#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: یکی از زمینه های مغفول مانده و کمتر توجه شده در حوزه زرشک این است که ما در خراسان جنوبی، آگروتوریسم(گردشگری کشاورزی) نداریم؛ با اینکه دارنده بزرگترین باغ تک محصولی خاورمیانه و تولیدکننده عمده زرشک هستیم و می‌توانیم در مدت زمانی شکفتن تا برداشت زرشک از حضور گردشگران در استان بهره ببریم.

مهدی جعفری،اظهار کرد: ۹۸ درصد از زرشک کشور در منطقه خراسان جنوبی تولید می‌شود لذا ظرفیت رسانه ای ایسنا می تواند کمک خوبی در معرفی و بازاریابی این محصول باشد.

، وی افزود: متاسفانه ضمن اینکه نتوانسته ایم انچنان که باید نسبت به معرفی این محصول ارزشمند دارویی در سطح کشور و دنیا اقدام مناسب داشته باشیم،  این امر مهم نادیده گرفته می‌شود که زرشک جزو تره بار محسوب می‌شود و در نتیجه ما باید بتوانیم زرشک را به صورت تره باری در اختیار مصرف کننده قرار دهیم و مازاد آن را خشک کنیم.

جعفری بیان کرد: قصد داریم کارخانه فرآوری زرشک را در منطقه راه اندازی کنیم که با اجرایی شدن آن ۳۸ هزار خانواری که به کشت زرشک مشغول هستند منتفع خواهند شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: با اینکه در حوزه زرشک تولیدکننده عمده هستیم، اما قیمت گذاری آن و عمده فروشی آن در استان‌های خراسان رضوی و تهران انجام می‌شود و این رویه مناسبی نیست چرا که زحمت اصلی تولید در خراسان جنوبی کشیده می‌شود و حتما بایست ترمینال فروش زرشک کشور و قیمت گذاری نهایی در استان انجام شود.

جعفری از دعوت به همکاری یک شرکت دانش بنیان برای تولید شربت زرشک بر پایه عسل خبر داد و گفت: این فرآورده، یک محصول جدید است که مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه عناب نیز جزو محصولات بسیار با ارزش منطقه است، افزود: در زمینه عناب نیز اقدامات فراوری و معرفی مطلوبی صورت نگرفته، به همین دلیل مردم کمتر با خواص آن آشنا هستند؛ البته در سال‌های اخیر در جهاددانشگاهی اقدامات پژوهشی خوبی بر روی محصول عناب انجام، اما نیازمند فعالیت‌های گسترده تر هستیم.

جعفری با بیان اینکه زعفران نیز یکی از محصولات مهم خراسان جنوبی است، افزود: یکی از فصول مهم برای جذب توریست و گردشگر زمانی است که تمام دشت‌های خراسان جنوبی با زعفران زیبا شده‌اند، اما متاسفانه در این زمینه هم کار زیادی صورت نگرفته است.

وی یادآور شد: گل نرگس نیز یکی از محصولات شاخص استان است که از لحاظ کیفی، ماندگاری و عطر و بو به دلیل شرایط آب و هوایی خراسان جنوبی با گل های نرگس سایر مناطق کشور متفاوت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۱ تولید ویژه خراسان جنوبی باید گفتمان سازی شود، خاطرنشان کرد: توجه به تمام محصولات کشاورزی خراسان جنوبی و بازاریابی و برندسازی آن‌ها در اولویت ماست

نویسنده  و خبرنگار ابوالفضل حسن پور