– نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: سود دشمنان همواره در ایجاد اختلاف بوده و جهاد کبیر این است که از کفار تبعیت نکنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی در دیدار جمعی از علمای شیعه و اهل تسنن استان که همزمان با هفته وحدت برگزار شد، گفت: خدای متعال، جهان هستی را که خلق فرموده، اداره می‌کند و به هر موجودی همه‌ آنچه را لازمه خلقتش بوده، تکمیل آفریده و برای سیر به کمال آن را هدایت کرده است.

وی گفت: خداوند انواع و اقسام گیاهان و حیوانات را با غرایض هدایت کرده و انسان را با شرائع هدایت فرموده چون انسان موجودی نامتناهی است و به دلیل اینکه عقل دارد، مسئول کار خودش است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: خداوند این اشرف مخلوقات را رها نکرده بلکه با شرعیت هدایت کرده و ۱۲۴ هزار پیامبر فرستاده است.

وی افزود: همه آنچه را که لازمه هدایت است خدا به مخلوقات خود عطا کرده و دین را به آنها داده است، جانوران همان مسیری که می‌روند، دین آنهاست و در صنایع نیز هر دستگاهی دفترچه‌ای دارد که دفترچه و شیوه همان دین آن است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی با بیان اینکه دین ابزار کمال است گفت: همانگونه که همه جهان هستی به عنوان سخت‌افزار عنایت کرده، به عنوان نرم‌افزار برای این دنیا دین ارائه کرده که اگر به آن عمل کنیم، دنیا و آخرت ما خوب است.

وی با اشاره به اینکه دین خدا برای انسان است افزود: ما انسان‌ها به این دین نیاز داریم و از مسلمانان بیش از هر چیز توقع اخلاق است.

امام جمعه بیرجند تصریح کرد: اختلاف نظرها تنها مربوط به مسائل دینی نیست و در همه علوم نظرات مختلف وجود دارد، هرکس نظر خود را می‌گوید و به تبادل نظر می‌پردازند لذا از هر انسانی توقع است که همدیگر را تحمل کنند و این توقع از عالمان اسلام بیشتر است.

وی گفت: آنچه به اسم مسلمانی در دنیا مطرح و مساله خشونت را طراحی می‌کنند، داعش راه می‌اندازند و از دور اسلام را این گونه معرفی می‌کنند، جهاد کبیر این است که از کفار تبعیت نکنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی افزود: دشمنان همواره سودشان در اختلاف بوده و در تاریخ نیز این گونه است، امروز نیز فتنه‌هایی که صورت می‌گیرد برای همین است که بین مردم تفرقه بیاندازند.

وی گفت: استعمار باندهای سیاسی و نفوذی را راه می‌اندازد و می‌گوید فلان فرد کافر است، کسانی که خودشان تخصص دینی ندارند افراد دینی را تکفیر می‌کنند لذا دشمن در دین‌شناسی کار را به دست جهال می‌اندازد و آن فرد هم برای منافع عده‌ای هر حرفی می‌زند و مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی بیان کرد: محکماتی که در قرآن کریم امر و نهی شده پیش چشم همه مسلمین در حال تضییع است و سود آن را نیز کفار می‌برند اما هیچ کدام از مسلمانان حرفی نمی‌زنند.

وی گفت: عناصری به اسم مسلمان بدون هیچ دلیلی به مسلمانان دیگر حمله می‌کنند اما کدام کشور مسلمان قدم اصلاحی برای این موضوع برداشته است؟

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی افزود: طبق اسناد و مدارک، صدام قرارداد بین‌المللی الجزایر را پاره کرد و با کمک کشورهای غربی علیه ایران اسلامی هشت سال جنگ کرد، این بغی نیست؟ مگر خداوند نفرموده که با کسی که بغی کند بجنگید اما کشورهای اسلامی نه تنها نجنگیدند بلکه حمایت کردند.

وی گفت: اسرائیل در ماه‌های حرام با کمک برخی سران کشورهای اسلامی به فلسطینی‌ها حمله کرد و هیچ کسی حرفی نزد.

امام جمعه بیرجند تصریح کرد: چرا کشورهای مسلمان نسبت به این موضوعات حرفی نمی‌زنند، در آیه قرآن است که با یهود و نصرا پیوند نبندید پس چرا با این کشورها پیوند نوکری بسته می‌شود، در این مسائل هیچ رگ گردنی باد نکرده و حرفی زده نمی‌شود.

وی افزود: ظلم‌های زیادی علیه جهان اسلام در حال رخ دادن است و هیچ کسی حرفی نمی‌زند، اما درخصوص نوع دست و صورت شستن همواره اختلاف نظر وجود داشته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی گفت: باید نسبت به آنچه علانیه حرام انجام می‌دهند، اعتراض کرد و همان مقداری که از ما ساخته است، نسبت به احیای حق مظلوم انجام وظیفه کنیم.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور