#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

مسئول فنی آزمایشگاه تشخیص کروناویروس بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند گفت: اکنون در آزمایشگاه تشخیص کرونا ویروس، توانایی پاسخ‌دهی به ۱۵۰ نمونه در روز را داریم.

شکوه غفاری، امروز یکشنبه ۳۱ فروردین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آزمایشگاه تشخیص کرونا ویروس در ۱۵ اسفندماه سال گذشته در پی شیوع ویروس کرونا به صورت اورژانسی با مساعدت دانشگاه علوم پزشکی و اخذ مجوز از انستیتوپاستور ایران آغاز به کار کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: در ابتدا دو نفر در این آزمایشگاه مشغول فعالیت بودند و تا سقف ۵۰ نمونه در روز جوابدهی می‌شد که با پیوستن یک نفر دیگر و تکمیل تجهیزات تا سقف ۱۵۰ نمونه در روز پاسخگویی صورت می‌گیرد.

غفاری ادامه داد: کرونا یک ویروس تنفسی است که دستگاه تنفس انسان را درگیر می‌کند، بنابراین بیشترین میزان ویروس در ترشحات تنفسی پیدا می‌شود.

وی ادامه داد: برای نمونه‌گیری از افرادی که مشکوک به بیماری هستند، وسیله‌ای شبیه گوش پاک کن استفاده شده و نمونه‌گیری از انتهای حلق و بینی انجام می‌شود.

مسئول فنی آزمایشگاه تشخیص کروناویروس بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند تصریح کرد: این گوش پاک‌کن داخل لوله استریل قرار داده شده و حاوی ماده‌ای است که ویروس را می‌تواند سالم نگه دارد.

غفاری با بیان اینکه فرآیند انتقال باید روی یخ صورت گیرد تا ویروس از بین نرود، افزود: پس از رسیدن نمونه به آزمایشگاه، جدار خارجی ظروف ضدعفونی می‌شوند و پس از اینکه نمونه‌ها با لیست تطابق داده شدند نمونه در یخچال قرار داده شده و وارد اتاق استخراج می‌شوند.

وی با بیان اینکه در اتاق استخراج، ماده ژنتیکی ویروس استخراج می‌شود، خاطرنشان کرد: یکی از بهترین راه‌ها برای شناسایی عوامل بیماری‌زا، استفاده از ماده ژنتیکی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: پس از اینکه ماده ژنتیکی استخراج شد، باید در طی یک فرآیند، این ویروس شناسایی شود که برای این کار نیاز به موادی در قالب کیت داریم و پس از اینکه در یک اتاق استریل این مواد با یکدیگر مخلوط شوند، در اتاق دیگری ماده ژنتیکی ویروس وارد لوله‌های مخصوص شده و در دستگاه وارد می‌شود تا بتوانیم متوجه شویم در یک نمونه ویروسی وجود دارد.

غفاری یادآور شد: پس از شناسایی ویروس در نمونه و یا عدم آن می‌توانیم بیماری، شدت آن و یا عدم بیماری را شناسایی کنیم.