مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان‌ جنوبی گفت: ۲۰ پروژه عمرانی در حوزه کتابخانه‌های عمومی در حال احداث است که برای تکمیل آن به حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

محمود حاجی، در نشست اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی با استاندار اظهار کرد: در ۲۸ روستاهای بالای ۲۵۰۰ نفر جمعیت خراسان جنوبی کتابخانه فعال بوده و به عنوان یک پایگاه فرهنگی و اجتماعی به مردم خدمت ارائه می کنند.

، وی با بیان اینکه ۸۴ باب کتابخانه در خراسان جنوبی وجود دارد که ۱۲ باب مشارکتی و مابقی مربوط به نهاد کتابخانه‌های عمومی است، افزود: حدود ۶۰ هزار نفر عضو این کتابخانه‌ها هستند.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه یک‌ میلیون و ۱۰۰ هزار نسخه کتاب در مخازن کتابخانه‌های استان وجود دارد، تصریح کرد: سرانه اعضای کتابخانه‌های خراسان جنوبی با ۷.۸۱ نفر نسبت به کشور از وضعیت مناسب تری برخوردار است و رتبه دوم کشوری را در این زمینه داریم.

وی با بیان اینکه سرانه زیربنای فضای کتابخانه‌های استان با ۲۳ هزار و ۷۸۹ مترمربع حدود ۳.۹ درصد است که باید به نسبت جمعیت استان به هشت مترمربع برسد، اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون ۴۵۱ هزار کتاب در کتابخانه‌های استان به امانت داده شده و در کتابخانه‌های عمومی استان ۴۰ خدمت برای‌ اقشار مختلف مردم ارائه می‌شود.

حاجی با بیان اینکه ادبیات، دین و کودک رتبه نخست کتاب‌های امانت گرفته شده کتابخانه‌های استان را به خود اختصاص داده است، بیان کرد: در کتابخانه‌های استان ۴۰۷۰ صندلی برای مطالعه وجود داشته و طی یک سال گذشته ۹۵ هزار جلد کتاب معادل چهار میلیارد تومان توسط شهروندان به کتابخانه‌های استان اهدا شده است.

وی با بیان اینکه امسال اعتبارات مصوب نهاد کتابخانه‌های عمومی استان ۱۲ میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان است که نسبت به سال قبل هشت درصد افزایش دارد، گفت: از هفته کتاب سال گذشته تاکنون چهار هزار و ۵۰۰ برنامه فرهنگی برگزار کرده ایم که کسب رتبه دوم کشوری در جشنواره کتابخوانی رضوی و از تبار قلم و تجلیل از نویسندگان از جمله این برنامه ها است.

وی با اشاره به اینکه مشکل زمین کتابخانه مرکزی بیرجند بعد از ۱۲ سال رفع شده است، یادآور شد: از استاندار خراسان جنوبی می‌خواهیم اختصاص اعتبار برای این کتابخانه در مصوبات سفر دوم رئیس جمهور به استان پیش بینی شود.

عدم بروزرسانی کتابخانه‌های مدارس 

علیرضا موسوی نژاد، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: کتابخانه بسیاری از مدارس استان فاقد کتاب‌های به روز و مورد نیاز دانش آموزان بوده و از آنجایی که سیاست وزارت ارشاد بیشتر حمایت از ناشرین است گاهی پیش آمده که از یک عنوان کتاب ده‌ها جلد ارسال کردند که متناسب دانش آموزان نیست.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش این آمادگی را دارد تا لیست کتاب‌های مورد نیاز مدارس را احصا کند و در اختیار اداره کل ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی قرار دهیم تا در این زمینه اقدام کنند.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور