نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به هماهنگی‌های انجام شده بازارچه مرزی دوکوهانه در شهرستان نهبندان تا پایان شهریور بازگشایی و امکان مراودات تجاری در مرز مشترک با افغانستان فراهم می‌شود.

مصطفی نخعی  در جمع خبرنگاران افزود: بازارچه مرزی دوکوهانه هنوز بازگشایی نشده اما بیشتر هماهنگی‌ها انجام شده و طبق پیش‌بینی‌های استاندار حداکثر تا پایان شهریور ماه جاری، باقی هماهنگی‌های داخل کشور انجام می‌شود و شاهد بازگشایی بازارچه معبر دوکوهانه خواهیم بود.

وی اظهار داشت: در روزهای آینده این امکان به طور کامل فراهم خواهد شد تا تجار بتوانند از معبر مرزی دوکوهانه برای مراودات تجاری خود استفاده کنند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سال گذشته یکی از مهمترین پروژه‌ها و موضوعاتی که پیگیری می‌کردم، بحث بازگشایی بازارچه دوکوهانه بود.

وی با اشاره به سفر چهار روزه به کشور افغانستان عنوان کرد: از طرف کمیسیون انرژی برای بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های ایران در افغانستان سفر یکروزه داشتیم اما سه روز دیگر برای بازگشایی بازارچه‌های استان به ویژه دوکوهانه در این کشور مستقر و با مقامات مختلف جلسات و دیدار داشتم.

نخعی یادآور شد: در این سفر با نمایندگان مختلف در مجلس شورای ملی، مجلس، وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر امور خارجه وقت افغانستان دیدارهای جداگانه‌ای انجام و این موضوع پیگیری شد.

وی با بیان اینکه متولی اصلی مرز، وزارت کشور است گفت: در این مدت طرح سوال از وزیر وقت کشور را آغاز کردم و متعاقب آن جلساتی را با مسوولان وقت وزارت کشور از جمله معاون امنیتی، معاون اقتصادی و پارلمانی وزیر کشور داشتم که جمع‌بندی این صحبت‌ها مصوبه کارگروه ویژه مرز وزارت کشور برای گذرگاه مرزی دوکوهانه بود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: علاوه بر این، پیگیری‌های زیادی از طریق وزارت خارجه وقت داشتیم و دستوری که دادند انجام شد، همچنین پیگیری‌های زیادی از طرف معاونان وزیر امور خارجه انجام و مکاتبات متعددی با کشور افغانستان صورت گرفت.

وی بیان کرد: دسته سوم پیگیری‌های ما در یکسال گذشته این بود که با وزیر نیرو مکاتبه شد و دستور دادند کمیسیون مشترکی با افغانستان برگزار و موضوع طرح شود.

نخعی گفت: کمیسیون مشترک ایران و افغانستان با ریاست وزیر وقت نیرو بود تا موضوع  بازگشایی مرز دوکوهانه طرح شود البته هنوز این کمیسیون برگزار نشده است.

وی با اشاره به تغییر دولت افغانستان و ایجاد شرایط جدید در این کشور عنوان کرد: در این شرایط تا حدود زیادی شرایط به سمت اینکه بازارچه هایی که رسمیت دارند بازگشایی شوند، تغییر کرد.

نماینده ۲ شهرستان مرزی خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از استاندار خراسان جنوبی بابت پیگیری و هماهنگی‌های انجام شده افزود: هماهنگی‌ها و پیگیری‌های استاندار با کشور همسایه برای بازگشایی مرز قابل تقدیر است چراکه اگر این پیگیری‌ها نبود به این راحتی امکان بازگشایی بازارچه فراهم نمی‌شد.

وی همچنین از همکاری نهادهای امنیتی، انتظامی و مرزبانی استان قدردانی کرد و گفت: همکاری این نهادها اگر نبود زمینه شرایط جدید به وجود نمی‌آمد.