نسبت به ۶۰ سال گذشته، حدود ۸۰ درصد جمعیت گونه‌های برجسته حیات وحش نظیر جبیر، آهو، هوبره، قوچ و میش، کل و بز در خراسان جنوبی از بین رفته اند.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینت مطلب گفت: تخریب از بین رفتن ۸۰ درصدی گونه‌های حیات وحشزیستگاه‌های حیات وحش و شکار بی رویه از جمله عوامل مهم در کاهش جمعیت گونه‌های جانوری خراسان جنوبی است.

اکبری افزود: گور خر ایرانی از صحنه طبیعت خراسان جنوبی حذف شده است و یوزپلنگ و پلنگ در آستانه انقراض قرار دارند و در اثر به هم ریختن زنجیره‌های غذایی طبیعت، مجال جولان دهی گونه‌هایی همچون گرگ و تشی افزایش یافته و موجب خسارت به اراضی کشاورزی و دام مردم می‌شود.

وی به قاچاق گونه‌های مهم زیستی استان هم اشاره کرد و گفت: شاهد قاچاق پرنده‌های کمیاب هوبره، کشته شدن خزندگان بومی بواسطه ناآگاهی مردم، تصادفات جاده‌ای حیات وحش، تخریب طبیعت با طرح‌های توسعه‌ای، بهره‌برداری بیش از حد از مراتع و زیستگاه‌ها و آلوده ساختن ساختن زیستگاه‌های بکر در اثر فعالیت‌های انسانی و … هستیم.

 

  • مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: پارسال حدود ۲۹۳ نفر برای شکار غیر مجاز در خراسان جنوبی دستگیر شده‌اند که به دلیل تنوع و پراکندگی استان و کمبود محیط بان که فقط ۶۰ نفر هستند، می‌توان گفت این تعداد شکارچی غیر مجاز، حتی ۱۰ درصد از جمعیت تمام شکارچیان غیرمجاز هم نیستند.

 

اکبری با بیان اینکه سالانه ۳ هزار تخلف شکار غیرمجاز پرندگان و پستانداران در خراسان جنوبی گزارش می‌شود و این آمار خیلی زیاد است گفت: همچنین سالانه بیش از سه هزار مهره‌دار زیر چرخ خودرو‌ها له می‌شوند که این نیز عدد بالایی است و نیاز به فرهنگ سازی و توجه مردم دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: در مشکلاتی مانند گرد و غبار، منابع طبیعی در کنار ماست، در مشکل پسماندها، استانداری و بهداشت با ما همکاری دارند، ولی در کشتار بی‌رویه و حذف تنوع زیستی، تنها هستیم، که مشکل ساز شده واین بخش مغفول مانده است.