در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران جای غرفه‌های ناشران خراسان جنوبی خالی است و در واقع یک فرصت برای معرفی فرهنگ استان از دست رفت.

 

این روز‌ها چه ساکن تهران و چه اهل سایر شهر‌های ایران باشیم حال و هوای کتاب و نمایشگاه کتاب را حس می‌کنیم، به ویژه آنکه از چند سال گذشته بخش مجازی نمایشگاه راه اندازی شده است و افراد بدون رنج سفر نیز می‌توانند در بستر اینترنت چرخی در انتشارات مختلف بزنند و کتب مورد نیازشان را خریداری کنند.

برخی که از علاقمندان به کتاب محسوب شده و به عبارت دیگر «کتاب باز» هستند، نیز نهایت تلاش خود را می‌کنند که بتوانند حضوری در این نمایشگاه به عنوان یکی از بزرگترین اتفاقات فرهنگی کشور حضور داشته باشند.

اما سوال این است که انتشاراتی‌ها و کتابفروشی‌های خراسان جنوبی چقدر از این فرصت استفاده کردند تا بتوانند کتب تازه نشر یافته خود را در معرض نگاه هواداران به این یار مهربان بگذارند و خود مردم استان چه میزان از این ظرفیت برای خرید کتاب‌های مورد نیازشان استفاده کردند.

نسرین جهان بخش از دانشجویان علاقمندان به کتاب بیان‌کرد: دو روز قبل برای دیدار یکی از اقوام نزدیک به همراه خانواده به تهران رفتم که همزمان با برپایی و افتتاح نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد.

وی ادامه داد: با خرسندی از این همزمانی به نمایشگاه کتاب تهران رفتم، اما چیزی که مرا اذیت کرد جای خالی انتشاراتی‌های خراسان‌جنوبی در نمایشگاه بود و هر چه قدر هم پرس و جو کردم چیزی نیافتم.

جهانی بخش با تأکید بر اینکه همیشه بخشی از درآمد خود را برای خرید کتاب اختصاص می‌دهد، یادآور شد: من در سفر به تهران به طور معمول به بسیاری از کتاب فروشی‌های بزرگ و مراکز عرضه کتاب مراجعه می‌کنم، ولی این دفعه جای خالی انتشارات خراسان جنوبی مرا رنج داد.

بخش مجازی نمایشگاه کتاب یک فرصت بی نظیر است

لیلا بهمن زاده از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی گفت : همیشه ایام برگزاری نمایشگاه کتاب تهران برایم جذاب بوده است و اخبار مربوط به آن را به صورت مستمر پیگیری می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه بخش مجازی نمایشگاه فرصتی برای خرید همه مردم ایران بدون سفر به پایتخت را فراهم کرده است، گفت: در همین سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران در بخش مجازی من چندین کتاب خریداری کردم که با توجه به تخفیف بن دانشجویی هزینه آن بسیار مناسب شد.

بهمن زاده گفت: بسیار پیگیر حضور کتاب فروشی‌ها و انتشاراتی‌های خراسان جنوبی بودم و هر چه نامشان را در سایت بخش مجازی نمایشگاه جست و جو کردم چیزی نیافتم.

وی با اشاره به حضور سه ساعته رهبر انقلاب در نمایشگاه یادآور شد: این موضوع برای ما درس آموز است که وقتی ایشان علی رغم مشغله‌های فراوان ساعاتی را برای بازدید از نمایشگاه اختصاص می‌دهند، ما نیز از انس با کتاب غافل نشویم.

فاطمه یعقوبی، مسئول واحد ادبیات پایداری و آفرینش‌های ادبی حوزه هنری خراسان جنوبی نیز گفت : حوزه هنری خراسان جنوبی کتب متعددی را طی سال‌های گذشته به چاپ رسانده است.

وی در زمینه چگونگی عرضه این کتب در نمایشگاه کتاب تهران، بیان‌کرد: حوزه هنری خراسان جنوبی غرفه جدا و مستقلی در نمایشگاه ندارد و علاقمندان برای خرید این کتاب‌ها می‌توانند به غرفه انتشارات «سوره مهر» کشوری چه به صورت حضوری و یا مجازی مراجعه کنند.

یعقوبی با بیان اینکه در هر حال کتبی که توسط حوزه هنری خراسان جنوبی به چاپ رسیده از طریق غرفه انتشارات سوره مهر در نمایشگاه حضور دارد، بیان کرد: «زیر نور مهتاب» خاطرات آزاده خراسان جنوبی غلامرضا رخشانی، کتاب دولت سری خاطرات جمعی از آزادگان اردوگاه موصل ۲، «اوستا علی» خاطرات محمدعلی پردل، کتاب «سید بلوچستان» روایتی داستانی از زندگی «شهید سید مهدی رضوی»، نشانی از قهرمان بی نشان خاطرات شهید محمد قهرمان و مجموعه شعر «فرعی دوم» اثر شاعر جوان خراسان جنوبی امیر نظام دوست از جمله آثار چاپ شده در حوزه هنری خراسان جنوبی است.

مصطفی شفاهی، معاون فرهنگی و امور رسانه فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهار کرد: در سال جاری تنها یکی از کتابفروشی‌های استان در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران حضور پیدا کرده است.

تنها یک کتابفروشی خراسان جنوبی در نمایشگاه حضور یافت

وی با اشاره به اینکه هیچکدام از انتشاراتی‌های خراسان جنوبی در نمایشگاه تهران حضور پیدا نکرده‌اند، بیان کرد: چرایی و دلایل این عدم حضور را باید خود کتابفروشی‌ها و انتشاراتی‌ها پاسخ بگویند و حتماً دلایلی در حوزه کاری در این زمینه دارند.

معاون فرهنگی و امور رسانه فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: از مردم خراسان جنوبی که همواره در فرهنگ پیشتاز بوده‌اند پیشنهاد می‌کنم از فرصت خرید کتاب در بخش مجازی نمایشگاه استفاده کرده و اردیبهشت خود را تبدیل به بهار کتاب کنند.

شفاهی یادآور شد: در حال حاضر در خراسان جنوبی تعداد ۴۷ کتابفروشی و ۳۵ انتشارات فعال وجود دارد.

برپایی نمایشگاه کتاب تهران در اردیبهشت ماه، دومین فصل سال را تبدیل به بهار کتابخوانی کرده است که باید از این فرصت استفاده کرده و کتب چاپ شده درباره خراسان جنوبی و مرتبط با بزرگان آن را معرفی کنیم که متأسفانه این فرصت با عدم حضور انتشاراتی‌های خراسان جنوبی تا حدودی از دست رفت.

البته غرفه سوره مهر این جای خالی را تا حدی جبران کرده است و می‌توان کتب مرتبط با تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس، انقلاب اسلامی خطه جنوب خراسان و آثار ادبی شعرای جوان خراسان جنوبی و حتی پیشکسوت آن، چون مرحوم غلامحسین ناقوس را در این غرفه یافت.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور