#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روند کاهشی موارد بستری و سرپایی مبتلا به کرونا در استان خراسان جنوبی ادامه دارد ولی سرعت کاهش نسبت به قبل کمتر شده است.

“محمد دهقانی در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: ۲ یا سه هفته قبل با سرعت بیشتری روند کاهشی را شاهد بودیم.

وی عنوان کرد: ما در اوج پیک چهارم، ۱۸۷ بیمار کرونا مثبت بستری در هفته داشتیم که هفته گذشته به ۶۶ بیمار کاهش یافت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: موارد کلی مثبت کرونا در استان کم شده ولی سرعت آن نسبت به قبل کمتر شده است.

وی افزود: در اوج پیک چهارم روزانه ۱۳۲ مورد مثبت کرونا شناسایی شده که الان به ۴۴ بیمار کاهش یافته است.

دهقانی با اشاره به بررسی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بازدیدهای که طی یک هفته گذشته انجام شده است، گفت: استفاده از ماسک در واحدهای صنفی حدود ۹۲ درصد در هفته ماقبل بود که به ۹۲.۷ درصد در هفته گذشته رسیده است.

وی ادامه داد: در بازدید از ادارات استان هم هفته ماقبل استفاده از ماسک ۱۰۰ درصد بود که هفته گذشته به ۹۸.۳ درصد کاهش یافته است.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: در حوزه مرزی با تاکیداتی که انجام شده، وضعیت مرز ما در استفاده از ماسک خیلی خوب شده و از ۴۰ درصد به ۹۰ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه وضعیت کلی بهداشتی مرز مناسب نیست اضافه کرد: کارگران افغان که وارد بازارچه مرزی می‌شوند ملزم به استفاده از ماسک شده‌اند.

دهقانی افزود: در مورد رانندگان ایرانی که وارد مرز می‌شوند هم تمامی تست‌هایی که خوشبختانه انجام شده، منفی بوده است.

وی عنوان کرد: هفته گذشته گفته شد که خراسان جنوبی از برنامه واکسیناسیون کرونا عقب است در حالی که براساس آمار این گونه نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در این نشست گفت: براساس آماری که تا صبح امروز در سامانه سیب ثبت شده، پوشش واکسیناسیون کشور در گروه بالای ۱۶ سال ۲.۶۲ درصد بوده و این آمار در خراسان جنوبی در جمعیت هدف، ۳.۳۲ درصد است.

کامبیز مهدی‌زاده افزود: در این خصوص ضریب پوشش بالاتری نسبت به کشور داریم.

وی بیان کرد: تا روز پنجشنبه گذشته ۳۲ هزار و ۵۶۴ دوز واکسن از انواع مختلف را دریافت کردیم و با ۲۱ هزار و ۹۶۰ دوز که پنجشنبه شب وارد استان شد، به ۵۴ هزار و ۵۰۶ دوز رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون ۷۵ درصد گروه‌ هدف افراد ۸۰ سال به بالا در خراسان جنوبی واکسن کرونا را دریافت کردند و افرادی از این گروه که هنوز واکسینه نشده‌اند، می‌توانند بدون نوبت به مراکز تجمعیی تزریق واکسن مراجعه کنند.

وی ادامه داد: تقریبا اطلاع‌رسانی به تمامی گروه هدف انجام شده که برخی تمایل ندارند و همکاران ما مجددا با این افراد تماس می‌گیرند و ترغیب می‌کنند که نسبت به واکسیناسیون خود اقدام کنند.

مهدی‌زاده گفت: برای گروه سنی ۷۵ تا ۸۰ سال با توجه به اینکه هفته گذشته محدودیت واکسن داشتیم، با احتیاط شروع کردیم و تا الان هزار و ۹۶۳ نفر از این گروه یعنی ۱۶.۳ درصد واکسیناسیون آنان انجام شده است.

وی افزود: گروه سنی ۷۰ سال به بالا هم می‌توانند به سامانه salamat.gov.ir مراجعه و ثبت‌نام کنند و بعد از دریافت پیام نوبت و محل تزریق واکسن به مراکز مراجعه کنند.

رییس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی اظهار داشت: چهار مرکز تجمعیی در شهرستان‌های استان راه‌اندازی شده و این مرکز در بیرجند از هفته گذشته در حال فعالیت است.

وی گفت: مراکز تجمیعی در شهرستان‌های طبس، فردوس و قاینات هم آماده شده است که در شهرستان طبس روز پنجشنبه و در شهرستان‌های فردوس و قاینات این مراکز از امروز واکسیناسیون را آغاز کردند.

مهدی‌زاده عنوان کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده قرار شد مراکز تجمعیی و خودرویی تزریق واکسن را در چهارشنبه‌بازار شهر بیرجند واقع در منطقه سجادشهر از دوشنبه هفته جاری راه‌اندازی کنیم.

وی با اشاره به پوشش واکسیناسیون گروه‌های هدف افزود: کارکنان بهداشت ۸۰ درصد و بیماران خاص ۳۸ درصد واکسینه شدند که درخصوص واکسیناسیون بیماران خاص هیچ مشکلی نداریم.

خراسان جنوبی از هفته دوم فروردین امسال وارد موج چهارم کرونا شد به طوری که اواخر فروردین ماه هفت شهرستان این استان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار گرفت.

براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های جدید متناسب با رنگ‌بندی شهرستان‌ها از ۲۱ فروردین امسال همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی آغاز شد و با افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی موارد ابتلا به کرونا و بستری بیماران کرونایی در هفته‌های اخیر روند نزولی به خود گرفته است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و در حال حاضر ۶ شهرستان این استان در وضعیت نارنجی و پنج شهرستان در وضعیت زرد است.