مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تا پایان ماه شهریور، ۸۳ روز با کیفیت هوای ناسالم در ایستگاه‌های پایش هوای خراسان جنوبی به ثبت رسیده که ۱۷ روز آن مربوط به ماه گذشته است.

اسدالله حاتمی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعداد روزهای ناسالم خراسان جنوبی امسال افزایش داشته اما چون برخی ایستگاه‌های پایش کیفی هوا در بازه زمانی غیرفعال بوده لذا داده دقیقی نمی‌توان ارایه داد.

وی با بیان اینکه شمار روزهای هوای پاک شهر بیرجند در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافته است اظهار کرد: مردم بیرجند در این مدت ۱۵۹روز هوای پاک و قابل قبول استنشاق کردند در حالی که شمار روزهای هوای پاک در مدت مشابه پارسال ۱۶۷روز ثبت شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: افزایش ریزگردها و آلاینده‌ها در سال جاری هوای شهر بیرجند را ۱۸ روز در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داد که این عدد در مدت مشابه سال قبل ۱۱ روز بود.

وی ادامه داد: نیمه نخست امسال شاخص کیفی هوای مرکز استان پنج روز در وضعیت ناسالم برای تمامی گروه‌ها و یک روز در وضعیت خطرناک قرار گرفت.

 گرد و غبار در بیرجند

حاتمی با بیان اینکه افزایش ریزگردها دلیل اصلی کاهش کیفیت هوای بیرجند است، گفت: خشکسالی متوالی و کاهش بارندگی موجب کاهش کیفیت هوا و افزایش ریزگردها در آسمان خراسان جنوبی شده است.

وی افزود: شهریور امسال ۲۹ روز هوای شهر بیرجند سالم (پاک و قابل قبول) و ۲ روز ناسالم برای گروه‌های حساس بود اما در ماه گذشته وضعیت خطرناک در مرکز استان نداشتیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کیفیت هوای بیرجند در ۲ نقطه از شهر قابل سنجش و اندازه‌گیری است گفت: پنج ایستگاه سنجش هوا در استان وجود دارد که ۲ ایستگاه در بیرجند و مابقی در شهرستان‌های نهبندان، سرایان و زیرکوه مستقر است.

براساس شاخص سنجش هوا وضعیت صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای همه گروه‌های سنی، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است.

خراسان جنوبی در ردیف ۶ استان اول غبارخیز کشور قرار گرفته و بیش از یک سوم مساحت استان جزو کانون‌های داخلی گرد و غبار است.

امسال تشدید وزش باد و تقویت بادهای ۱۲۰ روزه در شرق کشور  خیزش گرد و خاک کاهش کیفیت هوا و دید افقی را در خراسان جنوبی به همراه داشته است.