مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی گفت: قبل از شیوع کرونا ترافیک مصرفی روزانه اینترنت در خراسان جنوبی حدود ۲۲ ترابایت بود که اکنون به بیش از ۱۰۰ ترابایت رسیده و افزایش پنج برابری داشته است.

“حسن آذری نصرآباد”  در نشست خبری به مناسبت ۲۷ اردیبهشت روز جهانی ارتباطات افزود: ترافیک مصرفی اینترنت تلفن همراه قبل از کرونا حدود ۲۶ ترابایت بود و امروز به حدود ۱۱۵ ترابایت رسیده است.

وی گفت: قبل از شیوع کرونا روزانه حدودد ۲۸ هزار مشترک آنلاین ADSL داشتیم که این آمار اکنون به ۴۷ هزار نفر در شبانه‌روز رسیده و نشانه رویکرد استفاده از تلفن همراه به سمت خدمات ثابت به دلیل شرایط کرونایی و ماندن در خانه است.

مدیر مخابرات منطقه‌ خراسان جنوبی اظهار داشت: قبل از شیوع ویروس کرونا فقط ۴۰ درصد ظرفیت شبکه دیتای موجود استان استفاده می‌شد اما بعد از آن به ۱۰۰ درصد رسید و نیاز شدید به سرمایه‌گذاری ارتباطی و مخابراتی به وجود آمد.

وی گفت: پیک مصرف اینترنت قبل از شیوع کرونا در حداکثر زمان (خرداد ۹۸) ۳.۸۲ گیگ بر ثانیه بود که اکنون به ۱۸.۵ گیگ بر ثانیه رسیده است.

آذری نصرآباد اضافه کرد: اگر در حوزه مخابراتی در زمینه اعتباری یا سایر موارد مشکلاتی ایجاد شود بخش ارتباطی مردم دچار مشکل می‌شود و هر زمان پروژه‌های سرمایه‌گذاری دچار تعطیل شده بدون شک سایر دستگاه‌ها با مشکل مواجه شده‌اند.

وی بیان کرد: با توجه به نیازی که به‌ وجود آمد، از اسفند سال ۹۸ تاکنون ۳۸۵ میلیارد تومان در بخش مخابراتی استان خراسان جنوبی سرمایه‌گذاری شده و ۱۵۰ میلیارد تومان دیگر برای اجرای پروژه‌های مخابراتی و پایداری وضعیت شبکه دیتای استان نیاز است.

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی افزود: این حجم از سرمایه‌گذاری با توجه به نیاز مردم و شرایط حاکم بر جامعه در زمان شیوع کرونا رخ داده که معادل سرمایه‌گذاری پنج تا ۶ سال در شرایط عادی است.

وی با بیان اینکه شعار امسال برای جامعه جهانی مخابرات «سرعت‌بخشی به تحول دیجیتال در زمان تهدید” نامگذاری شده است اظهار داشت: بعد از شیوع ویروس کرونا شاهد تغییر الگوی مصرف مردم هستیم.

آذری نصرآباد با بیان اینکه شرکت مخابرات مهترین بازیگر عرصه توسعه ارتباطی کشور است گفت: مهمترین مساله در حوزه مخابراتی، نیاز به آورده‌های درآمدی و نقدینگی است.

وی با اشاره افزایش نرخ تورم گفت: این در حالی است که ۱۸ سال است نرخ تعرفه‌ مخابراتی در بخش تلفن ثابت تغییری نکرده اما سایر هزینه‌ها از جمله حقوق کارگران، تعرفه برق، قیمت دلار با توجه به خرید تجهیزات مخابراتی به صورت دلاری افرایش سرسام‌آوری داشته لذا نبود تناسب‌سازی و متعادل‌سازی تعرفه‌های مخابراتی چالش بزرگ آینده کشور است.

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی ادامه داد: نقش مهم و حیاتی فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در زایش یک جامعه اقتصادی و اطلاعاتی دیجیتال شده در دنیا و کشور بسیار ملموس است و ارائه خدمات در این حوزه تحت تاثیر و تحول عجیبی در حال انجام است.

وی گفت: اکنون ۸۴ درصد سهم بازار ADSL و اینترنت ثابت و حدود ۶۲.۵ درصد از سهم تلفن همراه استان در اختیار شرکت مخابرات ایران است.

آذری نصرآباد با اشاره به اینکه در ۱۳۲ نقطه روستایی و شهری توسعه پورت دیتا انجام شده است افزود: در زمینه توسعه ارتباطات دیتا، شرکت مخابرات ایران و شرکت‌های خصوصی هیچ گونه تعهدی در زمینه توسعه روستایی ندارند و دولت موظف به انجام آن است.

وی با اشاره به توسعه سرویس VDSL در خراسان جنوبی بیان کرد: این سرویس در راستای بهبود کیفیت و سرعت اینترنت در شهرستان‌های بیرجند، قاینات، بشرویه، خوسف، اسدیه، سرایان و طبس با ظرفیت ۲ هزار و ۴۰۰ پورت در ۶۴ نقطه مهیا شد.

آذری نصرآباد با اشاره به توسعه سرویس اینترنت پرسرعت یا فیبرنوری بر مبنای FTTH گفت: این امکان در شهرستان‌های بیرجند، قاینات و فردوس فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه واگذاری اینترنت رایگان از طرح‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور بوده است گفت: از محل طرح ملی USO با سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مجری‌گری شرکت مخابرات یکی از مهمترین اقدامات واگذاری سرویس اینترنت به یک هزار و ۹ مدرسه شهری و روستایی استان است.

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی عنوان کرد: در ارتباط با تلفن همراه از محل این طرح ملی ۵۳ سایت جدید همراه اول روستایی در این استان اجرا شد.

وی گفت: علاوه بر این پروژه‌های همراه اول در قالب فاز هشت ارتباطات سیار شامل ۱۱ سایت تلفن همراه شهری و روستایی و ۲۶ سایت فناوری نسل سوم و چهارم در سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

آذری نصرآباد با اشاره به توسعه تلفن ثابت در استان خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از پروژه‌های بزرگی که محقق شد و در تعهدات شرکت مخابرات نبود، اجرای تلفن ثابت در شهرک‌های اقماری بیرجند از جمله چهکند، امیرآباد، حاجی آباد و دستگرد است.

وی افزود: همچنین توسعه شبکه‌ای کابل را در نقاط شهری داشتیم از جمله ماژان و آبیز که بلافاصله توسعه زیرساخت‌های مخابراتی در این شهرها انجام شده است.

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی اظهار داشت: در مجموع ۹۶ درصد جمیعت روستایی استان زیر پوشش تلفن ثابت خانگی و ۵۱ درصد جمعیت روستایی از اینترنت پرسرعت مخابرات برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد جمعیت خراسان جنوبی زیر پوشش اینترنت پرسرعت هستند گفت: ۸۴ درصد اینترنت ثابت در اختیار شرکت مخابرات ایران است.

آذری نصرآباد با بیان اینکه جمعیت زیر پوشش همراه اول روستاهای استان به ۹۰ درصد رسیده است ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۹۹ درصد جمعیت روستایی خراسان جنوبی حداقل از یکی از خدمات مخابرات استفاده می‌کنند.

وی مجموع طلب شرکت مخابرات استان از مشترکان خانگی، تجاری یا سایر موارد را ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفـت: از این میزان پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان مربوط به افراد حقیقی است و با توجه به شرایط اقتصادی و مشکلاتی که در تامین اعتبارات وجود دارد، درخواست داریم بدهکاران نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کنند.