مدیر مرکز بهداشت و درمان دانشگاه بیرجند گفت: درخصوص روش‌های انتقال بیماری ایدز باورهای نادرستی وجود دارد که باید اصلاح شود چون روش‌های انتقال این بیماری مشخص است.

دکتر رویا عقیلی روز سه‌شنبه در آیین افتتاح نمایشگاه اطلاع‌رسانی ایدز در محل درمانگاه فرهیختگان دانشگاه بیرجند افزود: باوری غلطی بین بخشی از آحاد جامعه وجود داشته و بعضی تصور می‌کنند از طریق استفاده توالت، ظرف غذای مشترک، درآغوش گرفتن، بوسیدن، قلیان و سیگار مشترک ایدز انتقال می‌یابد در حالی که این باروها غلط است و این بیماری از این روش‌ها منتقل نمی‌شود.

وی اظهار داشت: عامل اصلی انتقال ایدز خون و ترشحات جنسی است و این بیماری می‌تواند از طریق مادر آلوده به جنین منتقل شود و تماس جنسی محافظت نشده و تزریقات از طریق سرنگ مشترک از دیگر راه‌های اصلی انتقال بیماری است.

وی تصریح کرد: وسایلی مثل تیغ و مسواک مشترک می‌تواند عامل انتقال این بیماری باشد که همیاران بهداشت دانشگاه بیرجند با استفاده از آبرنگ و گواش روی بنرهایی روش‌های انتقال ایدز را نقاشی می‌کنند تا دانش‌آموزان پس از دیدن این نقاشی ها داخل آنها را رنگ کنند و زمانی که برای رنگ‌آمیزی استفاه می‌شود راه‌های انتقال بیماری ایدز را در ذهن دانش‌آموز تثبیت می‌کند.

مدیر مرکز بهداشت و درمان دانشگاه بیرجند گفت: «همه ما سوار بر یک کشتی  هستیم» شعار امسال سازمان بهداشت جهانی برای روز ایدز است و باید بدانیم که همه آحاد جامعه در خطر ابتلا به ایدز هستند و همه باید بیمار مبتلا به این بیماری را حمایت کنیم.

وی افزود: برای دانشجویان مسابقه‌ای در این نمایشگاه پیش‌بینی شده و بروشور ایدز را تهیه کردیم و به پنج نفر از برندگان این مسابقه که به سوالات پاسخ صحیح دهند برای یک هفته نهار رایگان سلف دانشگاه را می‌دهیم.

وی اظهار داشت: ایدز واکسن و درمان قطعی ندارد اما درمان آن به شکلی است که فرد اگر تحت درمان قرار گیرد می‌تواند زندگی عادی خود را  داشته باشد، در این بیماری مقوله پیشگیری مهم است و باید در این خصوص اطلاع‌رسانی شود.

مدیر مرکز بهداشت و درمان دانشگاه بیرجند گفت: دهم آذر هر سال به عنوان روز جهانی ایدز از طرف سازمان بهداشت جهانی شناخته شده و دانشگاه بیرجند به عنوان اینکه بخشی از جامعه و قشر جوان که احتمال آسیب‌پذیری دارند را در مجموعه خود دارد این نمایشگاه را با هدف آموزش هم دانشجویان و هم دانش‌آموزان برپا کرده است.

وی افزود: مرکز بهداشت و درمان دانشگاه بیرجند متولی بهداشت و ایمنی در سطح دانشگاه است و به همین دلیل برای اطلاع‌رسانی در خصوص بیماری‌های مختلف، گروهی از دانشجویان را آموزش داده‌ایم که به همیاران بهداشت دانشگاه معروف هستند.

عقیلی گفت: همیاران بهداشت رابط بین مرکز بهداشت دانشگاه بیرجند با محیط‌های دانشجویی هستند و هر مشکلی در خوابگاه، سلف و دیگر نقاط دانشگاه به لحاظ بهداشتی تشخیص دهند به ما مراجعه کرده و ما بر اساس گزارشات واصله از همیاران بهداشت دانشگاه پیگیر رفع مشکل و یا بیماری دانشجو می‌شویم.

وی بیان کرد: در سال جاری با همکاری اداره کل  آموزش و پرورش خراسان جنوبی دانش‌آموزان هم در برگزاری نمایشگاه اطلاع‌رسانی ایدز با دانشجویان دانشگاه بیرجند همراهی می کنند.

مرکز بهداشت و درمان  دانشگاه بیرجند از سال ۱۳۷۷ آغاز به کار کرد و اکنون دندانپزشک و پزشک عمومی با قیمت خیریه به دانشجویان خدمت ارائه می‌کند و علاوه بر دانشجویان کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه هم می‌توانند از خدمات این درمانگاه بهره مند شوند.