#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

سال ۱۴۰۰ سالی که ابتدا و انتهایش مزین به میلاد با برکت منجی عالم بشریت امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف بود. میلاد امام زمان برای شیعیان جایگاه خاصی دارد و هر گروه و قشری به نحوی برای برگزاری هر چه با شکوه تر بودن میلاد حضرت قائم برنامه ریزی میکند.

در خراسان جنوبی و شهر بیرجند نیز هیئت های مذهبی و گروه های مهدوی فعالیت های ویژه ای به مناسبت میلاد امام زمان (عج) دارند.

شهرداری بیرجند نیز به عنوان مجموعه ای که متولی فضا سازی شهر در ایام مختلف از اعیاد گرفته تا شهادت ها است به نظر میرسد آنگونه که وظیفه دارد اقدامی انجام نداده و نظر مردم را جلب نمیکند.

اخیرا که عید بزرگ مبعث را پشت سر گذاشتیم انتقادهای به فضا سازی کم و نامناسب شهر بیرجند در تمامی اعیاد به ویژه عید مبعث از شهرداری مطرح بود و نکته قابل توجه این است که درصد قابل توجهی از فضا سازی شهری را هیئت های مذهبی و در محدوده خیابانهای منتهی به هیئت خودشان انجام میدهند در حالی که فضا سازی تمام شهر بر عهده شهرداری است.

درصد قابل توجهی از مردم شهر، فعالان فرهنگی و مذهبی از عملکرد شهرداری نسبت به فضا سازی شهر رضایت ندارند و معتقد هستند فضا سازی های انجام شده اگرچه کمی بهتر شده اما کافی نیست و جای کار بیشتری دارد.

حجت کفاشی مسئول کانون مهدی یاران خراسان جنوبی ، اظهار کرد: فضا سازی شهر با توجه به ایام اعیاد شعبانیه و پای کار بودن هیئت های مذهبی خوب است.

وی افزود: اگر در سایر اعیاد و میلادها مانند ایام شعبانیه کار کنیم برای تولد امام زمان (عج) شرایط باید بسیار خوب و گلستان باشد.

مسئول کانون مهدی یاران خراسان جنوبی بیان کرد: شرایط فضا سازی سطح شهر تقریبا خوب است اما میتواند بهتر از این باشد و این خوب بودن فضا سازی شهر به لطف هیئت های مذهبی و گروه هایی که کار مذهبی و مهدوی میکنند میباشد نه ارگانهای متولی.

کفاشی عنوان کرد: هیئت های مذهبی و گروه های فعال در این زمینه وظیفه خود میدانند که برای اعیاد فضا سازی خوبی در سطح شهر داشته باشند تا فضای شهر عطر مهدوی بگیرد.

وی اظهار کرد: فضا سازی شهر در اعیاد شعبان امسال نسبت به اعیاد دیگر بهتر است.

مسئول کانون مهدی یاران خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: برای میلاد برخی از اهلبیت (ع) فضا سازی حداقلی هم در سطح شهر انجام نمیشود در حالی که ما معتقد هستیم اهلبیت و ائمه (ع) همه نور واحد هستند و باید برای میلاد تمامی ائمه فضا سازی مناسب انجام شود.

کفاشی عنوان کرد: درست است که برای برخی از ائمه به طور ویژه و خاص کار میشود اما نباید میلاد سایر ائمه را نادیده گرفت و فضا سازی شهری انجام نداد؛ فضا سازی شهر برای میلاد و همچنین شهادت تمام ائمه لازم است.

وی با بیان اینکه در مجموع میتوان گفت که برای اعیاد شعبان امسال تقریبا فضا سازی انجام شده، افزود: اما هنوز جای کار دارد و شهرداری با آن پتانسیلی که دارد بیش از این میتواند از پتانسیلش استفاده کند.

جای خالی شهرداری در جلسات مربوط به اعیاد شعبان

مسئول کانون مهدی یاران خراسان جنوبی بیان کرد: در جلساتی که به مناسبت اعیاد ماه شعبان و میلاد امام زمان (عج) در سازمان تبلیغات اسلامی و بنیاد حضرت مهدی موعود برگزار شد هئیت های مذهبی، گروه های مهدوی و مهدی یاران حضور داشتند اما هیچ خبری از مسئولان مربوطه در شهرداری بیرجند نبود و کسی از شهرداری حضور نداشت.

کفاشی اظهار کرد: مگر ما چه پُست و مسئولیتی داریم؟ غیر از این است که یک گروه جهادی، گروه مذهبی و مهدوی هستیم و داریم برای اما زمان (عج) کار میکنیم.

وی افزود: ما در همه جلسات بودیم و حرف همه این بود که همه کمک کنیم هیئت ها همه پای کار می آمدند گروه های مذهبی و مهدوی نیز همه پای کار بودند اما اینجا جای شهرداری خالی بود که حداقل از نظرات دوستان استفاده کنیم.

