معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ۸۳۰ تن انواع مواد مخدر از ابتدای سال جاری کشف شده که بیش از ۷۵ درصد این کشفیات در شرق کشور بوده است.

ناصر اصلانی روز یکشنبه در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی که با حضور استاندار برگزار شد اظهار داشت: کشفیات مواد مخدر به صورت هدفمند بوده تا قاچاقچیان ضربات سنگین بخورند.

وی گفت: بخش مهمی از کشفیات ناشی از اشرافیت بر فعالیت باندها و شبکه‌ها است و ۸۴ درصد کشفیات به صورت اطلاعاتی بوده که عناصر اصلی دستگیر می‌شوند.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: فروش اموال و توقیف آن در ۱۰ ماه گذشته از سال جاری نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش و شناسایی اموال ۶۰ درصد افزایش داشته که اقدامات ارزشمندی است.

وی افزود: در سطح کشور ۷۹ درصد شاهد کاهش شهدای مبارزه با مواد مخدر و ۱۸ درصد هلاکت قاچاقچیان هستیم و ۵۱ درصد عملیات درگیری به ویژه شرق کشور افزایش داشته است.

اصلانی گفت: ۱۰ ماه گذشته از سال جاری کشفیات مواد مخدر در خراسان جنوبی ۲۳ درصد، توقیف وسایل نقلیه ۱۳ درصد، دستگیری قاچاقچیان ۱۷ درصد و پاکسازی نقاط آلوده ۳۳ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به انجام اقدامات قابل توجه در استان برای مبارزه با مواد مخدر افزود: مواد مخدر یک پدیده شوم استعماری است که باید همواره  دغدغه و نگرانی خاص برای برخورد جدی با این بزه سازمان یافته وجود داشته باشد.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی از حربه مواد مخدر و معتاد کردن جوانان استفاده می‌کنند گفت: امروز مواد مخدر مبتلا به تمام جهان است و شاهد رشد ۳۰ درصدی مواد مخدر در جهان هستیم.

وی به وجود ۲۸۵ میلیون معتاد در جهان اشاره کرد و گفت: ۸۰۳ نوع مواد مخدر جدید از نوع روان گردان تولید می‌شود و همه کشورها مشکلات خاصی نسبت به آن دارند.

اصلانی از وجود حدود ۶ نوع مواد مخدر روان گردان در ایران یاد کرد و افزود: اقدامات ارزشمندی انجام شده و توفیق‌های خوبی داشته‌ایم اما هجمه‌هایی ایران را تهدید می‌کند.

وی گفت: بیش از ۱۰ هزار تن مواد مخدر در همسایگی ایران تولید می‌شود که در سال‌های اخیر تولید آن رشد ۵۰ برابری داشته است.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در برابر این سیل عظیم تولید مواد مخدر اگر اهتمام جدید نبود، میزان معتادان باید ۱۰ برابر آمار موجود باشد لذا نباید مایوس شویم.

وی با اشاره به حضور آمریکا در منطقه از سال ۲۰۰۰ اظهار داشت: آمریکا در منطقه از تولید مواد مخدر نه تنها جلوگیری نکرد بلکه حمایت‌های لازم را انجام داد تا بیشترین مواد مخدر در کشور افغانستان هروئین و کراک شود.

اصلانی با بیان اینکه تولید شیشه در افغانستان رواج پیدا کرده است ادامه داد: یک سیاست پلید و شوم سازمان یافته در افغانستان توسط آمریکا پیاده می شود این در حالی است که میزان کشفیات شیشه در کشور ۷۴۰ درصد افزایش داشته است.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا تلاش دارد به ایران ضربه بزند گفت: در ۲۰ سال گذشته بیشترین معتادان در بحث تریاک تهدید جدی و نابرابر در مقابل جمهوری اسلامی ایران است.

وی مبارزه با مواد مخدر را مشابه جنگ تحمیلی دانست و گفت: همانطور که در دفاع مقدس از میهن اسلامی، تمام نهادها و عموم مردم بسیج شدند اکنون در عرصه مبارزه با مواد مخدر نیز همه نهادها در کنار هم با هم‌افزایی باید اقدام اساسی انجام دهند.

