?معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: اعضای شوراهای اسلامی باید در چارچوب قانون حرکت کنند.
فرهادی با بیان این مطلب در جلسه گردهمایی اعضای شوراهای اسلامی استان به تشریح وظایف و اختیارات شوراها پرداخت و خاطر نشان کرد: اشراف به قانون، کمترین انتظاری است که از اعضای شوراهای اسلامی داریم.
?وی ادامه داد: قوانین مربوط به شوراها، شهرداری ها، دهیاری ها و آیین نامه مالی و معاملاتی شوراها از ضروری ترین قوانینی است که اعضای شوراها باید به آن ها اشراف داشته باشند.
?به گفته وی؛ در طول چهار سال حضور در شوراها باید به این نکته توجه داشته باشید که در آینده هم باید پاسخگوی تصمیم های امروزتان باشید.
?معاون استاندار متذکرشد:اعضای شوراها نباید دستوراتی خارج از عرف، ضابطه و قانون را به شهرداران و دهیاران صادر نمایند و باید هر موضوعی را در صحن علنی شورا مطرح کرده، بعد از تأیید و در چارچوب بودجه مصوب ابلاغ گردد تا اجرایی شود.
?فرهادی، شوراها را به پرهیز از حاشیه ها دعوت کرد و گفت: چنانچه درگیر حاشیه ها شوید از اصل کار غافل می شوید که زیبنده نمایندگان مردم در شوراها نیست.
?وی با تأکید بر این که کار شوراها، مبتنی بر کارِ گروهی است، متذکر شد: تصمیمات و برنامه های شوراها، زمانی ماندگار خواهند شد که به دور از سلایق سیاسی، تمایلات فردی و نگاه های خاص اعضا و صرفاً در راستای انتفاع مردم و توسعه شهر و دیار، دور میز بنشینند و تصمیم بگیرند
به گفته وی؛ شوراها در شهرهای کوچک و روستاها، در امر واگذاری زمین هیچ مسئولیتی ندارند.
?معاون استاندار گفت: شوراها در زمینه برنامه ریزی در امور شهرداری و دهیاری الزام قانونی دارند لذا در این زمینه، باید دو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت تدوین نمایند.

?فرهادی با اشاره به این که برنامه کوتاه مدت در بودجه سنواتی شهرداری و دهیاری نشان داده می شود، ادامه داد: برنامه میان مدت را بر اساس یک افق چهار ساله و بر این مبنا که کجا هستید و به کجا باید برسید، ترسیم کنید و هر سال به روز رسانی نمایید تا اقدامات تان در شأن خود شما و مردم باشد.
?وی تصریح نمود: تأمین درآمد پایدار برای شهرداری و دهیاری از مهمترین وظایف شوراهاست لذا باید با استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های استان، در این زمینه اقدام شود تا شهرداری و دهیاری را از اعتبارات دولتی مستقل کنند.
?به گفته وی؛ نظارت بر عملکرد شهرداری و دهیاری از اصلی ترین وظایف شوراهاست، البته این نظارت با دخالت فرق دارد و نباید از فرم اصلی خارج شده و به شکل دخالت در امور جاری و جابه جایی نیروها و مواردی از این دست تبدیل شود.
?معاون استاندار در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت آماری شوراهای استان پرداخت و گفت:حضور پررنگ مردم در انتخابات و اعتماد به منتخبین شوراهای شهر و روستا، بار سنگینی را بر دوش اعضای شوراها گذاشته که می طلبد این بزرگواران با اتخاذ تدابیر درست در وظایف خود، پاسخگوی این اعتماد باشند.
?فرهادی خاطرنشان کرد: با احتساب این که در شهر قهستان به جهت به حد نصاب نرسیدن کاندیداها، شورا نداریم، ۳۰ شورای شهر با ۱۵۴ عضو داریم که ۶۳ درصد، اعضای جدید می باشند.
?وی ادامه داد: ۹۰۴ شورا با ۲ هزار و ۷۴۵ عضو نیز در روستاها فعال شده اند که ۸۰ نفر اعضای آنها را بانوان و ۴۴ درصد را اعضای جدید تشکیل می دهند.
?به گفته وی؛ برای ۸۹۹ دهیاری سطح استان، ۷۰۳ نفر به عنوان دهیار معرفی شده اند که ۴۰ درصد آنها را دهیاران جدید شامل می شوند.
?شایان ذکر است؛ گردهمایی اعضای شوراهای اسلامی استان با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، جمعی از مدیران ستادی و استانی و کلیه اعضای شوراهای اسلامی شهر ها و نیز رؤسای شوراهای اسلامی شهرستان ها و بخش های استان در محل فرهنگسرای شهر بیرجند برگزار شد.