نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: خراسان جنوبی در حوزه کشاورزی به خاطر داشتن شرایط اقلیمی و کمبود آب جزو استان‌هایی است که با تصویب لایحه حذف معافیت مالیاتی بخش کشاورزی ضربه خواهد خورد.

، مصطفی نخعی در شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی استان گفت: خراسان جنوبی در حوزه  کشاورزی به خاطر داشتن شرایط اقلیمی و کمبود آب جزو استان‌هایی است که در صورت تصویب این لایحه بیش از سایر استان‌ها ضربه خواهد خورد.

وی افزود: به نظر می‌رسد نظرات بخش  کشاورزی در تدوین این لایحه اخذ نشده و  گاهاً به چشم می‌خورد که به صورت  جزیره‌ای چبزهایی نوشته می‌شود و چون جامع و کامل نیست مشکلاتی ایجاد می‌کند.

اصلاح لایحه در کمیسیون‌ها قبل از ارسال به صحن علنی مجلس

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آخرین ویرایش قانون مالیات مستقبم سال ۹۴ بوده و هنوز این لایحه به مجلس نیامده است و من بررسی می‌کنم تا  ببینم در چه مرحله‌ای قرار دارد.

وی با بیان اینکه قطعاً این لایحه در کمیسیون کشاورزی مجلس اصلاح خواهد شد و اگر به صحن آمد ما رای به حذف آن خواهیم داد، افزود: اگر مخالفت ما  مغایر اصل ۷۴ باشد و دولت آن را در بودجه دیده باشد با حذف آن موافقت نخواهد کرد و ما مجبوریم در اصلاحیه این پیشنهادات را ارائه دهیم و ما نامه مکتوب شما را به کمیسیون اقتصادی و کشاورزی خواهیم برد.

نخعی ادامه داد: توجه به این نکته هم حائز اهمیت است که بخش کشاورزی هنوز نتوانسته علی‌رغم بهره‌مندی از معافیت مالیاتی چندین ساله مسائل کشاورزی کشور را رفع کند و ما خیلی از محصولات کشاورزی  را وارد می‌کنیم و وزارت جهاد کشاورزی از مالیات می‌تواند به عنوانیک سیاست‌گذاری بهره ببرد تا راندمان این بخش را ارتقا دهد.

سند آمایش سرزمین باید ضمانت اجرایی هم داشته باشد

وی همچنین در مورد سند آمایش سرزمین استان هم به عنوان یکی از  دستور  جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: سند آمایش سرزمین باید ضمانت اجرایی داشته باشد و سازمان برنامه و بودجه هم  خودش مقید به اجرای آن باشد.

نخعی تاکید کرد: این سند نباید همانند بسیاری از اسناد تدوین شده خاک بخورد.

نمایندگان نگذارند این لایحه در مجلس مصوب شود

دادستان مرکز استان خراسان جنوبی هم در ادامه با اشاره به محرومیت خراسان جنوبی  خواستار مطالبه‌گری نمایندگان مجلس و بخش خصوصی استان برای عدم تصویب این لایحه در مجلس شد و افزود: خراسان جنوبی مرز مشترک با افغانستان دارد و یک استان  کویری است که با مشکلات زیادی دسته و پنجه نرم می‌کند، صنعت ما فلج شده، کشاورزی ما از رونق افتاده و اگر این لایحه هم مصوب شود در استان  ناامنی ایجاد می‌شود و کشاورزی و دامپروی ما نابود می‌شود.

حجت الاسلام علی نسائی ادامه داد: اگر این انفاق بیفتد چه کسی می‌خواهد در استان بماند، جای این سوال باقیست که چگونه  این لایحه‌ها را می‌نویسند و کدام کشور از این دو بخش کشاورزی و دامداری مالیات می‌گیرد که کشور ما می خواهد بگیرد.

وی تاکید کرد: از نمایندگان استان درخواست می‌شود از حق مردم استان  دفاع کنند و نگذارند این گونه قانون‌ها درمجلس مصوب شود

نوشته و خبر نگار :حامد عارفی نیا و ا.حسن پور