اصلانی با بیان اینکه تلاش‌ها بر تشدید اقدامات در راستای مبارزه با مواد مخدر است افزود: وجود استاندار با سبقه فرهنگی، امنیتی، سیاسی و اجتماعی در این استان نشان از اشرافیت کامل بر این موضوعات دارد.

وی بر انجام حرکت جدید در حوزه عملکرد مقابله‌ای تاکید کرد و گفت: شیوع شناسی استان نیازمند کار جدید پژوهشی است که از آن حمایت می‌کنیم.

وی از شناسایی ۳۲۹ معتاد متجاهر در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: موجودی مراکز تبصره ۲ ماده ۱۶ در استان ۳۷ نفر است که ستاد در حد توان مصمم شده برخی مشکلات را حل کند.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر، سفر خود به استان را مقدمه‌ای برای سفر دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد و افزود: احتمالا این سفر اوایل سال آینده صورت گیرد و انتظار می‌رود دستگاه‌های استانی در قالب کمیته‌های زیرمجموعه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر واقعیت‌ها را به درستی منعکس کنند تا در سیاست گذاری‌ها دچار مشکل نشویم.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد ماموریت مبارزه با مواد مخدر وظیفه ذاتی دستگاه‌های اجرایی است گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر برای مابقی آن سهم دارد اما فراتر از آن اقدامات را دنبال می‌کند.

اصلانی با اشاره به نبود مرکز ماده ۱۶ در خراسان جنوبی که مختص نگهداری معتادان متجاهر است گفت: معتاد تا زمانی بیمار است که خود برای درمان مراجعه کند ولی اگر گواهی درمان نداشته باشد مجرم تلقی خواهد شد.

وی تبصره ۲ ماده ۱۶ را یک فرصت قانونی برای پذیرش معتادان متجاهر معرفی کرد و افزود: با استفاده از ظرفیت ساختمان‌های بلااستفاده در استان برای راه اندازی مراکز ماده ۱۶ می‌توان اقدام کرد و اگر مکان در اختیار قرار گیرد ابتدا بهزیستی درمان این معتادان را می‌تواند به عهده گیرد و در مرحله بعدی می‌توان آن را به سپاه واگذار کرد.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: اکنون در ۱۰ استان کشور مراکز ماده ۱۶ توسط سپاه اداره می‌شود ولی همه هزینه‌های این مراکز به مدت ۲ سال تامین می‌شود تا فرد معتاد به توانمندی برسد.

وی با اشاره به وجود برخی عقب ماندگی‌ها در حوزه پیشگیری و درمان گفت: اگرچه اقدامات ارزشمندی در این حوزه انجام شده اما کافی نیست و برای این مهم طرح یاری گران زندگی ابلاغ شده است.

اصلانی افزود: این طرح صرفا متعلق به آموزش و پرورش نیست بلکه همه نهادها باید ورود پیدا کنند و این طرح باید مشمول تمام ابعاد جامعه باشد اما آموزش و پرورش در اولویت است.

وی با بیان اینکه پوشش بیمه‌ای درمان معتادان سال‌های گذشته وجود داشت اما به دلایل مختلف حذف شده است اظهار داشت: از حدود یک سال پیش تمام توان خود را به کار گرفته‌ایم که پوشش بیمه ای مجدد برقرار شود و امیدواریم از سال آینده این نگرانی نیز وجود نداشته باشد.

وی درخصوص تشخیص خلوص مواد مخدر که یکی از مشکلات دستگاه قضایی است گفت: در تمام دنیا قوانین مواد مخدر تشدید می‌شود اما در کشور ما مجازات‌ها کاهش یافته که ستاد مبارزه با مواد مخدر به صورت فعال در این زمنه کار می‌کند.

اصلانی اضافه کرد: در حال حاضر ۲ میلیون و ۸۰۰ نفر معتاد رسمی در کشور وجود دارد که عمده جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال را شامل می‌شود.