استاندار خراسان ‌جنوبی گفت: احداث کتابخانه مرکزی بیرجند یک ضرورت برای استان است و تامین اعتبار برای این پروژه در سفر دوم رئیس جمهور پیش‌بینی شده اما از طریق معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم باید پیگیری شود.

 ایرنا جواد قناعت روز سه‌شنبه در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی استان خراسان جنوبی افزود: با توجه به فرهنگی بودن خراسان جنوبی، باید به کتاب و کتابخوانی، کتابخانه‌های پویا و تکمیل پروژه‌ها توجه ویژه شود و از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درخواست داریم در تامین اعتبارات تخصیص صد درصدی را برای نهاد کتابخانه‌های عمومی استان در نظر بگیرد.

وی اظهار داشت: در سفرهای شهرستانی موضوع کتابخانه‌ها مورد توجه ویژه قرار داشته است و باید از کتابخانه‌های روستایی به شکل چند منظوره استفاده شود.

استاندار خراسان جنوبی از شهرداران خواست در ارتباط با سهمیه نیم درصدی کتابخانه‌ها از درآمدهای شهرداری همکاری لازم را داشته باشند و گفت: فرمانداران نیز جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان را به‌طور مستمر و مرتب برگزار کنند.

وی بیان کرد: درخصوص درخواست تعمیرات مورد نیاز کتابخانه‌ها و به‌روز رسانی تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، نشستی با محوریت معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری برگزار و با پیگیری و هماهنگی دستگاه‌های متولی، مشکلات رفع شود.

قناعت افزود: در دفاع مقدس وقتی جنگ تمام عیار و سخت با حمایت چند کشور بزرگ بر ما تحمیل شد، قدرت نرم بود که سبب شد بتوانیم در مقابل این جنگ سخت دشمن بایستیم.

وی گفت: زمانی که نه تنها موشک، تانک، زیردریایی و تجهیزات دفاعی نداشتیم بلکه برای خرید سلاح یا سیم خاردار هم دچار مشکل بودیم اما قدرت نرم سبب موفقیت و پیروزی کشور ما شد.

استاندار خراسان جنوبی مبانی دینی، انقلابی، ملی، آیین‌ها، ملیت، آداب و رسوم را از پایه‌های اصلی قدرت نرم دانست و بیان‌ کرد: مولفه‌های زیادی قدرت نرم را تقویت می‌کند اما یکی از مهمترین آنها، کتاب است که باعث تقویت تمدن‌ها و فرهنگ‌ها می‌شود.

وی افزود: اینکه برخی کشورهای با اصالت و قدیمی به دنبال ترویج و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی هستند به دلیل حفظ فرهنگ و تمدن آنهاست تا دستخوش تهاجم فرهنگی غرب قرار نگیرد.

قناعت با اشاره به ارتباط بین دانایی و دارایی گفت: خیلی‌ از افراد دانا هستند ولی از آنها به عنوان عوام یاد می‌شود لذا صرفِ دانایی کفایت نمی‌کند و باید دانایی را به دارایی تبدیل‌ کنیم که برای تحقق آن باید مقدمات لازم فراهم شود.

وی اظهار داشت: در زمینه سرانه کتابخوانی آمار دقیقی نداریم اما باید سرانه مطالعه افزایش یابد و هرچه جامعه به سمت مطالعه بیشتر سوق پیدا کند شاهد مرحله دوم یعنی دارایی خواهیم بود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: اکثر جلسات ما به سمت موضوعات عمرانی و زیرساختی رفته و در کنار پیگیری تکمیل زیرساخت‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام، شاهد خلا برنامه هستیم در حالی که باید یک چهارم وقت و زمان برای زیرساخت‌ها و مابقی در حوزه نرم‌افزاری کار شود.

وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های موجود و حداقل‌های کتابخانه‌های استان، حداکثر استفاده را ببریم گفت: کسی که دلش برای اسلام، انقلاب، آرمان‌های نظام و ایران قوی می‌سوزد باید در حوزه نرم‌افزاری وقت بیشتری بگذارد.

قناعت اظهار داشت: یکی از راه‌های اصلی سلامت فکری و اعتلا و پویایی جامعه، پرداختن به موضوع کتاب و کتابخوانی است که بخشی به متولیان بر می‌گردد و باید فعالان این حوزه را تقویت کرده و شرایط مطلوب ایجاد کنند.

وی افزود: امروز در تولید کتاب باید به ابزارهای جدید به‌ویژه در فضای مجازی رو بیاوریم چون بخواهیم یا نخواهیم این فضا بر جامعه تحمیل شده است و فضای مجازی اهمیت زیادی به‌ویژه برای نسل جوان دارد و در همه سطوح جامعه رخنه کرده است لذا انتظار داریم در این جلسات بیشتر وقت برای برنامه‌ریزی صرف شود.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: اساتید، دانشگاهیان و صاحبنظران می‌توانند موضوعات و عناوین مختلف کتاب را برای جوانان معرفی کرده و در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به درخواست اعتبار توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی استان گفت: این نهاد به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی، مشمول اعتبارات هزینه‌ای استان نمی‌‍شود اما وضعیت سرانه‌های کتابخانه‌های خراسان جنوبی به نسبت سایر استان‌ها بهتر است.

قناعت اضافه کرد: اینکه خراسان جنوبی از لحاظ میزان مشارکت در جشنواره کتابخوانی رضوی سال گذشته رتبه دوم کشور را کسب کرده نشان از همین موضوع است یعنی تمایل به کتاب و کتابخوانی در استان زیاد است.

وی گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در بخش عمرانی و زیرساختی نهاد کتابخانه‌های عمومی اعتبار اختصاص داده که بخشی از آن تخصیص یافته و بخش دیگری در حال تخصیص است.