مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی بهبود وضعیت روستاها و  اجرای اصول و راهکارهای برخاسته از شاخص های توسعه پایدار در جوامع روستایی را نیازمند توجه عمومی به توسعه پایدار، همکاری و همیاری عوامل توسعه ای انسان محور و انعطاف پذیر دولتی و غیر دولتی در روستاها در کنار مردم جوامع روستایی دانست و گفت: اجرای صحیح طرح های اشتغال روستائیان و عشایر می تواند در این خصوص موثر واقع شود.

محمد سنجری در جلسه تبیین طرح تعاون روستا که با حضور نمایندگان سازمان جهادکشاورزی، دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری،سازمان نظام مهندسی کشاورزی، شرکت شهرک های کشاورزی، صندوق کارآفرینی امید و دستگاه های مرتبط با حوزه روستایی و کشاورزی استان  برگزار شد؛ ضمن تاکید بر سهم ۲۵ درصدی تعاون در اقتصاد گفت: چشم انداز طرح تعاون روستا به بهره برداری رساندن ۲۰۰۰طرح تعاونی در روستاها است که منجر به ایجاد ۲۶۲۱۸شغل مولد روستایی در سطح کشور خواهد شد.

وی الگوسازی تعاونی ها را از موضوعات مورد توجه این طرح عنوان کرد و خواستار ساماندهی فعالیت های مردمی بخش کشاورزی در قالب تعاونی ها شد. وی در تشریح موضوع گفت : درمرحله اول اجرای طرح تعاون روستا ۱۰۰۰تعاونی در ۱۰۰۰روستا  در کشور مد نظر قرار گرفته که در استان با هدفگذاری ۲۲ تعاونی در دست اقدام است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هدف اصلی بخش تعاون را جذب صحیح منابع در اختیار، کاهش فقر، کاهش فاصله طبقاتی ، توزیع عادلانه ثروت، استفاده از خرد جمعی و کارگروهی عنوان کرد و گفت: پایین آمدن ریسک سرمایه گذاری و جذب منابع خرد و کوچک در توجه به بخش تعاون میسر خواهد شد.

سنجری تسهیل گری را اولین اقدام دولت در راستای توسعه و تقویت بخش تعاون در روستاها دانست؛ و ایجاد و بهبود فرصت های شغلی جدید در روستا، بهبود منزلت اجتماعی و اقتصادی مردم روستا، توسعه پایدار مناطق روستایی، رشد و توسعه روستاهای هدف، سازماندهی سرمایه های خرد، افزایش مشارکت مردمی و پیشگیری از مهاجرت را از مهمترین اهداف طرح تعاون روستا برشمرد و افزود: ارتقاء شاخص های اجتماعی-فرهنگی و ارتقاء شاخص های اقتصادی از مهمترین دستاوردهای قابل پیش بینی برای این طرح است.

این مقام مسئول ضمن تاکید بر اهمیت توجه به روستاها با توجه به جمعیت بالای این گروه در استان ، خواستار همراهی و هم افزایی کلیه دستگاه های مرتبط با حوزه کشاورزی در اجرای طرح های ابلاغی از سوی دولت شد.

سنجری به۵۴میلیارد تومان سهم استان از صندوق توسعه ملی با تمرکز بر ابجاد اشتغال پایدار درروستا و مناطق عشایری اشاره کرد و گفت شناسایی و معرفی ظرفیت های روستایی، برگزاری کارگاه های توجیهی و آموزشی ،ترویج فرهنگ کارآفرینی ، اطلاع رسانی، آگاهی سازی و توجیه مخاطبان در حوزه های کاری مربوطه و همراهی در راستای اجرای برنامه های اشتغال مطرح شده از سوی دولت باید در استان به صورت جدی پیگیری گردد.

 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله