جلسه و نشست تخصصی پیرامون تفاهم نامه چهارجانبه فی مابین وزارت صنعت معدن و تجارت، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو)، شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) و خانه معدن ایران در راستای احیاء، فعالسازی و توسعه معادن کوچیک مقیاس در خراسان جنوبی به عنوان استان پایلوت برگزار شد.

این جلسه با حضور نمایندگان سازمان ایمیدرو، نماینده شرکت (میدکو)، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، نمایندگان شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن، رئیس خانه معدن و رئیس اتاق بازرگانی استان و معدنکاران به میزبانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی برگزار شد.

نماینده شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) عنوان کرد: خراسان جنوبی با ظرفیت بالای معدنی می تواند نقش موثری در اجرای این طرح و تفاهم‌نامه داشته باشد و به همین علت این استان به عنوان پایلوت این طرح ملی شناسایی شد.

علی یزدانی با اشاره به اینکه این طرح می تواند در رفع محرومیت زدایی و تولید ثروت نقش بسزایی داشته باشد، افزود: خراسان جنوبی در چندین ماده معدنی، از جمله سنگ های گرانیتی، زغال سنگ، منیزیت، بنتونیت، سنگ های نیمه قیمتی جزو استان های شاخص کشور است.

وی با اشاره به آخرین آمار سال قبل از فعالیت معادن در کشور عنوان کرد: ۵ هزار و ۹۰۰ معدن کوچک در کشور فعالیت دارند و یکی از ویژگی های معادن کوچک محرومیت زدایی و تولید ثروت است.

نماینده شرکت میدکو خاطرنشان کرد: جرقه احیاء معادن کوچک در اواخر سال ۹۶ زده شد و در همین راستا فی ما بین وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور با شرکت میدکو، خانه معدن و ایمیدرو تفاهم نامه ای منعقد شده است.

یزدانی تصریح کرد: در این تفاهم نامه شرکت میدکو وظیفه بازاریابی و آموزش معدنکاران و ایمیدرو توسعه زیرساخت ها و وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور نقش حمایتی را بر عهده دارند.

وی بیان کرد: تامین مالی تسهیلات معدنکاران از طریق صندوق حمایت از فعالیت های معدنی است و از طرفی می توان ۱۲ هزار میلیارد تومان از منابع ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری که سال قبل در مجلس به تصویب رسید با نرخ زیر ۱۰ درصد به معدنکاران ارائه داد.

وی با بیان اینکه دولت با اجرای این تفاهم نامه تصمیم بر رفع مشکلات معدنکاران دارد، گفت: وظیفه اصلی این تفاهم نامه تامین مالی، خرید محصولات، آموزش و تکمیل زیرساخت ها اعم از برق، جاده و آب معدن های کوچک مقیاس در کشور است.

وی ادامه داد: در همین راستا نظرات، پیشنهادات معدنداران احصا و عارضه‌یابی می شود که در ادامه برنامه‌ای برای این مشکلات تدوین و اجرایی خواهد شد و با توجه به اولویت ها و اعتبارات، اقدامات لازم نیز صورت خواهد گرفت.

نماینده شرکت میدکو بیان کرد: با انجمن سنگ ایران برای خرید سنگ های تزئینی مذاکره خواهد شد و به زودی صادرات سنگ های تزئینی با همکاری هولدینگ ها به کشورهای خارجی انجامی می شود.

وی افزود: تامین همه زیرساخت ها برای همه معادن کوچک کار مشکلی است و باید مجتمع‌هایی باشد تا یک جاده مشترک احداث شود تا هزینه ها را کاهش یابد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز در این جلسه با بیان اینکه در خراسان جنوبی به جز معادن زغال سنگ همه معادن استان کوچک مقیاس هستند، گفت: فعالسازی معادن کوچک و توسعه اشتغال و بهره وری، تامین زیرساخت های معدنی و برندسازی محصولات معدنی با هدف تامین منابع مالی پایدار معادن، ارتقاء سطح دانش معدنکاران و افزایش سطح آموزش، توسعه میزان تولید در معادن نیمه فعال، تامین بازار مطمئن محصول و ایجاد واحدهای فراوری از جمله اهداف کلان طرح احیای معادن کوچک مقیاس است.

داود شهرکی مهمترین اقدامات و عملکرد سازمان در حوزه معدن را کسب رتبه اول صدور پروانه بهره برداری معادن در کشور با صدور  ۶۳ فقره پروانه و ذخیره قطعی بیش از  ۱۴۲ میلیون تن با سرمایه گذاری ۲۰۹۰ میلیارد ریال و ایجاد ۵۹۵ فرصت شغلی مستقیم ذکر کرد و افزود: در سال ۹۶  افزایش ظرفیت استخراج اسمی سالیانه معادن استان به میزان  ۳ میلیون و ۳۰۰ تن را داشته ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش بیش از ۲۲۰ درصدی داشته است.

وی اتمام عملیات اکتشاف ژئوفیزیک هوایی در وسعت تقریبی ۵۷۰۰۰ کیلومتر مربع (۲۰۰ هزار کیلومتر خطی) در راستای شناسایی ذخایر سطحی و زیرسطحی فلزی و غیرفلزی، معادل ۴۰ درصد از کل اکتشاف ژئوفیزیک هوایی کشور با اعتباری معادل ۶۵ میلیارد تومان را از دیگر اقدامات شاخص حوزه معدن عنوان کرد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله