مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: ترویج فرهنگ اربعین درمان چالش‌های جامعه جهانی است.

حجت‌الاسلام حجت سالاری  اظهارداشت: حماسه ارزشمند و با برکت پیاده‌روی اربعین نمادی از رفتار قرآنی جامعه دینی در راستای عمل به آیه شریفه «قل لا اسالکم علیه اجرا الا الموده فی القربی» نمایش چهره‌ای از عشق و مهر و محبت و مودت به امام که در قالب‌های مختلف میزبانی و مهربانی خادم و زائر در مسیر زیارت و در شکل‌های متنوع از مبدا تا مبدا، ظهور و بروز می‌کند.

وی تصریح کرد: خداوند تبارک و تعالی دل‌های مشتاقان حق و حقیقت را بیشتر متمایل به این مرکز پرجاذبه حماسه، عرفان و بصیرت می‌کند تا آنان که هر ساله با شکوه بیشتری با تاسی به جابربن عبدالله انصاری قدم در این مسیر پیاده‌روی بگذارند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی ادامه داد: سال به سال اندوخته‌های معرفتی و اعتقادی عمیق‌تر و انگیزه ولایتمداری و دشمن شناسی بیشتری افرادی که در این حماسه پیاده روی شرکت دارند، کسب می کنند.

سالاری افزود: فارغ از فضیلت‌ها و برکاتی که به لحاظ فردی و اجتماعی در این مسیر بیان شده که در نوع خود بی‌نظیر می‌باشد، می‌توان گفت خداوند علی اعلی زائران سیدالشهدا را در سطحی فوق العاده و حتی فراطبیعی تکریم کرده و حق هم همین است چرا که انجام وظیفه بندگی امام حسین علیه السلام در مقابل خداوند هم ویژه و فوق العاده بوده است.

وی ادامه داد: در شرایط امروز جهان که خودمحوری، انسان گرایی، قدرت طلبی و تلذذ بی‌حد و حصر، جز اصول حاکم بر عموم جهان غرب شده این خیزش گفتمانی در گوشه‌ای از عالم که تا چندی قبل محل اجتماع اشرار روزگار و دواعش و مستکبرین عالم بوده، آن هم با رویکردی که اوج صفا و مهربانی، صمیمیت و اخوت، ایثار و خدمت به همنوع در اولین مواجهه و بدون هیچ پژوهشی در این اجتماع معنوی و ارزشی به وضوح مشاهده می‌شود، حاکی از این است که اربعین گفتمانی اصیل و ریشه‌دار در آیات وحی و کلام ائمه اطهار است که در قالبی جدید در حال ارائه شدن است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی بیان داشت: به تعبیری دیگر اربعین و ترویج فرهنگ اربعین درمان چالش‌های پیش روی جامعه جهانی است.

حجت الاسلام سالاری با اشاره به اینکه در طول اعصار مختلف دوستداران اهل بیت (ع) این رزمایش حضور را در این مسیر داشته‌اند تا جایی که حدود ۱۰۰ سال قبل هم نویسنده کتاب ادب الطف اجتماع زوار قبر امام حسین (ع) را به مراسم حج تشبیه کرده است، اضافه کرد: آنچه امروز همایش اربعین را متمایز می‌کند، نوع نیاز جامعه بشری به این تفکر و به این سبک از زندگی در بین اقشار و اصناف مختلف جامعه است.

وی ادامه داد: تفکری که ارتشی آن خاضعانه زانو بر زمین می‌زند تا وجودش پله ای باشد برای مرکب زائران امام حسین (ع) و وزیرش در هر جایی که عرصه خدمت بیشتری برای زائران هست تشکیل جلسه می‌دهد و مانع زدایی می‌کند، تا آن جوان عراقی که از فراق تمام شدن زائران مسیر موکبش به همراه مادر پیرش نوحه سرائی و گریه می کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: این‌ها همان گوهرهایی هستند که برای استحصال کیمیای و نصرتی لکم معده، که شاید بتوان گفت عصاره زیارت اربعین بوده ذخیره شده‌اند.

وی گفت: همه ریز و درشت این حماسه عظیم را می‌شود تصویری دیگر از فرمایش پیامبر اسلام دانست که فرمود: «مثل الامام کمثل الکعبه اذ توتی و لا تاتی».

حجت الاسلام سالاری خاطرنشان کرد: اگر بناست که بشریت به انتظار منجی نشسته، طعم شیرین ظهور را درک کند باید این گفتمان و این سبک زندگی را بیشتر و بیشتر تمرین و تاکید کند.

وی یادآور شد: جوامع، ملیت‌ها، گروه‌ها، خانواده‌ها و فرد فرد جامعه باید برای خدا و از مسیر معرفت و عشق به امام که فرمودند: ” قل انما اعظکم بواحده تقوموا لله مقنی و فرادی…” با همه وجود و با همه عده و عده قیام کنند.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور