#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: براساس ثبت اطلاعات اشتغال ایجاد شده توسط دستگاه‌های اجرایی در سامانه رصد ملی، بیش از ۱۱۱ درصد تعهد استان در سال ۱۴۰۰ محقق شده است.

غلامرضا اشرفی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته کار و کارگر و بسیج کارگری (پنجم تا یازدهم اردیبهشت) افزود: ۲۲ دستگاه اجرایی استان در زمینه اشتغال فعالیت دارند و ثبت ۱۱ هزار و ۳۶۱ مورد اشتغال در سال ۱۴۰۰ جزو تعهدات استان بوده که ۱۲ هزار و ۶۹۷ مورد معادل ۱۱۱.۸ درصد تعهد اشتغال هدف‌گذاری شده، توسط دستگاه‌های اجرایی در سامانه رصد ثبت شده است.

وی گفت: درخصوص طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری تاکنون در پنج مرحله تسهیلات به استان اختصاص پیدا کرده و به متقاضیان طرح‌ها پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی اظهار داشت: از مجموع سه هزار و ۱۹۳ طرح، تسهیلات سه هزار و ۱۳۱ طرح به مبلغ ۳۹۷ میلیارد تومان با تعهد اشتغال هفت هزار و ۱۳۸ نفر در استان پرداخت شده است.

وی افزود: در حوزه‌ جذب‌ مشاغل خانگی اعتبارات سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹، به میزان هشت برابر افزایش یافت و سال قبل ۴۷ میلیارد تومان به خراسان جنوبی اختصاص یافت که  ۸۰ درصد این رقم تاکنون پرداخت شده است.

اشرفی بیان کرد: پارسال با پرداخت تسهیلات در حوزه اشتغال در حوزه تسهیلات مستقل برای ۲۹۸ نفر، پشتیبان ۱۶۵ نفر و افراد زیر پوشش برای هزار و ۴۶۱ نفر اشتغال ایجاد شد.

وی گفت: در قالب طرح یارانه دستمزد در مجموع هزار و ۳۱۳ قرارداد بین نیروی کار و کارآفرینان منعقد شد و هزار و ۲۷۵ نیروی کار بهره‌مند شدند که تاکنون بیش از ۶ میلیارد تومان به حساب کارفرمایان پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی تصریح کرد: مجوزهایی به‌ویژه در زمینه مشاغل خانگی با حمایت هشت دستگاه اجرایی صادر می‌شود که پارسال هزار مجوز مشاغل خانگی در استان صادر شد.

وی افزود: در دوران شیوع ویروس کرونا بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ نفر از کارگران و نیروی کار استان تعدیل شدند که در کمترین زمان ممکن پنج هزار و ۵۰۰ نفر به کار برگشت داده شدند.

اشرفی با بیان اینکه تعدادی از نیروها به ناچار به بیمه بیکاری ارجاع شدند گفت: ۸۴ هزار کارگر بیمه شده اصلی و اجباری در خراسان جنوبی وجود دارد و هزار و ۷۳ نفر از بیمه بیکاری برخوردار شده‌اند.

وی گفت: همچنین در این مدت با مساعدت ۱۳ دستگاه اجرایی و بانک و موسسه‌ مالی ۶ هزار و ۱۲ پرونده به مبلغ بیش از ۸۱ میلیارد تومان تسهیلات در استان پرداخت شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۳۰۵ تشکل‌ کارگری و کارفرمایی در این استان افزود: ۳۸ درصد اختلافات کارگری و کارفرمایی منجر به سازش شده که نظارت بر حسن اجرای کار بسیار مهم است.

وی گفت: پارسال بیش از پنج هزار مورد بازرسی کلی، ۲ هزار و ۱۲۴ بازرسی موردی و هزار و ۸۵۹ درخصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح شهرستان‌ها انجام شد.

اشرفی با بیان اینکه حوادث ناشی از کار ۱۱ درصد کاهش داشته است بیان کرد: در مجموع پارسال حوادث ناشی از کار در استان ۳۳ مورد بود که ۶ مورد در حوزه صنعت و تولید، ۱۶ مورد ساختمان و مابقی سایر موارد بوده است.

وی ادامه داد: در سال جاری با توجه به شعار سال “تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین” تاکید و توجه ما بر ایجاد تعاونی‌های دانش‌بنیان است و باید با بخش تعاون در این زمینه هدف‌گذاری داشته باشیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی از راه‌اندازی ۳۹ تعاونی جدید با اشتغالزایی ۶۸۰ نفر خبر داد و گفت: در حال حاضر ۹۹۵ تعاونی فعال در استان وجود دارد که این تعاونی‌ها باید در سامانه هوشمند بخش تعاون ثبت باشند.

وی افزود: زمینه اشتغال ۹ هزار و ۹۸۲ نفر در تعاونی‌های استان فراهم شده است و تنها تعاونی‌هایی را به رسمیت می‌شناسیم که سوابق آنها در سامانه ثبت باشد.

اشرفی بیان کرد: بالاترین تعداد تعاونی‌ها در گرایش‌های تولیدی، توزیعی، خدمات، کشاورزی و صنعت فعال است و ۱۰۰ تعاونی مربوط به حوزه بانوان هستند.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد بخشی از تعاونی‌ها باید صادرات‌محور باشد اظهار داشت: سال گذشته ۱۲ میلیون دلار صادرات توسط تعاونی‌های خراسان جنوبی انجام شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه موضوع برندسازی محصولات تعاونی‌ها به جد در حال پیگیری است گفت: تاکنون ۳۲ برند توسط ۲۸ تعاونی در استان ثبت شده که هزینه‌های ثبت برند نیز توسط وزارتخانه تامین‌ می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه همزمان با هفته کار و کارگر ۲۴ برنامه‌ محوری در خراسان جنوبی پیش‌بینی شده است افزود: همچنین در این مدت ۵۰ برنامه در شهرستان‌ها و ۹۰ برنامه توسط بسیج کارگری اجرا می‌شود.

اشرفی با اشاره به برگزاری همایش ملی تجلیل از کارگران نمونه گفت: در این همایش که با حضور مقامات عالی کشور در هفته کار و کارگر برگزار می‌شود یکی از کارگران نمونه ملی استان از شهرستان سرایان حضور خواهد داشت.

وی از برگزاری مراسم تجلیل از کارگران نمونه استان خبر داد و افزود: برگزاری همایشی درخصوص تحقق شعار سال در واحدهای کارگری، مسابقات ورزشی، مراسم اعطای حکم بازنشستگی تعدادی از افراد زیر پوشش بیمه صندوق اجتماعی روستاییان، عیادت از بیماران بیمارستان‌های تامین اجتماعی، برگزاری دوره‌های آموزشی و توزیع بسته‌های معیشتی بین جامعه هدف از دیگر برنامه‌ها است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی قوانین کار و بیمه، تورهای ترویجی، افتتاح طرح‌های اشتغالزایی در حوزه صندوق کارآفرینی امید، طرح بازیگران زندگی، یادواره شهدا، نشست‌های اخوت، افتتاح پایگاه مقاومت بسیج و اجرای طرح دوشنبه‌های زندگی از دیگر برنامه‌هایی است که در هفته کار و کارگر پیش‌بینی شده است.