استاندار خراسان جنوبی گفت: محور ستاد توسعه خاوران شعار سال یعنی تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها است و توسعه همه‌جانبه استان را در این ستاد دنبال می‌کنیم.

به گزارش ایرنا حمید ملانوری روز دوشنبه در آیین تکریم بازنشستگان نمونه استانی که در آستانه هفته دولت برگزار شد، با اشاره به اینکه ستاد توسعه خاوران از سال گذشته به عنوان یک کار ابداعی در استان راه‌اندازی شد افزود: جلسات این ستاد هر هفته برگزار می‌شود و تاکنون توفیقات خوبی داشتیم.

وی گفت: علیرغم اینکه تلاش‌های خوبی صورت گرفته اما در حوزه اطلاع‌رسانی نتوانستیم هنوز این ستاد را در استان جا بیندازیم و خیلی از افراد از این طرح اطلاع ندارند لذا با وجود همه ظرفیت‌هایی که در زمینه اطلاع‌رسانی داریم اما کار اطلاع‌رسانی در کشور ما ضعیف است.

استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: پنج کمیته تخصصی در ستاد توسعه خاوران داریم و قرارگاه پشتیبانی و مانع‌زدایی را در این ستاد راه‌اندازی کردیم که کار آن رفع موانع سرمایه‌گذاری و پشتیبانی از سرمایه‌گذاران است.

وی افزود: اولین بار در کشور در قالب ستاد توسعه خاوران مجوز بی‌نام را صادر می‌کنیم که اقدام بزرگی در راستای تسهیل سرمایه‌گذاری است و تاکنون در این خصوص ۴۰ مجوز بی‌نام در استان صادر کردیم و ۱۱۰ طرح سرمایه‌گذاری آماده شده است.

ملانوری گفت: هر طرحی که سرمایه‌گذاران ارائه کنند ما در ستاد توسعه تعهد کردیم که بیش از یک ماه معطل نشوند و مجوز لازم را بگیرند.

وی بیان کرد: در قالب ستاد توسعه خاوران تاکنون بیش از چهار هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری با سرمایه‌گذاران مختلف امضا کردیم که برخی از تفاهم‌نامه‌ها تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید و برخی طرح‌های سرمایه‌گذاری نو و بدیع هستند.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: ایده‌های شما بازنشستگان استان را با جان و دل پذیرا هستیم و هماهنگ می‌کنم که ایده‌های بازنشستگان اخذ و در ستاد توسعه خاوران با حضور شما بزرگواران مطرح شود.

وی با اشاره به اینکه اولین بار در کشور ایده‌ها و طرح‌های دانش‌آموزی در ستاد توسعه خاوران مورد حمایت قرار می‌گیرد گفت: هدف ما این است که اگر دانش‌آموز فکر و ایده خوبی دارد در قفسه مدرسه و خانه خاک نخورد و در مسیر سرمایه‌گذاری و کارآفرینی قرار گیرد.

ملانوری اظهار داشت: ستاد توسعه خاوران طرح بسیار خوبی بود که وزیر کشور آن را به همه استان‌ها ابلاغ کرد تا به عنوان یک طرح خوب و موفق در استان خود اجرایی کنند.

وی افزود: طرح راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران را برای دفتر ریاست جمهوری ارسال کردم زیرا اگر می‌خواهیم مسائل حوزه اشتغال، تحقق شعار سال و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنیم یکی از طرح‌های موفق همین ستاد توسعه خاوران است.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: ۲۳۰ معدن دارای پروانه بهره‌برداری در استان داریم که غیرفعال است و ۵۰ کانی معدنی با عیار خوب داریم اما بهره‌وری خوبی از این ظرفیت‌ها در راستای اشتغال و توسعه اقتصادی خراسان جنوبی صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در ستاد توسعه خاوران توسعه همه‌جانبه استان را دیدیم گفت: به عنوان مثال در قالب مسئولیت اجتماعی سرمایه‌گذاران ۵۰ میلیارد تومان در زمینه بهداشت درمان، آموزش و ورزش سرمایه‌گذاری می‌شود.

