مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: موزه‌های مجموعه میراث جهانی باغ اکبریه بیرجند بیشترین آمار گردشگران و بازدیدکنندگان را در نوروز ۱۴۰۳ به خود اختصاص داده است.

هادی شاهوردی افزود: از ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ تا پایان پنجمین روز فروردین ماه جاری پنج هزار و ۲۰۲ نفر از موزه‌های استان بازدید کردند.

وی گفت: ۱۷ موزه مختلف اعم از باستان‌ شناسی، مردم شناسی، لباس و منسوجات سنتی، عکس، مشاهیر و مفاخر، میراث زمین و میراث پهلوانی در این استان فعال است که از این تعداد، ۱۰ موزه متعلق به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوده و هفت موزه خصوصی یا مربوط به سایر ادارات است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به تقارن ماه رمضان با نوروز، ساعت کاری موزه‌ها و اماکن فرهنگی – تاریخی استان از ساعت ۱۰ تا ۱۷ اعلام شده است.

وی اظهار کرد: تعداد سه موزه باستان‌ شناسی، مردم شناسی، مشاهیر و مفاخر ملی در باغ و عمارت اکبریه بیرجند، موزه وقف در مدرسه شوکتیه بیرجند، موزه میراث پهلوانی در محل زورخانه امیر عرب، موزه لباس و منسوجات سنتی در خانه تاریخی پردلی و موزه عروسک در خانه تاریخی فروتنی فعال است.

موزه‌های باغ اکبریه بیرجند بیشترین بازدیدکننده را دارد

شاهوردی ادامه داد: همچنین در شهرستان‌های نهبندان، بشرویه، سرایان، فردوس هر کدام یک موزه، در قاینات سه و در شهرستان طبس ۲ موزه فعال بوده و در نوروز پذیرای گردشگران و مسافران است.

وی گفت: موزه مردم شناسی نهبندان در خانه تاریخی سالاری، موزه بشرویه در خانه ملاعبدالله تونی بشروی، موزه آب قاین در آب انبار بازار، موزه مشاهیر قاین در خانه تاریخی سلطانی، موزه عکس قاین در خانه تاریخی صمدی، موزه مردم شناسی در کارونسرای سرایان، موزه مردم شناسی فردوس در حمام تاریخی خیروز، موزه مردم شناسی طبس در حمام خان و موزه میراث زمین در عمارت باغ گلشن طبس دایر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اضافه کرد: موزه‌های استان ۱۳ فروردین که روز طبیعت نام‌گذاری شده به دلیل تقارن با ۲۱ ماه رمضان و شب قدر تعطیل خواهد بود.

استان خراسان جنوبی ۹ اثر ثبت جهانی در قالب ۶ گروه دارد که یکی از آنها باغ و عمارت اکبریه بیرجند است.

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور