دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی گفت: مسیر طرح فرزان بیرجند واقع در سه راه اسدی این شهر به‌زودی با تخریب یک واحد مسکونی فرسوده اصلاح و بازگشایی می‌شود.

حجت الاسلام علی نسایی ا افزود: در مسیر طرح فرزان منزل مسکونی فرسوده‌ای در تملک شهرداری بیرجند بود که ۲ نفر از افاغنه در آن زندگی می‌کردند.

وی ادامه داد: این ملک باید از ۲ سال گذشته تعیین تکلیف می‌شد که در بازرسی میدانی دستور تخریب این ملک مسکونی صادر شد.

دادستان بیرجند اظهار داشت: در این بازدید تصمیم بر این شد که شهرداری نسبت به اجاره منزل مسکونی برای این افراد به صورت رایگان در منطقه‌ای دیگر اقدام و در مدت یک هفته نسبت به تخریب اقدام کند.

وی گفت: این ملک غیر از خطر تصادف، ریزش ساختمان به دلیل فرسودگی را به دنبال داشت که نسبت به تخریب آن دستور قضایی صادر شد.

طرح فرزان سال ۸۶ با هدف بازسازی ۱۱ هکتار در بافت قدیم شهر بیرجند شروع شد، از ابتدا هدف مسوولان اجرایی این طرح خرید تمام ملک‌هایی بود که در محدوده این ۱۱ هکتار قرار داشت و به همین دلیل شرکت عمران و مسکن سازان به نمایندگی از شرکت مادر تخصصی شروع به خرید خانه‌هایی کرد که مالکان آنها تمایل به فروش داشتند، در مدت ۶ سال خانه‌های مختلفی به صورت پراکنده خریداری و تخریب شد اما سال ۹۲ به دلیل طولانی شدن طرح، تمایل برخی مالکان به ساخت و ساز کم و به دلیل مشکل تامین اعتبار برای این پروژه ، طرح فرزان بازنگری و خرید ملک‌ها اولویت‌بندی شد.