مدیر جهاد کشاورزی درمیان گفت: مبارزه شیمیایی با آفت زنگ زرشک در ۲۰۰ هکتار از باغات این شهرستان در سال زراعی جاری انجام شد و این بیماری با همکاری مردم قابل کنترل است.

سید محسن نصیرایی  افزود: این مبارزه با مشارکت بسیج سازندگی، نهاد پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی، دهیاران و بخشداران به صورت ضربتی انجام شد و نهاد پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی، ۳۸۲ لیتر سم فولیکور را با اعتبار ۲۰۰ میلیون تومان خریداری کرد و در اختیار جهاد کشاورزی قرار داد.

وی گفت: آفت زنگ زرشک حدود ۴۰۰ هکتار از باغات شهرستان درمیان را در بخش‌های مرکزی و قهستان آلوده کرده و هرس و سم‌پاشی درختان آلوده ۲ روش مهم در مبارزه با این آفت است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان عنوان کرد: سال گذشته مبارزه مکانیکی با آفت زنگ زرشک یعنی هرس درختان در سطح ۴۰۰ هکتار از باغات آلوده نیز انجام شد و در این طرح بسیجیان با همکاری مردم شاخه‌های آلوده را هرس و آتش زدند که کارشناسان حوزه حفظ نباتات نیز ضمن نظارت بر عملیات، مسائل فنی را به باغداران گوشزد کردند.

وی مبارزه همگانی را راهکار مناسبی برای از بین بردن آفت زنگ زرشک دانست و اضافه کرد: در برخی روستاها همه کشاورزان برای مبارزه با آفت اقدام نمی‌کنند از طرفی صاحبان برخی باغات در شهرها زندگی می‌کنند که نسبت به هرس و رعایت بهداشت باغ خود اقدام لازم را انجام نمی‌دهند.

نصیرایی گفت: آفت زنگ زرشک بیماری گیاهی با عامل قارچی است و علایم این آفت به صورت تاول‌هایی پشت برگ‌ درختان ظاهر می‌شود که در چند سال درخت را جارویی می‌کند.

وی افزود: این بیماری به‌راحتی توسط باد، انسان و علف‌های هرز منتقل می‌شود اما با همکاری همه جانبه مردم قابل کنترل است.

وی از کشاورزان خواست تهویه مناسب را زیر درختان ایجاد و درختان را به گونه‌ای اصلاح کنند که از حالت چتری خارج و به صورت چند پایه‌ای درآید تا تهویه مناسب برای درختان ایجاد شود.

مدیر جهاد کشاورزی درمیان برگزاری کارگاه‌های آموزشی در مناطق آلوده، تهیه و توزیع سم مورد نیاز برای مبارزه، دعوت از بسیج سازندگی و بسیج همگانی باغداران در برخی مناطق برای مبارزه، برگزاری رزمایش در کانون‌های آلوده، توزیع بروشورهایی درخصوص مقابله با زنگ زرشک و پرورش مناسب درخت زرشک را از اقدامات جهاد کشاورزی درمیان برای مقابله و جلوگیری از گسترش این آفت ذکر کرد.

سال گذشته طرح مبارزه با آفت‌های کرم چوبخوار و زنگ زرشک در خراسان جنوبی تدوین و به سازمان مدیریت بحران ارسال شد تا از محل این اعتبارات مبارزه جدی در دستور کار جهاد کشاورزی قرار گیرد.

شهرستان درمیان با سطح زیر کشت ۲ هزار و ۶۸۰ هکتار و تولید سالانه سه هزار تن زرشک خشک، سومین تولیدکننده زرشک در استان خراسان جنوبی است.