معاون فرهنگی و هنری بنیاد بین‌ المللی امام رضا (ع) گفت: بانک جامع آثار و اطلاعات جشنواره‌های ملی و بین المللی رضوی طی یک سال آینده ایجاد می‌‎شود.

سید جواد رفائی چهارشنبه شب در آیین اختتامیه جشنواره ملی خوشنویسی رضوی در بیرجند افزود: در قالب این بانک اطلاعاتی آثار تمامی جشنواره‌ها جمع آوری و برای آیندگان نگهداری خواهد شد.

وی گفت: جشنواره‌های رضوی باید منحصر به ایام دهه کرامت نشود بلکه در سراسر سال این جشنواره‌ها برگزار شود.

معاون فرهنگی و هنری بنیاد بین المللی امام رضا (ع) اضافه کرد: با نظرخواهی از استان‌ها مقرر شد که برخی جشنواره‌ها که تاثیرگذاری لازم را ندارد، دو یا سه سالانه برگزار شود.

وی گفت: جشنواره خوشنویسی رضوی به جهت قدسی و معنوی بودن از هنرهایی است که آحاد جامعه آن را می‌پسندند و به آن احترام می‌گذارند چرا که هنر خوشنویسی با معارف اسلامی و قرآن عجین شده است.

رفائی افزود: خوشنویسی نقش بسیار مهمی در فرهنگ، عرفان و تمدن اسلامی دارد و تنها یک هنر نوشتن نیست بلکه هدایت درونی انسان را به دنبال دارد و قرآن به عنوان کتاب آسمانی ما نیز با خط نستعلیق و ثلت و غیره نگارش شده‌ است.

وی اظهار داشت: هنر خوشنویسی در کنار هنر موسیقی کمک فراوانی به ادبیات فارسی کرده است و در طول تاریخ هنرمندان بسیاری با آثار خود توانستند افکار  و روحیات جامعه را تحت تاثیر قرار دهند.

رفائی افزود: باید به هنر ارزشمند خوشنویسی و تاثیرگذاری آن بیشتر توجه شود چرا که بسیاری از اساتید برجسته این هنر با وضو اقدام به خوشنویسی می‌کردند و این هنر تاثیر زیادی در جهان اسلام داشته‌ است.

یکی از داوران جشنواره ملی خوشنویسی رضوی نیز گفت: بیرجند دارای هنرمندان باارزش و خوبی در حوزه خوشنویسی است که از جمله می‌توان به استاد اسماعیلی مود اشاره کرد.

یدالله کابلی افزود: باید مزد شایستگی‌های هنرمندان فعال در حوزه خوشنویسی را پرداخت کنیم و یک خوشنویس برای خلق یک اثر بزرگ عمر خود را هزینه می‌کند و زمانی که به فرهنگ هنر می‌رسیم قیف بودجه تنگ می‌شود.

وی بیان کرد: متاسفانه ارزش‌های بی‌نظیر هنرمندان نادیده گرفته می‌شود و هنرمندان ما در حال ریزش هستند و انگیزه ای برای حضور در جشنواره‌ها ندارند.

استاد برجسته خوشنویسی اظهار داشت: متاسفانه شاهد هستیم که دستاورد دوره‌های خوشنویسی ما جذب کشورهای دیگر می‌شوند و مجموعه آثار هنرمندان ما در کشورهای حوزه خلیج فارس برده و به نمایش گذاشته می‌شود.

آیین اختتامیه جشنواره‌ ملی خوشنویسی رضوی از سری برنامه‌های هفدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) با حضور مسوولان کشوری و استانی و جمعی از هنرمندان در محل مجتمع ایثار بیرجند برگزار شد و برگزیدگان این جشنواره ملی در بخش‌های مختلف معرفی و تجلیل شدند.

۴۳۲ اثر از ۲۲۵ هنرمند ۲۷ استان کشور به دبیرخانه جشنواره ملی خوشنویسی رضوی در خراسان جنوبی رسید که ۷۰ اثر از هنرمندان به بخش نمایشگاه راه یافت و ۳۲ اثر خوشنویسی از ۱۹ استاد نیز برگزیده شد.

آثار رسیده در رشته‌های نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ و ثلث و نقاشی‌خط است که استادان یدالله کابلی خوانساری، کرمعلی شیرازی و احمد عبدالرضایی از استادان برجسته و عضو شورای ارزشیابی هنری انجمن خوشنویسان ایران، استاد علی اشرف صندوق آبادی قائم مقام شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران و استاد مهدی اسماعیلی مود رئیس انجمن خوشنویسان خراسان جنوبی و دارنده درجه یک هنری، داوری کردند.

نمایشگاه آثار برگزیدگان جشنواره ملی خوشنویسی رضوی نیز امروز – چهارشنبه – در نگارخانه شهر بیرجند گشایش یافت و نگارخانه استاد مهدی اسماعیلی مود در بیرجند افتتاح شد.