#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

– رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با توجه به وضعیت استان‌های همجوار و شیوع ویروس هندی روند کرونا در خراسان جنوبی شکننده است و ترددها در این استان باید کنترل شود.

محمد دهقانی روز شنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: وضعیت کلی استان روند ثابتی را طی می‌کند و در موارد فوتی طی سه هفته گذشته شاهد کاهش بودیم که امیدواریم تداوم داشته باشد.

وی گفت: طبق بازدیدهایی که صورت گرفته ادارات ۹۷.۵ و صنوف ۹۴.۶ درصد از ماسک استفاده می‌کنند اما وضعیت استان‌های همجوار سبب نگران‌هایی شده بخصوص استان سیستان و بلوچستان که وضعیت نموداری آن نسبت به همه پیک‌های قبلی بیشتر است و این افزایش کماکان ادامه دارد.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا با بیان اینکه ترددها از استان‌های همجوار جای نگرانی دارد افزود: طبق بررسی‌ها در مراسم ختم سال فردی در نهبندان بیش از ۱۰۰ خودرو با پلاک سیستان و بلوچستان وجود داشت که این موضوع باید مدیریت شود.

وی اظهار داشت: ورودی و خروجی‌ها در استان سیستان و بلوچستان کنترل نمی‌شود و ۲ شهرستان نهبندان و درمیان در خراسان جنوبی که وضعیت نارنجی دارند، ممکن است برگرفته از همین رفت و آمدها باشد.

دهقانی گفت: در ارتباط با واکسیناسیون با وجود اینکه بعد از مدتی محموله جدید هفته گذشته رسید و ۱۱ هزار و ۱۸۰ دوز واکسن کرونا را دریافت کردیم روزانه بیش از چهار هزار تزریق انجام می‌شود و تا ۲ روز آینده پایان خواهد یافت.

وی افزود: در حال حاضر ۸۴ درصد افراد بالای ۸۰ سال در استان واکسینه شدند و در ارتباط با گروه سنی ۷۵ تا ۸۰ و ۷۰ تا ۷۴ سال به ترتیب ۵۵ و ۶۰ درصد واکسن کرونا را دریافت کردند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ارتباط با انتخابات هم نظارت‌هایی که انجام شد، بیانگر رعایت بسیار خوب پروتکل‌ها بوده است.

وی بیان کرد: درخصوص امتحانات حضوری که در خرداد ماه برگزار شد ارزیابی بهداشتی بیانگر استفاده ۹۹.۸ درصد شاغلان و ۹۸.۶۶ درصد دانش‌آموزان از ماسک بوده و در زمینه تهویه مناسب ۹۱.۹۴ و گندزدایی ۹۸.۱ درصد ثبت شده است.

دهقانی گفت: با توجه به پیش‌بینی صورت گرفته برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها از اول مهر امسال، واکسیناسیون برای جامعه هدف طبق دستورالعمل‌های ابلاغی از تیر و مرداد ماه آغاز خواهد شد.

وی افزود: در مورد واکسیناسیون نیروهای انتظامی جلسات هماهنگی برگزار شده و در ارتباط با سایر حوزه‌ها در صورت ابلاغ دستورالعمل جلساتی را برای تعیین مراکز تجمیعی واکسیناسیون مشخص خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه دستورالعمل ابلاغی برای نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۰ هنوز ابلاغ نشده است گفت: در زمینه بازگشایی تالارها هنوز مصوبه‌ای نیامده اما فعالیت آغاز شده و تالارها شرایط خوبی در زمینه رعایت پروتکل‌ها در استان ندارند.

براساس جدیدترین به‌روز رسانی جدول رنگ‌بندی کشور از امروز (پنجم تیر)، شهرستان درمیان هم به مناطق نارنجی استان خراسان جنوبی اضافه شد و در حال حاضر شهرستان‌های بیرجند، قاینات، نهبندان و درمیان در وضعیت پرخطر شیوع کرونا هستند.

شهرستان‌های خوسف، سرایان، سربیشه، زیرکوه، طبس، فردوس و بشرویه نیز در وضعیت زرد (متوسط خطر) قرار دارند.

خراسان جنوبی در اردیبهشت امسال از پیک چهارم کرونا عبور کرد و با وجود کاهش موارد سرپایی و بستری بیماران مبتلا به کرونا اما وضعیت این استان همچنان شکننده است.

براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های جدید از ۲۱ فروردین امسال همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی آغاز شد و متناسب با رنگ‌بندی شهرستان‌ها ادامه دارد.

همچنین خراسان جنوبی یکی از استان‌های شرقی است که به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان در چهار شهرستان سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مرز مشترک دارد و در معرض خطر ورود ویروس جهش یافته است از این رو پیرو دستور رییس جمهوری، وزیر بهداشت و استاندار خراسان جنوبی مراقبت‌ها در مرزهای استان تشدید شده است.