رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی در مسیر ارتقای شاخص‌های رشد و موفقیت نسبی قرار گرفته است و پیشرفت‌ها باید تداوم داشته باشد.

مجید پورعیسی  در جمع اصحاب رسانه خراسان جنوبی درباره تبیین و تشریح اقدامات و دستاوردهای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در زمینه توسعه استان افزود: خراسان جنوبی از استان‌های کم برخوردار کشور است و در سال‌های اخیر برای رشد و توسعه زیرساخت‌های استان پروژه‌های مهمی عملیاتی شده است.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است گفت: این استان با دارا بودن چهار بازارچه مرزی و گمرک رسمی در مرز ماهیرود و قرار گرفتن در مرکز محور ترانزیتی شرق کشور از قابلیت‌های مهمی برای رسیدن به توسعه پایدار برخوردار است اما با وجود اقداماتی که انجام شده، هنوز در بخش زیرساخت‌ها با مشکل مواجه است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خراسان جنوبی اظهار امیدواری کرد که با عملیاتی شدن برنامه‌ها و پروژه‌ها در حوزه زیرساخت‌ها در آینده شاهد تحول بزرگی در استان باشیم تا فاصله آن با استان های برخوردار کاهش یابد.

وی افزود: یکی از مشکلات ما بخشی‌نگری دستگاه‌ها و عقب‌ماندگی تاریخی استان در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است و با وجود اینکه در حوزه زیرساخت‌ها کارهایی انجام شده اما نتیجه مطلوب حاصل نشده و برای تحقق این مهم باید دگرگونی فرهنگی شکل بگیرد.

پورعیسی به شاخص‌های توزیع اعتبارات اشاره کرد و گفت: امسال شاخص‌هایی که در دستگاه‌ها مطرح بوده بیش از ۲۳۰ شاخص از دستگاه‌ها احصا شده است و این شاخص‌ها با محوریت مباحث جمعیتی، عدم برخورداری، الگوهای جدید، نگاه به سند آمایش و غیره مدنظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه احداث گلخانه، بارگاه‌های زرشک و زعفران، بوم‌گردی و سایر موارد کارهای جدیدی در استان آغاز شده است گفت: در این راستا تاکنون موفقیت‌های نسبی را شاهد بوده‌ایم اما مسیر باید ادامه داشته باشد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی با بیان اینکه سرعت جذب اعتبارات مورد توجه است افزود: در حوزه فرهنگی استان معتقد هستیم پروژه‌های فرهنگی در بخش تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی به هر قیمتی باید به اتمام برسد.

وی با تاکید بر اینکه نرخ مهاجرت افراد باسواد و تحصیلکرده خراسان جنوبی زیاد است اظهار داشت: در این راستا باید مانع مهاجرت افراد شویم چراکه نیروی انسانی سرمایه‌های هر استان است که باید حفظ شوند.

وی از تصویب طرح تدوین سند توسعه رسانه استان در سال ۹۹ با دستور استاندار خبر داد و گفت: سال گذشته اعتباری در این خصوص نداشتیم اما در سال جاری برای جذب اعتبار پیگیری می‌کنیم.

پورعیسی با تاکید بر اینکه باید ریسک‌پذیری مدیران استان افزایش یابد گفت: برای توسعه استان به تمامی نهادهای توسعه مشاوره داده می‌شود.

وی با بیان اینکه هنور اخذ بودجه و اعتبارات از طریق چانه‌زنی است تصریح کرد: مدیران باید پای کار باشند زیرا با نشستن کاری انجام نمی‌شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی ارتقای ارزش افزوده استان نسبت به سنوات قبل را یکی از برنامه‌های این سازمان ذکر کرد و گفت: در حوزه آب و فاضلاب در ۲ ساله اخیر رشد خوبی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در حوزه اعتبارات آب ۲۵۰ میلیارد تومان و ۵۰ میلیارد تومان نیز در حوزه عشایری تخصیص یافته است.

پورعیسی گفت: در سفر سال ۹۷ رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به خراسان جنوبی ۹۴۰ میلیارد تومان علاوه بر اعتبارات استانی قول مساعد داده شد که تاکنون دوسوم آن اخذ شده است و ۲۳۰ میلیارد تومان دیگر مقرر شد تامین شود.

وی بیان کرد: در بخش مسکن محرومان اولین استانی بودیم که ۱۰ هزار واحد مسکن ساخته شد و اکنون به ۱۷ هزار واحد رسیده‌ایم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی افزایش چهار برابری اعتبارات حوزه راه، افزایش چشمگیر اعتبارات آبخیزداری و افزایش ۱۲۰ میلیارد تومانی اعتبارات قنوات را از دیگر دستاوردهای سال‌های اخیر در این استان اعلام کرد.

وی از برگزاری جشن پایان گازرسانی در استان خراسان جنوبی تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: در حوزه مخابرات و دیجیتال هم موفقیت‌های خوبی کسب شده و امضای تفاهم‌نامه‌هایی در استان در دست انجام است.

پورعیسی از وجود ۱۷ پروژه ملی با اعتبار ۹۷ میلیارد تومان در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: این در حالی است که برخی استان‌ها پروژه ملی ندارند.

سند اشتغال ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی تدوین می‌شود

وی گفت: تلاش می‌کنیم تا پایان دولت دوازدهم سند اشتغال اقتصادی – اجتماعی ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار استان تدوین شود تا کمکی به بیان ظرفیت‌های هر روستا باشد.

وی بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه تهیه و تدوین سند اشتغال ۵۴۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان را تکلیف کرده است اما تلاش شده تا این سند برای همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی تهیه شود که مستندی برای متقاضیان سرمایه‌گذاری باشد.

پورعیسی گفت: براساس وظایفی که سازمان برنامه و بودجه به ما محول کرده، رصد توسعه استان و ارزیابی آن اولین و مهمترین شاخصه است،  هر سال قبل از توزیع اعتبارات استانی ۱۵۰ تا ۲۰۰ شاخص به ما داده می‌شود که باید نسبت به قبل بررسی شود و توزیع اعتبارات به گونه‌ای باشد که ارتقای شاخص‌ها را داشته باشیم.

وی افزود: همه اعتباراتی که براساس قانون مصوب شده است در استان توزیع شود به ما محول می‌شود و ما براساس مدل‌های مفهومی مختلف و اسناد مختلف توزیع اعتبار داریم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی رصد نظام فنی و اعتباری و فنی اجرایی استان را از دیگر وظایف این سازمان برشمرد و گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی می‌تواند در نظام فنی و اجرایی روستاها و شهرها مدیریت و دخالت کند.

وی برگزاری نشست‌های مکرر فکری برای خوراک مدل‌های مفهومی  را از دیگر وظایف ذکر کرد و افزود: گفتمان‌سازی و نشست‌های مختلف بسیار مهم است تا در جامعه ما این تفکر نهادینه شود.

وی با بیان اینکه تلاش و اهداف ما برای پیشبرد پروژه‌های استان است گفت: از ابتدای کار در استان سعی کردیم تمامی پروژه‌های که اجرایی می‌شود پیوست منطقه‌ای و قابلیت اجرایی داشته باشد.

پورعیسی تهیه و تدوین اطلس سرمایه‌گذاری را از دیگر اقدامات برای پیشرفت استان عنوان کرد و افزود: اگر قرار باشد در استان سرمایه‌گذاری صورت گیرد باید در شهرک‌های صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی باشد و یا نقاطی را برای سرمایه‌گذاری مشخص کنیم که در ارتباط شورایی راه‌اندازی کردیم تا همه دستگاه‌هایی که می‌توانند در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند وارد این عرصه شوند.

وی با تاکید بر پرهیز از امنیتی کردن مسائل استان گفت: برای توسعه زیرساخت‌های خراسان جنوبی نباید خساست به خرج دهیم بلکه اطلاعات مربوطه باید در اختیار فرد متقاضی قرار گیرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی با اشاره به بازنگری در سند آمایش استان افزود: تکلیف شده است که مجدد اسناد آمایش استان با اسناد ملی بازنگری شود.

وی یکی دیگر از اقدامات این سازمان را کمک به پیشبرد اهداف مقامات عالی دولت در استان ذکر کرد و گفت: همچنین چهار نهاد معین در چهار شهرستان مرزی استان حضور دارند و در این راستا تلاش می‌شود با کمک مالی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با نهادهای معین برای پیشرفت شهرستان‌ها همکاری شود.

پوعیسی ادامه داد: امسال ۲۳۰ شاخص برای توزیع اعتبارات در نظر گرفته شده اما شاخص و اولویت توزیع اعتبارات در همه شهرستان‌ها یکسان نیست همچنین برای سال جاری ۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار در حوزه راه‌های روستایی در نظر گرفته شده است که در این راستا اولویت با راه‌های روستایی بالای ۲۰ خانوار است.

وی با بیان اینکه اولویت در روستاها در بخش آب و راه است بیان کرد: اکنون بیش از ۴۰۰ روستا در استان با تانکر آبرسانی می‌شود و برای راه‌های روستایی علاوه بر اعتبارات راهداری ۲۰ میلیارد تومان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و مبلغی اعتبار ملی نیز در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه آبرسانی پایدار برای روستاها و حذف آبرسانی سیار از برنامه‌های پیگیری این سازمان است گفت: در حوزه آب نیز حدود ۴۵۰ میلیارد تومان فاینانس انجام شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی افزود: در زمینه اعتبارات سفر دکتر نوبخت به استان این اعتبارات از ۹۴۰ میلیارد تومان به یک هزار و ۵۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی گفت: تفاهم‌نامه‌هایی با این سازمان از جمله در حوزه مسکن محرومان، انرژی‌های خورشیدی، ایجاد سه هزار فرصت شغلی و سایر موارد منعقد شده است که امیدواریم تزریق منابع آن تا پایان دولت انجام شود.