنگی با قدرت وارد عمل شوند.

وی اضافه کرد: براساس پیش بینی‌ها احتمال آغاز خیز ششم کرونا در استان وجود دارد و از طرفی سویه دلتا پلاس در برخی کشورهای همسایه هم شناسایی شده است.

ملانوری از میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات گلایه کرد و گفت: در خیز پنجم از استان‌هایی بودیم که کمترین محدودیت‌ها را داشتیم اما با آغاز خیز ششم مجبور به گذاشتن برخی محدودیت‌ها خواهیم بود که علت اصلی آن ساده و عادی‌انگاری مساله کرونا است.

استاندار خراسان جنوبی از مدیران خواست به‌روز رسانی تجهیزات گرمایشی ادارات را در دستور کار قرار دهند و افزود: با توجه به آغاز فصل سرما مدیران دستگاه‌ها نسبت به تدابیر صرفه‌جویی اقدام کنند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۰۰ درصد شهرها، ۹۸ درصد روستاها و بخش عمده‌ای از صنایع و واحدهای تولیدی استان از نعمت گاز برخوردارند که با توسعه این خدمات مصرف هم بالا می‌رود و تنها راه مدیریت صحیح آن صرفه‌جویی است.