وزیر جهاد کشاورزی گفت: خرید تضمینی دام فقط در خراسان جنوبی انجام می‌شود و در حوزه طیور و مرغ گوشتی نیز اتحادیه‌ها فعال خواهند شد.

سیدرضا ساداتی‌نژاد در نشست شورای اداری شهرستان فردوس اظهار داشت: این اتحادیه‌ها حامی مرغ‌دار و دامدار می‌شوند تا تولیدکنندگان دغدغه نداشته باشند.

وی با بیان اینکه خودکفایی در حوزه کشاورزی که بسیار مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار دارد، در برنامه دولت است، بیان کرد: چون خرده مالکی در بخش کشاورزی بسیار است، کشاورزی اقتصادی نیست و بیشتر معیشتی است.

وزیر جهاد کشاورزی راه خروج از معیشتی بودن کشاورزی را انجام و کشت کشاورزی قراردادی دانست و افزود: در کشور ما کشاورزی قراردادی تنها یک درصد است و در سایر کشورها به بالای ۴۰ درصد رسیده است.

ساداتی‌نژاد خاطرنشان کرد: تا پایان این دولت به دنبال افزایش کشت قراردادی هستیم.

وی همچنین کشت الگویی مطابق با شرایط اقلیمی هر منطقه و کاشت محصولات را ضروری دانست و ادامه داد: برای سنددار کردن اراضی کشاورزی، فعالان این عرصه اقدام کنند تا یکپارچه‌سازی انجام و حذف مشکلات تداخلی با منابع طبیعی را شاهد باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص ارتقای دانشکده پیراپزشکی فردوس نیز از قول وزیر بهداشت، گفت: تا ۲ الی سه هفته آینده این مهم محقق و در شورای گسترش به تصویب خواهد رسید.

ساداتی‌نژاد درباره مشکلات آبی و احداث مخزن آبی قنات بلده فردوس از تامین بخشی از اعتبارات آن تا پایان امسال خبر داد و افزود: برای تامین آرد کارخانه گندم فردوس به منظور ایجاد اشتغال و برای صادرات آرد به افغانستان هم بررسی‌ها انجام شود.

وی با اشاره تعطیلی برخی کارخانجات شیر، گفت: احداث و احیای کارخانجات لبنی اگر سرمایه‌گذار تمایل نداشت اتحادیه‌ها را وارد خواهیم کرد تا فرآوری محصولات دامی در همین شهرستان‌ها انجام شود.

ساداتی‌نژاد از اعلام آمادگی برای مقابله با آفات و نوسازی باغات خبر داد و افزود: برای حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده، دولت ورود می‌کند و تمام تلاش بر تولید پایدار و عرضه مناسب و ارزان برای مصرف کننده است.

وی با اشاره به مشکل دامداران در خصوص فروش شیر به برخی کارخانه‌های لبنیات در استان‌های دیگر و تسویه حساب سه ماهه با دامداران از وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی خواستار رسیدگی و پرداخت یک ماهه پول دامداران شد.

وزیر جهاد کشاورزی از تخصیص ۹ میلیارد تومان در حوزه قنوات استان، تخصیص اعتبار و تسهیلات برای بانک کشاورزی برای پرداخت تسهیلات به فعالان دامدار و کشاورز ۲ شهرستان فردوس و سرایان خبر داد و افزود: احداث مرکز ترویج نیز در دستورکار قرار خواهد گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی در جلسه کمیته برنامه‌ریزی کشاورزی شهرستان سرایان هم گفت: تنظیم بازار مرغ برای اولین بار با ذخیره‌سازی مردمی انجام شد.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه تنظیم بازار مردمی برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده است که یک اقدام جدید بود، عنوان کرد: مردم به کمک تولیدکنندگان و مرغداران آمدند و مشکل مازاد تولید را در کشور برطرف کردند، ذخیره‌سازی مردمی قیمت مرغ را در بازار متعادل کرد.

وی افزود: این یک اقدام جدید در این دولت بود که نشان می‌دهد اعتماد به مردم به نفع کشور است.

ساداتی‌نژاد افزود: مقام معظم رهبری در ابتدای امسال فرمودند ما باید هم به خودکفایی برسیم و هم از معیشت کشاورزان حمایت کنیم‌.

وی عنوان کرد: مدرن‌ترین کاری که در نظام‌های خرده مالکی کشاورزی در دنیا انجام می‌شود کشاورزی قراردادی است، عمده کشاورزان ما خرده مالک هستند و برای حل بحران ها و تامین مالی با مشکل مواجه می‌شوند بنابراین نمی‌توانند تولید اقتصادی داشته باشند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در کشاورزی قراردادی، کشاورز با صنایع تبدیلی قرارداد امضا خواهد کرد، بیان کرد: نهاده‌های تولید را بخش صنعت، بخش خصوصی و یا دولت در اختیارش قرار می‌دهند و دغدغه تامین کود، سم، بذر، بیمه و آموزش را نخواهد داشت و پس از برداشت محصول تسویه حساب خواهد کرد که این اقدام عملکرد در واحد سطح را افزایش می‌دهد.

رئیس جمهور به همراه شماری از اعضای هیات دولت در نخستین سفر دور دوم سفرهای استانی دولت صبح پنجشنبه وارد بیرجند شد.

۱۵ عضو هیات دولت، رئیس جمهور را در اولین مقصد دور دوم سفرهای استانی همراهی می‌کنند و به عنوان نمایندگان تام‌الاختیار رئیس جمهور در شهرستان‌های استان حضور می‌یابند.

سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی نوزدهم شهریور سال گذشته انجام شد که سومین سفر استانی دولت سیزدهم بود.