حدود ۳۰ درصد کل تجارت ایران با افغانستان از مرز ماهیرود انجام می‌شود و این معبر، یکی از مهمترین گذرگاه‌های مرزی بین ایران و افغانستان است.

 

کشور افغانستان که یکی از همسایگان شرقی ایران است، جزو اصلی‌ترین بازار‌های صادرات ایران به شمار می‌رود.

این همسایه شرقی، بازاری بکر است برای کالا‌های ایرانی و بازارچه‌های مرزی نیز، راه ارتباطی بین ایران و افغانستان برای صادرات و واردات هستند.

مهمترین و فعال‌ترین بازارچه مرزی که در مجاورت افغانستان قرار دارد، ماهیرود خراسان جنوبی است که سهم آن از صادرات کالا به افغانستان، یک سوم مجموع کالا‌های صادراتی است.

نیاز به کالاهای ایرانی داریم

یکی از تجّار افغانستانی گفت: می‌توان گفت ۱۰۰ درصد کالا‌های مورد نیاز خود را باید از سوی ایران تأمین کنیم و بازارچه ماهیرود راه خوبی برای ورود کالا به افغانستان است.

او گفت: مانند برادر با ایرانیان تجارت می‌کنیم و انواع کالا‌ها را نیز از سوی ایران به افغانستان می‌بریم که سودآوری بالایی برای تجّار داشته و نیاز افغانستان را نیز برآورده می‌کند.

کامیون داران نیز از رونق صادرات و روان بودن تردد در ماهیرود گفتند.


بیشتر بخوانید


یکی از رانندگان کامیون که در ماهیرود مشغول تخلیه بار بود، گفت: تردد، ورود و خروج کالا در مرز ماهیرود به سادگی و با سرعت بالا انجام می‌شود.

او گفت: کارگران ایرانی و افغانستانی پای کار هستند و کالا‌ها را تخلیه و بارگیری می‌کنند.

این راننده گفت: فکر می‌کنم روزانه بیش از ۵۰۰ کامیون در این مرز تردد می‌کند و هر کدام بار خاصی دارند؛ یکی ماکارونی دارد و یکی هم سیمان و دیگری کاشی و سرامیک.

۵۱۲ میلیون دلار، حجم صادرات به افغانستان 

رحیمی زاده مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: پارسال حدود ۸۰۰ میلیون دلار ارزش کالا‌های صادر شده از ماهیرود به افغانستان بوده است.

او گفت: این میزان صادرات نسبت به سال ۹۸، حدود ۱۰۳ درصد افزایش داشته است.

رحیمی زاده گفت: ۵۱۲ میلیون دلار کالا نیز در هشت ماه گذشته از مرز ماهیرود به افغانستان صادر شده است.

حجم تجارت سالانه ایران و افغانستان ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است و بیش از ۳۰ درصد آن از پایانه مرزی ماهیرود انجام می‌شود.

انتهای پیام/ ر