مسئول کانون مهدی یاران خراسان جنوبی بیان کرد: ما که پای کار هستیم اما از نظر قانونی وظیفه شهرداری است شهر را زیبا کند اما چون کار برای اهلبیت (ع) است ما وظیفه خود میدانیم انجام دهیم.

کفاشی عنوان کرد: ان شاءالله مسئولان در شهرداری همت کنند و برای مناسبت ها، برنامه های خوب و مدون داشته باشند؛ حتما که نباید پرچم بزنند و ما این را نمیگوییم اگر در جلسات حضور داشته باشند ایده بدهند و از مردم مثلا در قالب مسابقه، ایده بخواهند پیشنهادات مردم را بشنوند و از این وضعیت فشلی بیرون بیایند خیلی کارهای خوبی میتوان انجام داد.

مسئول کانون مهدی یاران خراسان جنوبی به فعالیت های این گروه جهادی اشاره کرد و گفت: گروه جهادی مهدی یاران خراسان جنوبی به مناسبت میلاد امام زمان (عج) در اولین جمعه ماه شعبان اقدام به برگزاری اردوی جهادی در پنج روستای اطراف بیرجند کرد و خدمات آرایشگری و پیرایشگری برای مردان روستا برگزار کرد که در این مورد با کمیته امداد نیز هماهنگی های لازم انجام شده است.

کفاشی افزود: همچنین اقدامات غربالگری نیز برای اهالی این پنج روستا از جمله تست قند و فشارخون انجام شده است.

وی بیان کرد: شب نیمه شعبان جشنی با عنوان کوچه های انتظار پیش بینی شده است؛ نورافشانی، پذیرایی، نصب برچسب های مهدوی پشت شیشه خودروها با هدف هر خودرو یک بنر مهدوی و توزیع بسته های فرهنگی و پذیرایی از دیگر برنامه های پیش بینی شده برای این شب است.

تهیه و توزیع ۱۱۰ بسته معیشتی

مسئول کانون مهدی یاران خراسان جنوبی گفت: تهیه ۱۱۰ بسته معیشتی جهت توزیع بین خانواده های نیازمند شناسایی شده به مناسبت نیمه شعبان و به نیت امام زمان (عج) با عنوان مهر مهدوی از دیگر برنامه ها است.

کفاشی به اطلاع رسانی انجام شده برای جمع آوری لباس از ابتدای ماه شعبان اشاره و عنوان کرد: خوشبختانه مردم از این اقدام استقبال کرده و لباس های فراوانی تحویل گروه جهادی داده شد و بر اساس نیاز سنجی انجام شده لباس ها تفکیک و بسته بندی شد که طی همین روزها در حال توزیع بین نیازمندان است.

وی از برگزاری احیای نیمه شعبان خبر داد و اظهار کرد: به تمامی هیئت ها و مساجدی که احیای نیمه شعبان دارند گفته شده جهت اطلاع رسانی بهتر به گروه جهادی ما که نماینده رسمی موسسه مصاف نیز میباشد جهت اطلاع رسانی گسترده در فضای مجازی و حقیقی اطلاع داده شود؛ ضمن برگزاری احیای نیمه شعبان برای سایر هیئت ها و مساجد اطلاع رسانی نیز میکنیم.

اجتماع بزرگ استغاثه مهدوی برگزار میشود

مسئول کانون مهدی یاران خراسان جنوبی گفت: طبق هماهنگی انجام شده با دوستان گروه زمینه سازان ظهور در جهت با شکوه تر برگزار شدن مراسم اجتماع مهدوی امسال که نامش به “استغاثه مهدوی” تغییر نام پیدا کرده و به دلیل اینکه آخرین جمعه قرن نیز میباشد و این مطلب را به عنوان شعار نیز مطرح کردیم؛ استغاثه مهدوی در آخرین جمعه قرن، برگزار خواهد شد.

کفاشی بیان کرد: این اجتماع بزرگ “استغاثه مهدوی در آخرین جمعه قرن” در حاشیه بلوار پیامبر اعظم (ع) نرسیده به بند امیرشاه برگزار میشود.

وی اظهار کرد: طبق هماهنگی که توسط سازمان تبلیغات اسلامی با هیئت ها انجام شده قرار است مراسم دعای ندبه نیز به صورت واحد در محل مصلی المهدی برگزار شود.

مسئول کانون مهدی یاران خراسان جنوبی گفت: طبق هماهنگی که با صدا و سیمای استان انجام شده برنامه ای با عنوان “فردا از آن ماست” با موضوع آسیب شناسی مهدویت ضبط کردیم که طی این هفته از شبکه صدا و سیمای استان پخش میشود.

وی تاکید کرد: تمامی مراسمات پیش بینی شده برای نیمه شعبان با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک انجام میشود.