رییس شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: اکنون اولویت شورای اسلامی شهر بیرجند رایزنی و ارزیابی نامزدها برای انتخاب شهردار است که براساس سابقه، تخصص و تجربه افراد در دست بررسی است.

علیرضا محمودی‌راد روز دوشنبه در نشست شورای اسلامی شهر بیرجند همچنین با اشاره به گلایه مردم از برخی بلند مرتبه‌سازی‌های و احداث ساختمان‌های چند طبقه‌ افزود: اصل این موضوع در دست شورای شهر و شهرداری نیست، بلکه راه و شهرسازی باید این موضوع را مدیریت کند لذا شورا می‌تواند طرحی را در این زمینه به راه و شهرسازی ارائه کند.

وی اظهار داشت: در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری نماینده وزارت کشور، نماینده دادگستری و نماینده شورای شهر حضور دارند ولی رای نهایی را قاضی صادر می‌کند.

رییس شورای شهر بیرجند ضمن قدردانی از تلاش خبرنگاران اضافه کرد: خبرنگاران با ارتقای سطح آگاهی مردم، روند تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی را برای آنان تسهیل می‌کنند  که بسیار ارزشمند است.

وی با اشاره به لزوم رعایت صداقت و سلامت در کار خطیر اطلاع‌رسانی یادآور شد: بیان حقایق و واقعیت‌ها  توسط رسانه‌ها و خبرنگاران موجب حرکت رو به جلوی جامعه می‌شود.

یک عضو شورای اسلامی شهر بیرجند هم در این نشست گفت: به نظر می‌رسد ساختمان‌سازی‌های چند طبقه و خارج از قاعده از دست ما خارج و موجب بروز گلایه‌هایی از سوی مردمی شده که در خانه‌های سنتی و کم ارتفاع زندگی می‌کنند.

حجت‌الاسلام مهدی عبدالرزاق نژاد افزود: به اعتقاد مردم وجود ساختمان‌های مرتفع موجب شده خانه‌های آنان در معرض دید همسایگان قرار گیرد و آرامش روانی آنان خدشه‌دار شود.

وی گفت: از آنجایی که شاهد هستیم در نقاط مختلف شهر و کوچه‌های بسیار کم‌عرض ساختمان‌های مرتفع ساخته شده است باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود تا این وضعیت ادامه نیابد.

عضو شورای شهر بیرجند گفت: علاوه بر کمیسیون عمران، کمیسیون فرهنگی مجلس هم باید به بحث‌های فرهنگی مرتبط با این موضوع بپردازد تا مردم بدانند گلایه‌های خود  را در کجا مطرح کنند و چه منبعی قرار است آن را پیگیری کند.

وی افزود: در مرحله صدور پروانه و مجوز در شهرداری برای ساختمان‌سازی‌های چند طبقه باید موقعیت جغرافیایی و بحث شکایت و گلایه همسایگان مد نظر قرار گیرد تا در آینده به مشکل حل ناشدنی تبدیل نشود.

عضو دیگر شورای شهر بیرجند نیز در این  نشست گفت: مردم باید سعی کنند از ساختمان‌سازی‌های خارج از قاعده در کنار خانه‌ خود مطلع شوند و شکایت کنند زیرا اگر شاکی وجود نداشته باشد، موضوع تبدیل به جریمه و بعد از یک بازه زمانی رای قطعی می‌شود.

رضا حسنی صفت افزود: پیشنهاد می‌شود مردم اگر زمین یا خانه‌ای دارند ولی در آن سکونت ندارند، حداقل به همسایه‌های خود سفارش کنند در صورت شروع ساخت‌های‌سازی مرتفع در کنار خانه‌شان به آنها اطلاع دهند تا به موقع شکایت کنند.

عضو دیگر شورای شهر بیرجند هم گفت: در نشست‌های شورای گذشته پیشنهاد دادم که کمیسیون عمران باید بخشی از شهر را برای ساخت ساختمان‌های بلند تعیین کند تا بافت شهری و سنتی ما از بین نرود.

مرتضی یزدان‌شناس بر حفظ بافت سنتی در شهرسازی تاکید کرد و افزود: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته برج‌سازی و ساختمان‌سازی‌های چند طبقه‌ در همه نقاط شهر وجود ندارد.

وی اظهار داشت: معماری سنتی و بومی و مسائل فرهنگی باید در ساختمان‌سازی‌های بلند مرتبه مورد توجه قرار گیرد و کمیسیون‌های مرتبط در این زمینه ورود پیدا کنند تا به دنبال آن شاهد مشکلات دیگر نباشیم.

“علی عدل” معاون امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند با رای اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر بیرجند در نشست روز شنبه ۱۶ مرداد این شورا به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب و معرفی شد.

در این نشست از خبرنگاران فعال در اطلاع رسانی مسائل حوزه شورای اسلامی شهر بیرجند تجلیل شد.