کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: بیشترین بارش‌ها در ۲۴ ساعت گذشته از روستاهای رباط خان طبس و درمیان با ۳۵ میلیمتر گزارش شده است و بارندگی همچنان در سراسر استان ادامه دارد.

سمیه لطفی روز سه‌شنبه  افزود: درخش با ۲۹ میلیمتر بارندگی در رتبه بعدی است و ایستگاه باران‌سنجی بیرجند تاکنون ۹ میلیمتر بارندگی به ثبت رسانده است.

وی گفت: با توجه به الگوی نقشه‌های هواشناسی در ۲۴ ساعت آینده گاهی وزش باد در برخی نقاط رگبار و رعد و برق و در مناطق مرتفع برخورد صاعقه پیش‌بینی می‌شود.

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی اظهار داشت: در مناطق مستعد و کوهپایه‌ای بارش تگرگ دور از انتظار نیست و پدیده مه و کاهش دید افقی به خصوص در مناطق کوهستانی و گردنه‌ها قابل پیش‌بینی است.

وی افزود: با توجه به ماهیت رگباری بودن بارش‌ها در فصل بهار وقوع روان‌آب و سیلابی شدن مسیل‌ها محتمل است لذا مردم، کشاورزان و عشایر از قرار گرفتن در مسیر رودخانه‌ها خودداری کنند.

لطفی گفت: دامداران تا پایان فعالیت سامانه بارشی از چرای دام در محیط باز خودداری کنند.

سامانه بارشی که اواخر هفته گذشته در خراسان جنوبی فعال شد، از ۲ روز قبل شدت گرفت و بارش رگباری باران در برخی مناطق شهری و روستایی استان علاوه بر خوشحالی مردم، باعث جاری شدن روان‌آب و آبگرفتگی معابر شده است.

براساس هشدار هواشناسی و مدیریت بحران احتمال وقوع روان‌آب و سیلاب تا ۲۴ ساعت آینده در خراسان جنوبی وجود دارد و لازم است مردم تدابیر پیشگیرانه را به‌کار گیرند.

۱۳۲ تیم امدادی و عملیاتی از روز جمعه در خراسان جنوبی به حالت آماده‌باش درآمدند و تا روز چهارشنبه نیز آماده‌باش هستند.

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی روز گذشته درباره استقرار و تشدید فعالیت توده هوای ناپایدار جوی در این استان از صبح امروز تا عصر فردا – چهارشنبه – هشدار سطح نارنجی (آمادگی) صادر کرد.