مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: از سه سال گذشته بخش طبیعی به ثبت ملی در میراث فرهنگی اضافه شده و  استان خراسان جنوبی در این بخش دارای ۶۷ اثر طبیعی ثبت ملی است.

 حسن رمضانی روز یکشنبه در نخستین نشست کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سال ۹۸ استان که به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: آثار طبیعی از جمله درختان کهنسال، پدیده های زمین شناختی، غارها و چشمه های معدنی برای حفاظت و نگهداری نیازمند همکاری تخصصی از سوی دستگاه های اجرایی است.
وی با اشاره به ثبت جهانی بیابان لوت اظهار داشت: این اثر طبیعی جهانی که بین سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان مشترک است،  جایگاه خوبی در کشور دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: این استان در زمینه ثبت آثار طبیعی سه سال متوالی مقام نخست کشور را کسب کرده است و بین این آثار طبیعی درختان کهنسال با قدمت های متفاوت بسیار ارزشمندی وجود دارند که در معرض خطر بوده و نیاز است دستگاه های اجرایی برای حفاظت از آنها همکاری کنند.
وی اضافه کرد: درختان کهنسال چنار، سرو، بنه، زیتون، گز، گردو، چشمه مرتضی علی، دیگ رستم، غار بتون و قمر، کال زو و جنی  و آبشارهای زیبا در سرایان از جمله آثار طبیعی ثبت شده در فهرست ملی هستند که نقطه عطف آنها اثر جهانی بیابان لوت است.
رمضانی تعداد درختان کهنسال در استان را ۴۸ مورد عنوان کرد و گفت: سه منظر طبیعی، نرگس زار خوسف، یک بیابان، ۲ آبشار، چهار دره و ۲ کال نیز جزو آمار آثار طبیعی ثبت ملی هستند.
وی بیان کرد: از بین رفتن یک سرو کهنسال خسارت جبران ناپذیری محسوب می شود و در بحث حفاظت از غارها نیز مشکل داریم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به پیدا شدن ردپای حیوانات عظیم الچثه در برخی نقاط استان گفت: مسن ترین چنار خراسان جنوبی دوشنگان نام دارد که با قدمت ۷۸۰ ساله به ثبت رسیده است.
وی یادآور شد: در کتاب های جهانگردان مشهور نیز از این درختان کهن سال نام برده شده و این موضوع بر ارزش آن می افزاید.
رمضانی با بیان اینکه چندین دوره خشکسالی برای درختان کهنسال یک تهدید محسوب می شود گفت: البته برخی آبشارها کمتر در معرض تخریب است چون گردشگر ویژه دارد.
وی ادامه داد: دق اکبراباد، آبشار دره دوتگی، بیابان حلوان و جنگل های بنه نیز جزو شگفتی های استان است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به لزوم ایجاد بازارچه صنایع دستی در استان بیان کرد: با توجه به ثبت جهانی حوله بافی روستای خراشاد یکی از نیازهای این روستا ایجاد بازارچه صنایع دستی است.
وی گفت: امسال سازمان میراث فرهنگی از منابع داخلی مبلغی را به این بخش اختصاص داده و اکنون در روستای خراشاد هر جمعه، بازاری دایر است که روستاهای مجاور هم تولیدات صنایع دستی خود را عرضه می‌ کنند.
رمضانی گفت: با بررسی انجام شده راه اندازی بازاچه های صنایع دستی در سطح استان ۱.۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که خوشبختانه سازمان میراث فرهنگی پیش بینی کرده اما با اولویت روستای جهانی خراشاد قرار است از این روستا شروع کنیم.
وی افزود: در حال حاضر ۲۴۰ کارگاه پارچه بافی در خراشاد فعال بوده و ۲ سال متوالی کارآفرین برتر کشور از روستای خراشاد انتخاب شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: پس از ثبت ملی حوله بافی خراشاد، محصولات تولیدی این روستا به تمام نمایشگاه های کشور اعزام شده و همچنین جایگاه ثابتی برای فروش این حوله ها در برج میلاد در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به کامل شدن بسته تولیدات پارچه بافی خرشاد گفت: مستندی از این تولیدات تهیه و از شبکه های سراسری صدا و سیما نیز پخش شده است.
رمضانی همچنین ایجاد منطقه نمونه گردشگری «بند دره» را جزو مناطق مصوب استان معرفی کرد که در مجاورت شهر بیرجند قرار دارد و افزود: موضوع این منطقه در کارگروه معماری و شهرسازی کشور مطرح شده اما در شورای برنامه ریزی استان تناقضی بین نقشه ها و نگارش متن وجود داشته که بر همین اساس شورای عالی معماری و شهرسازی ایراد گرفته است.
وی بیان کرد: مجموع محدوده منطقه نمونه گردشگری بند دره ۷۳ هکتار است که از این میزان ۴۲ هکتار قابلیت واگذاری تاسیسات گردشگری دارد و در ۳۱ هکتار دیگر مخازن آب، راه ها و حرائم قرار دارد اما  به اشتباه کل منطقه مصوب ۴۰ هکتار ذکر شده لذا باید این عدد به ۷۲ هکتار تغییر و تاکید شود که در ۴۲ هکتار آن امکان بارگذاری تاسیسات گردشگری برای سرمایه گذاران وجود دارد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله