مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: از ابتدای دی امسال تمامی نسخه‌های پزشکی در این استان به صورت کاملا الکترونیک ارائه خواهد شد و امکان پرداخت برای نسخ خطی را نخواهیم داشت.

علی اربابی روز سه‌شنبه در نشست خبری افزود: آمادگی کامل از سوی بیمه سلامت برای تامین زیرساخت‌های لازم وجود دارد و اکنون ۸۰ درصد فرایند نسخه‌نویسی در استان خراسان جنوبی الکترونیکی انجام می‌شود لذا پزشکانی که هنوز اقدام به این کار نکرده‌اند در پرداختی‌ها با مشکل مواجه خواهند شد.

وی گفت: در زمینه فرایندهای بیمه اتفاقات خوبی رقم خورده و یکی از مهمترین موضوعاتی که سال‌ها در نظام سلامت کشور مد نظر بوده، نسخه‌نویسی الکترونیک است و در برنامه پنجم و ششم توسعه بیان شده است.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با بیان اینکه برخی پزشکان هنوز در سامانه عضو نشده‌اند افزود: امیدواریم با مراجعه افراد به اداره کل بیمه سلامت این امکان فراهم شود که دسترسی لازم برای نسخه‌نویسی الکترونیک را فراهم کنیم.

وی اظهار داشت: با این روند هم درمان در استان روند بهتری خواهد داشت و از طرفی دستورالعمل‌های وزارت بهداشت مورد کنترل و ارزیابی قرار خواهد گرفت لذا خدمات زاید توسط سامانه‌ها شناسایی و از خدمات القایی جلوگیری خواهد شد.

اربابی گفت: با الکترونیکی شدن نسخه‌ها شرایط تجویز دارو و پاراکلینیک علمی می‌شود و در کاهش هزینه‌های بخش دارو و درمان بسیار موثر است.

وی تصریح کرد: با توجه به اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک در یک سال و نیم گذشته امروز شاهد سرعت رسیدگی به اسناد پزشکی در سازمان‌های بیمه‌گر هستیم و پرداخت مطالبات به‌روز است که مطالبات مربوط به مطب‌ها، داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها تا پایان مهر ماه انجام شده و آبان نیز در دست پرداخت است.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی افزود: تامین هزینه‌های درمان برای موسسات درمانی موضوع مهمی بوده و تاخیرهای گذشته آسیب‌زاست که با الکترونیکی شدن نسخ از این آسیب جلوگیری شده و امیدواریم خدمات بهتر و مطلوب‌تر را در سطح استان شاهد باشیم.

وی همچنین از برقراری نظام ارجاع بیماران و پزشک خانواده در صندوق بیمه سلامت همگانی خبر داد و گفت: در این طرح از ابتدای آبان‌ ماه با فراخوانی که در سطح استان برای جذب پزشک به منظور انجام فرایند پزشک خانواده داشتیم، ۴۰ پزشک عمومی اعلام آمادگی کردند که در این طرح همکاری کنند و تعداد پزشکان در شهرهای مختلف متفاوت است اما در مجموع مشارکت خوبی داشتند.

اربابی بیان کرد: اطلاعات هویتی افراد پایش شده تا همپوشانی جمعیتی نداشته باشیم و جامعه هدف به پزشکان معرفی شوند.

وی افزود: تا این لحظه ۲۰ هزار نفر از بیمه‌شدگان صندوق به پزشکان مورد نظر معرفی شدند که افراد برای درمان ابتدا باید به پزشک خانواده مراجعه کنند و در سال ۲ بار می‌توانند پزشک خانواده را تعویض کنند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت:  با این اقدام بیمه‌شدگان، مشاور درمان دارند و بیماری‌های دیابت و فشار خون به طور خاص توسط پزشک خانواده رصد و پایش می‌شود.

وی بیان کرد: از سوی دیگر شرایط برای برخورداری از خدمات تخصصی برای نظام ارجاع به‌صورت دولتی و غیردولتی فراهم شده است و افراد در مراجعه به پزشک خانواده فقط ۶ هزار تومان پرداخت خواهند کرد.

اربابی گفت: همه بیمه‌شدگان بیمه سلامت از پزشک خانواده برخوردار می‌شوند تا یک مشاور و وکیل درمان در اختیار داشته باشند و با این روند ارجاعات به متخصصان به صورت کاملا علمی نیازسنجی می‌شود.

وی افزود: در زمینه خدمات مربوط به نازایی که از موضوعات روز کشور و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است سازمان‌های بیمه‌گر از جمله بیمه سلامت پیشرو هستند و علاقه‌مندی این است که آنچه در توان ما است برای پرداختی‌ها کمک کنیم تا فرزندآوری اتفاق بیفتد.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: در همین ارتباط  دستورالعمل راهبردی خرید خدمت نازایی براساس بسته‌های خدمتی شفاف ابلاغ شده تا مردم با دغدغه کمتر خدمات مورد نیاز را دریافت کنند.

وی بیان کرد: سازمان بیمه سلامت براساس بسته‌های خدمتی ۹۰ درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کند و داروها هم با فرانشیز ۱۰ درصد تعهد شده که مردم نگرانی در این زمینه نداشته باشند.

اربابی افزود: تمامی این خدمات برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی به‌صورت رایگان انجام می‌شود و شرایط خدمت در حال حاضر در مرکز بیماران خاص بیرجند مهیا است.

۴۹۰ هزار بیمه شده اصلی در خراسان جنوبی زیر پوشش بیمه سلامت قرار دارند که ۵۰ هزار نفر در صندوق بیمه سلامت همگانی عضو هستند.