ملانوری افزود: تفاهم‌نامه‌های ستاد توسعه خاوران صوری نیست و طرح‌های سرمایه‌گذاری در مراحل مختلف اجرایی رصد می‌شود، به دلیل وجود بروکراسی اداری در تمامی مراحل اجرایی از طرح‌های سرمایه‌گذاری حمایت و پشتیبانی می‌کنیم تا به سرانجام برسند.

وی گفت: از سازمان دامپزشکی کشور مجوز کشتارگاه‌های کوچک مقایس را برای اولین بار گرفتیم چرا که در خراسان جنوبی کشتارگاه‌های بزرگ مقایس صرفه ندارد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه باید بیش از گذشته در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی و استراتژیک استان اقدام شود اضافه کرد: در زمینه فرآوری زرشک طرحی را با ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در دستور کار داریم.

وی گفت: پیشنهاد می‌کنم شورای مشورتی پیشکسوتان در استان راه‌اندازی شود تا از نظرات و تجربیات پیشکسوتان بیشتر بهره‌مند شویم و آنها را در برنامه اجرایی استان به نحو احسن اجرایی کنیم.

ملانوری عنوان کرد: در سال جاری همه دستگاه‌های اجرایی استان برنامه اجرایی برای خود طراحی کردند که ملاک اصلی اجرای موفق طرح‌ها و برنامه‌ها و انجام نظارت‌ها خواهد بود.

وی ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر افزود: امیدواریم بتوانیم از موقعیت‌های خدمتی که به برکت خون شهدا و ایثارگری ملت برای ما فراهم شده به خوبی استفاده و در راستای حل مشکلات مردم تلاش کنیم.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: خدمات خوبی صندوق بازنشستگی کشوری به بازنشستگان می‌دهد که نسبت به مقام بازنشستگان، خدمت اندکی است.

وی بزرگترین سرمایه هر جامعه‌ای را منابع انسانی دانست و گفت: اگر در کنار سایر منابع مختلف سرمایه، نیروی انسانی خوبی نداشته باشیم، همه سرمایه‌های یک جامعه از بین می‌رود.

ملانوری ادامه داد: اگر به دنبال توسعه پایدار در جامعه هستیم باید از نیروی انسانی به خوبی استفاده کنیم چرا که بزرگترین منبع توسعه هر جامعه نیروی انسانی است.

وی گفت: همه ما اعتقاد داریم که در کنار علم، دانش، تخصص و فن که در آموزشگاه و دانشگاه‌ها یاد می‌گیریم، ظهور و بروز نتایج علمی و آموخته‌ها در کنار تجربه ثمره خود را نشان می‌دهد و دانش بدون تجربه نمی‌تواند موفقیت لازم را ایجاد کند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: چند سال است که اصطلاح پیشکسوتان به جای بازنشستگان به کار برده می‌شود و اصطلاح درست‌تری است زیرا کسی که بعد از ۳۰ سال تجربه‌اندوزی در بحران‌ها به او بازنشسته بگوییم با هیچ منطقی سازگار نیست، در حالی که انسان بازنشسته بهره‌وری آن به درجه مطلوب رسیده و باید با تمام و کمال از تجربه آن استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: اینکه در سازمانی یک نیروی انسانی از کار منفک می‌شود به معنای غیر مفیدن بودن او نیست و این یک نگاه اشتباه است، در برخی کشورهای توسعه یافته مکان‌ها و سازمان‌هایی به عنوان اتاق فکر ایجاد شده تا افراد پیشکسوت به افراد جوان‌تر برای اداره امور مشاوره بدهند.

ملانوری اظهار داشت: اگر کشور به دنبال توسعه و ترقی است، بهترین راهش این است که از دانش، تخصص و تجربه بازنشستگان استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه باید تلاش جامعه مدیریتی به عرض و کیفیت زندگی‌ها نه به طول زندگی‌ها باشد اضافه کرد: برخی افراد عمرهای کوتاهی داشتند اما آثاری از خود بر جا گذاشتند که تا سال‌ها جامعه از اثرات آن بهره‌مند می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: انقلاب اسلامی ایران که به رهبری امام راحل ایجاد شد، اثرات آن را امروز در دنیا می‌بینید و از این پس هم دنیا خواهد دید، همچنین خیلی از علما، شهدا و فرزانگان از جمله شهیدان سلیمانی، همت و باکری عمر کوتاهی داشتند اما تاثیرگذاری زیادی در آحاد جامعه داشته‌اند.