نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به شکوه طواف مسلمانان گرد خانه خدا گفت: مقصد حکیمانه در ظرفیت حج لحاظ شده و باید دید روح این عمل چیست.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز سه شنبه در دیدار کارگزاران حج تمتع ۹۸ افزود: حج از باشکوه‌ترین مناسک بوده و عزت مسلمانان در این مراسم است در صورتی که حج ابراهیمی و توحیدی باشد و نه حج آمریکاپرستی لذا کنگره حج را باید پربار کرد.

وی با بیان اینکه کنگره حج ظرفیتی است که باید مسلمانان سرنوشت خود را تعیین کنند گفت: حج یک فریضه واجب است و در قرآن و روایات هم بر انجام آن تاکید فراوان شده که اهمیت آن را نشان می‌دهد.

وی اظهار داشت: با وجود این اهمیت اما انجام احکام ظاهری کافی نبوده و فلاح و رستگاری جامعه فقط عمل فیزیکی نیست.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: باید دید آیا جمع شدن مسلمانان دور خانه خدا پیام جامعه مسلمین را به همه می‌رساند یا فقط گزارش عمل فیزیکی است.

وی با بیان اینکه وحدت فیزیکی در اعمال حج دیده می‌شود افزود: این کافی نیست چون در جامعه اسلامی مشکلاتی است که کفار توان انجام آن را ندارند بلکه به واسطه ضعف و رخوت مسلمانان تحمیل می‌شود.

وی یادآور شد: دشمن مثل میکروب است که وقتی ضعف وجود دارد نفوذ پیدا کرده و پیکره جامعه را بیمار می‌کند.

امام جمعه بیرجند با تاکید بر اینکه سلطه دشمنان نتیجه مشکلاتی است که در جامعه مسلمانان وجود دارد گفت: اگر ما ویران نباشیم که مشکلات برای ما ایجاد نمی‌شود بلکه رگ حیات دشمنان دست ما است.

وی ادامه داد: از سده‌های گذشته تاکنون که هنوز انرژی جایگزین نفت نشده شریان‌های حیاتی دست مسلمانان قرار دارد اما سر مسایل فرعی که از لحاظ دلالتی یا سندی برداشت‌های مختلف لازمه آن است، آنقدر اختلافات بزرگ می‌شود تا بین مسلمانان تفرقه ایجاد کنند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی بیان کرد: جای سئوال است که چرا نسبت به احکام قرآن که سند محکم دارد، رگی حرکت نمی‌کند، مگر در قرآن ذکر نشده که جنگ در ماه‌های حرام، حرام است پس چرا شاهد هستیم برخی انسان‌های سرکش افراد مظلوم را می‌کشند مگر هجوم حرام نیست؟

وی تاکید کرد: در کنگره حج که از نظر فیزیکی همه دور خانه خدا جمع می‌شوند آیا از احکام الهی هم کسی سئوال می‌کند که چرا این جنگ ها بین مسلمانان رخ می‌دهد؟

وی گفت: افرادی که به حج می‌روند نباید نسبت به مسلمانان بی‌تفاوت باشند، آیا مشخص نیست که چه افرادی حمله می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: در سیستم‌های حکومتی و سیاسی غربی اگرچه انسانیت نیست اما بین مردم آنها کسانی هستند که احساس انسانیت می‌کنند و علیه حکومت خودشان فریاد می‌کشند که چرا مسلمانان فلسطین مظلوم هستند.

وی گفت: چرا انگلیس و کشورهای بدتر از آن سلاح به سعودی‌ها می‌دهند تا مردم یمن را بکشند لذا مسلمانانی که نسبت به این همه ظلم بی‌تفاوت هستند باید از مسلمانی خود خجل باشند.

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه در حج باید مسلمانان برای این فاجعه‌ها فکری کنند نه اینکه فقط دور خانه بگردند اضافه کرد: باید همانطور که مسلمانان دور خانه خدا می‌چرخند دور احکام خدا نیز بچرخند و امر و نهی خدا را بپذیرند وگرنه خانه نشانه است.

وی گفت: آنهایی که مجری دستورات اسرائیل، آمریکا، انگلیس و فرانسه هستند چه طور حج می‌روند اما نسبت به ناموس مسلمانان و شهرها و کشورهای اسلامی هیچ اظهارنظری نمی‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با بیان اینکه برخی مسلمانان به اسم دین تعصب به خرج می‌دهند افزود: از طرف دیگر، کشورهای مسلمان را ویران کرده و زنان و کودکان را می‌کشند و بیماری وبا را می‌کارند که حتی غیرمسلمانان هم فریادشان در می‌آید.

وی تشکیل گروهک‌هایی مانند داعش را نتیجه تلاش کفار دانست و اظهار داشت: اینطور است که رئیس جمهوری احمق آمریکا بچه‌های کوچک را در قفس کرده و برخی مسلمانان از دور نگاه می‌کنند و صدایشان هم در نمی‌آید.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: کسی که صدای مظلوم را بشنود، بی‌تفاوت بوده و نسبت به اطاعت کفار مطیع باشد مسلمان نیست و قرآن نیز بر این مهم تاکید کرده است.

وی گفت: جنگ‌های نیابتی که باید سربازان آمریکا و انگلیس سالم باشند ولی مسلمانان آواره و کشته شوند وحشت زا است از طرفی مسلمانان از دور نگاه می‌کنند و «اللهم لبیک» می‌گویند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی تصریح کرد: تمام عزت مسلمانان در حج است اما نه حجی که مدیرش امر و نهی آمریکایی‌ها، نوکر و مقام نیابتی صهیونیست‌ها باشد.

وی با اشاره به عمیق و پرظرفیت بودن احکام الهی بیان کرد: باید مسلمانان از این احکام بهره‌برداری کنند و مسلمانان زمانی که به مسلمانی عمل می کردند جاذبه داشتند و کشورهای پرجمعیت مثل اندونزی بدون جنگ و صف آرایی مجذوب صداقت آنها و مسلمان شدند.

امام جمعه بیرجند خدمت به زائران خانه خدا را شایسته دانست و افزود: بیداری مهم بوده و اولین قدم در راه خدا از خواب غفلت بیدار شدن است.

وی گفت: امروز از مسلمانی چهره خشن ساخته شده که طرح آن مربوط به بیگانگان است و ما از دور نگاه می‌کنیم.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله