فعالیت انتخابات خراسان جنوبی امروز همزمان با سراسر ایران و با فرمان وزیر کشور آغاز شد.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی گفت: فرمانداران و بخشداران در مراحل مختلف برگزاری انتخابات مسوولیت مستقیم دارند و تمکین از قانون و رعایت اصل بی‌طرفی در اولویت قرار دارد.

ناصر خوش خبر روز دوشنبه در نشست خبری افزود: در فرایند چند ماهه که تا ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ منجر به برگزاری انتخابات خواهد شد، براساس تقویم زمان‌بندی حرکت خواهیم کرد.

وی گفت: انتخابات از امروز با دستور وزیر کشور جنبه رسمی پیدا می‌کند و ثبت‌نام داوطلبان شرکت در انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر از روز چهارشنبه ۲۰ اسفند آغاز می‌شود که تا پایان وقت اداری روز سه‌شنبه ۲۶ اسفند جمعا به مدت هفت روز ادامه خواهد یافت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در همه سنوات تمکین از قانون و قانون محوری برگ برنده بوده و در استان این امر از درجه اهمیت بالایی برخوردار است زیرا مردم ولایت‌مدار و معتقد به مشارکت در تعیین سرنوشت خود هستند.

وی گفت: در انتخابات ۱۴۰۰ انتقال قدرت هم شکل می‌گیرد و ما انتخابات متعددی داشتیم که از آن تمکین شده است و هم در ابتدای گام دوم انقلاب ‌و اولین انتخابات در آستانه سده جدید قرار داریم که حایز اهمیت است.

وی بیان کرد: در شرایط فعلی تاکید بر نوع مشارکت است و باید بستر برای حضور حداکثری با رعایت شفافیت و قانونمداری ایجاد شود و آحاد جامعه با اعتماد بالا ورود پیدا کنند.

خوش خبر افزود: احزاب، اصحاب رسانه، نخبگان، دانشگاهیان، روحانیون و سایر قشرها باید با انسجام درونی مقوله مشارکت فراگیر و حداکثری را دنبال کنند که تحقق این مهم نیازمند آگاهی مردم است و برای مشارکت حداکثری نیازمند انسجام تبلیغی مناسب پیرامون حضور مردم در انتخابات هستیم که این روند باید در سطوح مختلف صورت گیرد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه سبک جدیدی از انتخابات را به دلیل شیوع کرونا تجربه می‌کنیم، نیازمند افزایش شعب اخذ رای برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستیم و الزاماتی را رقم خواهیم زد که این روند نیاز به هزینه و تمهیداتی دارد و در کمیته پشتیبانی ستاد انتخابات چاره‌اندیشی شده است.

رییس ستاد انتخابات خراسان جنوبی گفت: ستاد انتخابات استان تشکیل و کمیته‌ها نیز مشخص شده است.

وی با بیان اینکه در بحث آموزش تاکید فراوان داریم تصریح کرد: آموزش از ماه‌ها قبل شروع شد و برنامه‌های منطقه‌ای و کشوری برگزار شده که برای اعضای شعبه هم برنامه مدونی در حوزه آموزش دنبال می‌شود.

خوش خبر افزود: معتقدیم اشراف به قانون تضمین کننده سلامت انتخابات است و محور آموزش در انتخابات فرمانداران و بخشداران هستند.

وی از امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت به عنوان چهار رکن انتخابات نام برد و گفت: تامین امنیت و سلامت انتخابات در اولویت ما قرار دارد و تمامی کمیته‌های اجرایی و نظارتی در این زمینه فعالیت مستمر دارند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه فضای کشور و استان از ۲۰ اسفند انتخاباتی می‌شود افزود: فرمانداران و بخشداران آمادگی لازم را برای برگزاری انتخابات پرشور دارند و دوره‌های آموزشی تخصصی برگزار شده است و بسترهای لازم برای شکل‌گیری هیات‌های اجرایی را خواهند داشت.

وی با بیان اینکه برای ثبت‌نام چهار روش الکترونیک و حضوری در نظر گرفته شده است گفت: ثبت‌نام از طریق اپلیکیشن موبایلی (بارگذاری شده در پورتال وزارت کشور) و دریافت کد رهگیری و مراجعه به فرمانداری برای نهایی کردن آن، ثبت‌نام از طریق نسخه دسکتاپ (کامپیوتر) و دریافت کد رهگیری و مراجعه به فرمانداری برای نهایی کردن آن، ثبت‌نام از طریق دفاتر پیشخوان دولت و دریافت کد رهگیری و مراجعه به فرمانداری برای نهایی کردن آن و ثبت‌نام از طریق مراجعه حضوری به فرمانداری شهرستان از ساعت ۸ تا ۱۸، شیوه‌هایی تعیین شده برای ثبت‌نام متقاضیان است.

خوش خبر اظهار داشت: فرمانداری‌های سراسر استان از ساعت ۸ تا ۱۸ آماده ارایه خدمت به داوطلبان هستند و براساس برنامه زمان‌بندی انتخابات، به محض ابلاغ دستور وزیر کشور به فرمانداری‌ها، فعالیت‌های مربوط به تشکیل هیات‌های اجرایی آغاز خواهد شد.

وی افزود: فرمانداران هیچ استقبالی از داوطلبان نامزدی نخواهند داشت تا شائبه جانبداری به وجود نیاید.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی گفت: هدف‌گذاری شده که هیچ اقدام جانبدارانه‌ای در گفتار و رفتار انجام نشود و با همه هیات‌های نظارت تعامل داریم تا مصونیتی ایجاد شود که مردم به متولیان اعتماد داشته باشند.

وی یادآور شد: سلامت انتخابات با تمکین و شناخت و محور نگه داشتن قانون بدون هرگونه اغماض به عنوان حق الناس حفظ خواهد شد.

خوش خبر گفت: نظارت همه‌جانبه بر امکانات دولتی وجود دارد زیرا انتخابات یک مقوله سیاسی مهم است که تضمین کننده اقتدار و ‌وفاق اجتماعی است.

وی افزود: مسوولان استان در حوزه تنظیم بازار و اقتصادی نیز با قوت وارد شده‌اند تا ثبات در بازار برقرار باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: مطالبت قانونی مردم هم در فرایند قانونی پیگیری می‌شود و باید از گونه ایجاد تنش و جنجال‌آفرینی پرهیز شود زیرا معتقدیم همه ما در یک کشتی هستیم و در شرایط فعلی انسجام درونی و همدلی نیاز است.

وی درباره نحوه تبلیغات گفت: وزارت کشور در رابطه با تبلیغات پروتکل‌هایی را اعلام می‌کند که با ابلاغ به استان منطبق با دستورالعمل‌ها اقدام خواهد شد زیرا آنچه برای ما اهمیت دارد در وهله اول سلامت مردم است که باید در تبلیغات نیز لحاظ خواهد شد.

خوش خبر ادامه داد: ساز و کارهای بهداشتی در دست بررسی است که این موضوع را تضمین می‌کند در حالی که مردم هم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی واقفند و در رعایت پروتکل‌ها خودشان همراهی خواهند کرد.

ثبت‌نام داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهرها از ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه ۲۰ اسفند آغاز می‌شود و تا پایان وقت اداری روز سه‌شنبه ۲۶ اسفند طی هفت روز ادامه خواهد داشت.

همچنین ثبت‌نام داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی روستاها و تیره‌های عشایری از ساعت ۸ صبح روز دوشنبه ۱۶ فرودین ماه ۱۴۰۰ آغاز می‌شود و تا پایان وقت اداری روز یکشنبه ۲۲ فرودین ماه طی هفت روز انجام خواهد شد.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خرداد سال آینده همزمان با سراسر کشور در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی برگزار می‌شود.