سید علی اکبر پرویزی روز دوشنبه در همایش تجلیل از کارگران و گروه های کار نمونه استان افزود: در حوزه معدن کار سنگینی از هشت ماه گذشته آغاز شد، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان زمین شناسی و سازمان نقشه برداری تلاش می کنند نقشه معدنی استان تهیه شود.
وی ادامه داد: با اتمام طرح ژئوفیزیک هوایی اطلاعات جامعی در اختیار علاقه مندان به سرمایه گذاری در حوزه معدن قرار می گیرد که به توسعه استان کمک خواهد کرد.
وی خراسان جنوبی را دریایی از معادن غنی و با ارزش دانست و بیان کرد: تا زمانی که معادن شناسایی و معرفی نشده باشد عملا مفید نخواهد بود، سال گذشته در اجرای طرح نقشه برداری از معادن استان بیش از ۴۲۰ میلیارد ریال هزینه شد امسال نیز همین عدد بودجه نیاز است تا طرح ادامه یابد.
به گزارش ایرنا، پرویزی اظهار کرد: با بهبود شرایط اقتصادی کشور، وضعیت کارگران هم بهبود خواهد یافت، همچنین اگر بخش اقتصاد دچار مشکل شود بدون شک مشکلات بیشتری در انتظار قشر کارگر خواهد بود.
وی عنوان کرد: امروز وضعیت سرمایه گذاری در کشور و استان بهبود پیدا کرده است اما هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به نقطه مطلوب رونق اقتصادی در تمامی حوزه ها وجود دارد.

** بازنگری قانون کار و حذف قوانین زاید
وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات مربوط به حوزه کار و کارگر، ساختاری است، افزود: در این زمینه در سه سال گذشته دولت و مجلس بخش های مربوط به قانون گذاری، رفع موانع تولید و … را تصویب کرد که سال ۹۵ بخشی از این فرامین اجرایی شد و تاثیرگذار نیز بود اما این کافی نیست.
وی یادآور شد: یکی از کارهایی که دولت و مجلس باید انجام دهند بازنگری قانون کار، تولید و اشتغال، بهبود فضای کسب و کار و روابط بین کارگر و کارفرماست، در صورتی که برخی قوانین و مقررات حذف شود می توان به بهبود شرایط موجود در این حوزه ها کمک کرد.
استاندار خراسان جنوبی افزود: فضای خوبی در حوزه سرمایه گذاری سال های گذشته فراهم نبود اما سه سال گذشته وضعیت تا حدودی بهبود پیدا کرد که آمار و مستندات آن توسط دستگاه های مربوط بارها بیان شده است.

** افزایش فضای اعتماد بین المللی و روابط سیاسی
پرویزی در ادامه یادآور شد: در حوزه های سرمایه گذاری خارجی هنور فاصله زیادی وجود دارد ، ما منتظر سرمایه گذار خارجی نیستیم، اگر فضای مورد نیاز سرمایه گذاری در استان فراهم شود سرمایه گذاران خود به استان سفر خواهند کرد.
وی ادامه داد: باید فضای اعتماد بین المللی، روابط سیاسی و اقتصادی با دنیا را فراهم کنیم تا این مهم محقق شود، مهمتر از این صادرات کالاهای غیرنفتی است اگر با کشوری به لحاظ روابط سیاسی دچار چالش شویم، در وهله نخست در روابط اقتصادی تاثیر خواهد گذاشت.
وی تاکید کرد: زیرساخت های مورد نیاز در حوزه سرمایه گذاری توسط استانداری در حال پیگیری است، اگر همه امکانات مورد نیاز در این حوزه فراهم شود اما زمینه اعتماد سرمایه گذار فراهم نشده باشد باز هم اتفاق خاصی در این زمینه نخواهد افتاد.
وی گفت: دولت بر اساس سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی از سرمایه گذاری و ایجاد کارخانه، شرکت و … منع شده است و برای واگذاری واحدهای موجود به بخش خصوصی به غیر از واحدهایی که استراتژیک و به امنیت ملی مرتبط است، مکلف شده است، دولت حق سرمایه گذاری در این حوزه ها را ندارد لذا باید بخش خصوصی ورود پیدا کند.

** زمینه های سرمایه گذاری در استان بیشتر فراهم شود
استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: استقبال مسئولان استان از سرمایه گذاران باید جاذبه داشته باشد در غیر این صورت شاهد توسعه وسیع نخواهیم بود، برخورد نامناسب با سرمایه گذار سبب فرار از استان می شود.
پرویزی عنوان کرد: علاوه بر وظایف ادارای باید اعتقاد داشته باشیم اگر قرار است استان را نجات بدهیم باید در حوزه سرمایه گذاری زمینه های مورد نیاز بیشتری فراهم شود، در این صورت اشتغال موجود حفظ و فرصت های شغلی جدید ایجاد خواهد شد.
وی یادآور شد: وضعیت کار و کارگری در استان بهتر شده است اما هنوز فاصله زیادی با نقطه مطلوب وجود دارد، صنایعی که نتوانند کالای با کیفیت و با قیمت مناسب تولید کنند و زمینه صادرات برای آنها فراهم نشود تداوم نخواهند داشت که این موضوع در تمام دنیا مطرح است.
وی افزود: تلاش می کنیم زمینه های توسعه صادرات در استان بیشتر فراهم و ایراد های موجود در واحدهای تولیدی رفع شود.

** شرایط اقتصادی کشور رو به بهبود است
استاندار خراسان جنوبی شرایط اقتصادی کشور و استان را رو به بهبود دانست و افزود: در حالی در برخی حوزه ها چالش هایی وجود دارد که باید رفع شود، برخی کارفرمایان با مشکلاتی مواجه هستند که کارگران می توانند در بهبود شرایط کمک کنند.
پرویزی اظهار کرد: برخی مشکلات واحدهای تولیدی در ۶ ماهه دوم سال ۹۵ رفع شد، هر چقدر کمک کنیم واحدهای تولیدی فعالیت کنند به کارگران آن مجموعه کمک خواهیم کرد.
وی در ادامه به برگزاری انتخابات شوراها و ریاست جمهوری در ۲۹ اردیبهشت ماه جاری اشاره کرد و گفت: وظیفه داریم زمینه حضور حداکثری مردم در انتخابات فراهم شود و با صیانت از رای مردم، میزان مشارکت آنها به حداکثر برسد.
وی بیان کرد: اینکه مردم به چه کسی رای می دهند در حوزه کاری ما قرار ندارد و هیچ فردی حق ندارد نظرش را در این زمینه تحمیل کند، انتخابات حقی است که جمهوری اسلامی در کشور برای مردم فراهم کرده است.
در این مراسم از ۳۰ کارگر و گروه کاری واحدهای نمونه استان تجلیل و قدردانی شد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله