استاندار خراسان جنوبی گفت: براساس آمار موجود ۶۶ درصد منابع بانکی استان از محل سپرده‌های مردمی است که به صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت در بانک‌ها پس‌انداز شده است.

حمید ملانوری روز سه‌شنبه در نشست کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان افزود: اینکه سپرده‌های مردم در بانک به عنوان یک مکان امن باشد و در نهایت سودی در اختیار مردم قرار بگیرد مطلوب استان، مردم یا شبکه بانکی نیست و این منابع باید به حرکت درآید تا ارزش افزوده شکل بگیرد.

وی گفت: با راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران اقدام خوبی در استان شکل گرفته است و به دنبال این هستیم که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را فعال کنیم و در قالب تصمیمات و اقدامات ستاد توسعه خاوران این مهم را ریل‌گذاری کرده و شتاب خوبی گرفته است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: خیلی از جلسات با عناوین مختلف در استان کم شده اما ستاد توسعه خاوران به صورت هفته‌ای برگزار می‌شود و همه بحث‌ها و مواردی که در جلسات دیگر بود را دور هم جمع کرده‌ایم تا زمان را کاهش دهیم، انگیزه، امید و اعتماد را در سرمایه‌گذار بخش خصوصی زنده کنیم و فرش قرمز را برای سرمایه‌گذار پهن کرده و در ادامه پشتیبانی کنیم.

وی بیان کرد: انتخاب شعار سال با عنوان تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها و تاکید بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری به این معنا است که این موضوع مهم بوده و باید همه تلاش کنند وقت، امکانات و منابع را در این مسیر قرار دهند زیرا جز این راهی برای حل مشکلات نداریم.

ملانوری تاکید کرد: باید منابع مردم در بانک‌ها در چرخه تولید و اشتغال قرار گیرد همچنین باید قدرت ریسک مردم بالا برود و انگیزه و جرات بیشتری داشته باشند و کمک کنیم تا ورود جدی به سرمایه‌گذاری داشته باشند.

منابع بانکی شرکت‌ها به استان برگردد

وی گفت: بانک‌های استان منابعی را در قالب تسهیلات در اختیار واحدهای تولیدی دولتی یا خصوصی قرار می‌دهند در حالی که درآمدهای حاصل از آن در خارج استان است و باید این منابع به استان برگشت داده شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: اگر منابع بانک‌ها برنگردد چه توقعی برای پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران دارید؛ همکاری بانک در راستای این است که منابع داشته و این منابع برگشت داده شود در حالی که شواهد حاکی است منابعی که در استان هزینه شده، برگشت داده نشده است.

وی تاکید کرد: باید بنگاه‌های اقتصادی دولتی یا غیردولتی استان منابع خود را در استان هزینه کنند چراکه مطلوب و زیبنده نیست شرکتی در استان درآمد حاصل کند و عملیات و گردش مالی آنها در خارج از استان باشد.

ملانوری گفت: کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان تلاش کند این جلسات بیشتر برگزار شود همچنین در ستاد توسعه خاوران یا جلسات در حوزه توسعه اقتصادی یکی از جهت‌گیری این باشد اگر منابعی در استان خرج می‌شود از استان خارج نشود و به بانک‌های استان برگردد تا توانمند شوند و منابعی که توسط بانک‌ها پرداخت شده بازگشت داده شود.

وی افزود: از طرفی انتظار داریم بانک‌ها نیز با رویکرد مثبت و خیلی علاقه‌مند و با پشتکار پای کار باشند، گاهی منتظر حضور مردم هستیم تا به بانک یا سایر دستگاه‌های اجرایی مراجعه و خدمت بدهیم و گاهی خودمان به دنبال خلاقیت و نوآوری و طراحی هستیم تا خدمتی به جامعه تزریق کنیم.

ملانوری گفت:  اکنون حرکت‌های ما در استان به این سمت جهت داده و برنامه‌ریزی شده است تا خودمان تحریک و تزریق و حرکت را ایجاد کنیم وگرنه اگر منتظر باشیم اتفاقی بیفتد، کم خواهد بود و هر کسی کار خودش را انجام می‌دهد.

وی افزود: تاکید ما در جلسات مختلف بر این بوده که جزیره‌ای عمل نکنیم و هر فرد فقط به فکر دستگاه، بانک، خود یا اداره خود نباشد بلکه باید باید فکر خود را ملی و منطقه‌ای کنیم.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: بحث تمرکز منابع شرکت‌ها در شعب بانکی استان موضوع مهمی است که باید در استان به ادارات ابلاغ کنیم در حوزه شرکت‌ها، پیمانکاران، شرکت‌های وابسته خصوصی و دولتی ابلاغ شود تا منابع را به استان برگردانند چون هیچ دلیلی ندارد منابع در استان ایجاد اما خارج شود.

وی گفت: طرح‌ها باید به بانک‌هایی معرفی شود که منابع آزاد داشته باشند نه اینکه طرح سرمایه‌گذاری ماه‌ها پیگیری اما وقتی به بانک معرفی می‌شود بانک منابع ندارد لذا فرصت‌سوزی و هزینه‌های زیادی می‌شود.

ملانوری با بیان اینکه منابع و مصارف بانکی و پروژه‌های سرمایه‌گذاری در استان مشخص است اظهار داشت: آنچه اهمیت دارد اینکه ابتدا در مباحث توسعه‌ای که نیاز است بانک‌ها ورود کنند باید برنامه داشته و پروژه‌های اولویت‌دار و دارای توجیه را وارد این جریان کنیم و از طرفی منابع بانک‌ها برگردد.

وی افزود: نکته مهم مطالبه ما در سطح ملی برای جذب اعتبارات منابع یا از صندوق توسعه ملی یا سایر ظرفیت‌های قانونی مانند ظرفیت ماده ۵۶ برای پروژه‌های عمرانی است که سال قبل از این بخش استفاده نسبتا خوبی کردیم و در سفر رییس جمهوری نیز مطالبه کردیم و در مصوبات سفر هم آوردیم که کمک کنند از این ظرفیت بانکی و ماده ۵۶ در پروژه‌ها استفاده کنیم.

اطلاع‌رسانی ضعیف عامل گلایه‌مندی از بانک‌هاست

استاندار خراسان جنوبی گفت: در سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی به ویژه بخش خصوصی یکی از مواردی که دائمی مطرح می‌شود نه تنها در این استان که در سراسر کشور، گلایه‌های زیاد درخصوص عملکرد بانکی است.

وی افزود: براساس این گزارش‌ها آنچه مشخص است اینکه شاید نشست‌ها کم یا اطلاع‌رسانی و آگاهی‌سازی ضعیف است که در نتیجه عدم اطلاع‌رسانی از دو طرف سبب می‌شود این گلایه‌مندی‌ها بوجود بیاید.

ملانوری درباره اطلاع‌رسانی بانک‌های استان درخصوص اعلام منابع خود به کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان گفت: این طور نیست در استان بانکی فعالیت داشته باشد اما منابع را اعلام نکند، این بانک‌ها باید تعیین تکلیف شوند در غیر این صورت ما نیز ارتباط خود را قطع می‌کنیم.

وی گفت: چطور ممکن است اطلاعات ریز بخش خصوصی و واحدهای صنعتی را داشته باشیم اما اطلاعات بانک‌ها را نداشته باشیم؛ همه بانک‌ها مکلف به همکاری هستند زیرا منابع بانک، منابع شخصی نیست که نخواهند اطلاعات بدهند، بانک مغازه نیست در حالی که حتی با اصناف یا میوه تره و بار که روی کالا برچسب قیمت نزند برخورد می‌کنیم چرا بانک نباید اطلاعات بدهد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: حمایت از طرح‌های دانش بنیان در ستاد توسعه خاوران همچنین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار گرفته است و در استان از طرح‌ها و ایده‌های دانش‌آموزی شروع کرده‌ایم.

وی بیان کرد: هماهنگی بین ادارات امور مالیاتی، اقتصاد و دارایی و شعب بانک‌های استان انجام شود تا اطلاعات تکمیل و متمرکزتر شود.

ملانوری افزود: در استان پیوسته مطرح کردیم و در سفر رییس جمهوری نیز مورد تاکید قرار گرفت که اگر می‌خواهید اتفاق خوبی در زمینه توسعه استان به ویژه سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی بیفتد و استان بخواهد از منابع بهره‌مند شوند راه آن شفاف‌سازی، حرکت‌های جهادی و رو به جلو، همکاری و تعامل است.

وی گفت: در استانی که معادن، موقعیت مرزی، ظرفیت‌های گردشگری، صنعت و معدن و سایر شاخص‌ها زبانزد است اگر محرومیت و کم توسعه‌ای می‌بینیم زیبنده استان نیست لذا هر کسی هر اختیاری در استان دارد، باید کمک کند.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: در حال حاضر ۲۳۰ معدن خراسان جنوبی غیرفعال است که عمدتا به دلیل مسایل مالی و نداشتن سرمایه متوقف شده‌اند و بخش خصوصی ورود کرده است اما برخی از معادن با تسهیلات و اعتبار کم فعال می‌شوند.

وی افزود: در مجموع اقدامات شبکه بانکی استان خوب، مناسب، رو به جلو و مطلوب است اما با توجه به برنامه‌هایی‌ که استان در پیش دارد باید رویکرد بانک‌ها هم در این خصوص عوض شود.

دورکاری نباید منجر به ارائه نشدن خدمات شود

ملانوری با اشاره به ارائه خدمات مردمی در قالب دورکاری در شرایط کرونا گفت: برخی از کارکنان بانک‌ها گلایه دارند که چرا دورکاری نمی‌روند و در ستاد استانی هم گفتیم دورکاری به هیچ وجه به معنای ارائه نشدن خدمت نیست.

وی افزود: اکنون وضعیت کرونا در استان مقداری بهتر شده است و این مصوبه به شبکه بانکی استان ابلاغ شده که به هیچ وجه این شرایط نباید منجر به ارائه نشدن خدمات به مشتری شود و تصمیم در این زمینه برعهده مدیریت بانک‌ها است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: کارمندانی که به دورکاری می‌روند هم بدانند دورکاری به معنای استراحت، تفریح، خوابیدن و مرخصی نیست بلکه شرایط بحرانی، جنگی، جهادی و اورژانسی پیدا کردیم تا برای حفظ جان، امور مردم از راه دور انجام شود.

وی اظهار داشت: دورکاری تبدیل به یک رویه و حق شده و برخی انتظار دارند به صورت نوبتی به دورکاری بروند در حالی که به هیچ وجه نباید دورکاری منجر به ارائه نشدن خدمت شود.

ملانوری گفت: در دوران کرونا یک هفته خدمات بانک‌ها را غیرضروری کردیم در حالی که در پیک پنجم، بازار و اصناف یا مرز را تعطیل نکردیم چون مدیریت و نظارت مهم است و اینکه مدیریت “قطع کن وصل کن” داشته باشیم مشکلی حل نخواهد شد.

وی افزود: فعالیت‌های مرزی را در این مدت توسعه دادیم و اکنون شیوع کرونا را در استان مدیریت کرده‌ایم لذا سازمان‌ها و اداره‌ها باید به طور کامل خدمات لازم را به مردم ارائه دهند و اختیار در دست مدیران دستگاه‌های استان است تا در شرایط موجود هیچ محور خدمتی تعطیل نشود.

در این جلسه مطرح شد در دیداری که استاندار خراسان جنوبی تیر امسال با مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در کشور داشت، ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال برای استان درخواست شد که تاکنون ۱۸.۵ میلیارد تومان آن به استان ابلاغ شده است